Krokben Krokben skrev:
Jag hade lämnat min fru om hon stod i 30-40 minuter i duschen!:crysmile:
Nej, hon bör ju vara riktigt uppvärmd då.
 
  • Haha
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Överväger ett årskort på det lokala badhuset så länge de har varmt vatten i duscharna låter ju som att man kan hämta hem både motion och pengar
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Jag klarar inte av dessa komplicerade uträkningar...
Duschar 30 liter vatten från elektrisk vattenberedare (55 liters) och vattnet kostar 22:14 kr/kbh. Elen kostade (senast) 166,3 öre/kWh (känns som om jag är tillbaka på otrevlig skolbänk).

Vad kostar min dusch? Hur räknar jag ut detta?

Behöver jämförelse innan jag ev byter till timdebitering.
 
yonna yonna skrev:
Jag klarar inte av dessa komplicerade uträkningar...
Duschar 30 liter vatten från elektrisk vattenberedare (55 liters) och vattnet kostar 22:14 kr/kbh. Elen kostade (senast) 166,3 öre/kWh (känns som om jag är tillbaka på otrevlig skolbänk).

Vad kostar min dusch? Hur räknar jag ut detta?

Behöver jämförelse innan jag ev byter till timdebitering.
@Kallebo höftade det så fint förut, 4kWh för 10min.
Kostnaden för själva vattnet tycker jag du kan uppskatta till 1-3kr då hundra liter kostar 2,21kr med ditt vattenpris och förbrukningen i liter lär vara måttlig från så länge du ägnar sig åt dusch från en 55l elberedare.
 
10 minuter i duschen låter välfigt mycket. Jag bastar/duschar varannan dag. Bastun (liten) tar 45 min inkl uppvärmning så jag är tveksam till att göra detta kl 04 om jag övergår till timdebitering. Får då hellre basta mer sällan...
 
yonna yonna skrev:
10 minuter i duschen låter välfigt mycket. Jag bastar/duschar varannan dag. Bastun (liten) tar 45 min inkl uppvärmning så jag är tveksam till att göra detta kl 04 om jag övergår till timdebitering. Får då hellre basta mer sällan...
Du kanske får skaffa ett ved eller pellets eldat aggregat?
 
yonna yonna skrev:
Jag klarar inte av dessa komplicerade uträkningar...
Duschar 30 liter vatten från elektrisk vattenberedare (55 liters) och vattnet kostar 22:14 kr/kbh. Elen kostade (senast) 166,3 öre/kWh (känns som om jag är tillbaka på otrevlig skolbänk).

Vad kostar min dusch? Hur räknar jag ut detta?

Behöver jämförelse innan jag ev byter till timdebitering.

Jag byggde denna sidan just för detta ändamål. :) priser för SE4 men håller på att fixa för de andra regionerna. www.duscha.nu
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P pozz2 skrev:
fast 30 graders skillnad låter snålt.
Kv är ca 8 grader, vv är väl 60 grader i beredaren, minst 50 grader vid tappstället
Finns ingen som duschar i 50-gradigt vatten .
Kv ca 8 dusch ca 38-40 alltså 31 graders skillnad det ger en åtgång på 30 l x 31 grader x 0,00116 kWh = 1,07 kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.