.. fast inte riktigt, det räcker med en dörr som rör sig åt sidan, kan tyvärr inte ha två så att öppningen delar sig ..

Håller på att bygga biorum i källaren, och vill ha dörren som skjudörr. Antingen kan man köra den ryska modellen, dvs köpa rullar o hjul samt skena på Jula (starka grejjor) närmare tusenlappen, eller så kanske Bauhaus klenare för runt 5-hundringen. Finns det några andra?

Men hur öppnar man dörren snabbt när man närmar sig? Själva närvarodetektorn kan jag nog få till rätt enkelt, men pneumatiken, om det nu måste vara pneumatik? Gissar att det möjligen kan finnas elektriska alternativ, men då får man nog stå och vänga 10 sekunder (minst?) innan man blir insläppt, och det funkar inte om man ska springa o hämta en öl.... Eller har jag fel?
Det vore ju rätt skönt att slippa kompressorlösning av olika skäl. Om man kör med en elmotorlösning som man gör själv, så gissar jag att det kommer att ljudet kan vara ett problem. Helst skall det vara relativt låg ljudvolym på öppningen &så.

Naturligtvis måste man göra det barn och djursäkert &så, men det räknar jag att jag kan få stil på, bara grunden är lagt s.a.s.

Fyll på med bra ideer här! :)
 
  • Gilla
Poap
  • Laddar…
Största tricket är väl att få till en riktigt lätt dörr, så den kan accelereras snabbt utan att det krävs enorma krafter. Sen räcker det väl också, antar jag, att den öppnas snabbt (och då är klämrisken inte så stor) och sedan kan den stängas betydligt försiktigare. En stark elmotor och kuggstång kan nog slita upp en inte allför tung dörr ganska fort. Tänk tex en startmotor på en dryg HK, kan nog bli rena giljotinen.
 
vespaman skrev:
.. fast inte riktigt, det räcker med en dörr som rör sig åt sidan, kan tyvärr inte ha två så att öppningen delar sig ..

Håller på att bygga biorum i källaren, och vill ha dörren som skjudörr. Antingen kan man köra den ryska modellen, dvs köpa rullar o hjul samt skena på Jula (starka grejjor) närmare tusenlappen, eller så kanske Bauhaus klenare för runt 5-hundringen. Finns det några andra?

Men hur öppnar man dörren snabbt när man närmar sig? Själva närvarodetektorn kan jag nog få till rätt enkelt, men pneumatiken, om det nu måste vara pneumatik? Gissar att det möjligen kan finnas elektriska alternativ, men då får man nog stå och vänga 10 sekunder (minst?) innan man blir insläppt, och det funkar inte om man ska springa o hämta en öl.... Eller har jag fel?
Det vore ju rätt skönt att slippa kompressorlösning av olika skäl. Om man kör med en elmotorlösning som man gör själv, så gissar jag att det kommer att ljudet kan vara ett problem. Helst skall det vara relativt låg ljudvolym på öppningen &så.

Naturligtvis måste man göra det barn och djursäkert &så, men det räknar jag att jag kan få stil på, bara grunden är lagt s.a.s.

Fyll på med bra ideer här! :)
Jag jobbade på Entre-matic, numera ingår det i Besam, som gör just automatiska dörrer.

Vi använde alltid elektromekanisk öppning.

Och då talar vi om relativt tunga ytterdörrar med 1,2 eller tom 3-glas fönster.

Så att få en innerdörr i masonit eller tom skivmaterial att öppna sig på ngn sekund är inte så svårt. Frågan är vad det får kosta.

Det är ganska hög kvalitet på motorer och växlar på dessa grejjer = dyrt om man köper nytt.
En vanlig rak skjutdörr kostade ca 10 000-100000 kr att köpa från Besam - och bara delarna ligger ju på ett antal tusenlappar + byggtid.

Spana runt om du hittar ngn överbliven mekanism från ngt rivningsobjekt kanske ?
Eller om ngn affär eller liknande byter ut dörrarna. Som skrot tror jag det har ringa värde eftersom den största kostnaden är inmontering, och det inte går att återanvända mekanismen till nya dörrar i de flesta fallen

Att bygga helt själv går säkerligen också. En elmotor modell större, nedväxlad så att den får bra med kraft. Och sedan antingen en kuggstång, eller om man gör som med de roterande dörrarna sätt motorn på själva dörren med ett hjul mot en friktionsskena så den "åker" fram och tillbaka. Sen behövs lite styrelektronik samt sensorer (mikrobrytare räcker kanske) och ngn slags dämpning i ändlägena.

/K
 
  • Gilla
Jojjeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.