Hej på er! Jag har ett problem. Lamputtaget i taket har gått i sönder och har nu bytat ut den mot ett DCL lamputtag.

Lampan jag ska koppla in är dubbelisolerad vilket betyder att jag bara har två kablar.

Ena problemet är att jag kan inte se vilken utav kablarna som är fas eller vilken som är neutral. Hur ska jag då veta vilken som är vilken? Dessa måste ju anslutas på en DCL stickpropp på antingen L eller N. Jag kan inte öppna armaturen och dubbelkolla ingången. Den är försluten (se bild för kabel)

Och min andra fråga. Jag köpte en DCL kontakt 2-pol + jord. Dock var det bara 2 ledare i kabeln så kopplade den så som den var inkopplad i stickproppen (eller iaf ganska säker).

När jag slår på belysningen så går säkringen samt JFB. Vid närmare besiktning så ser jag i stickkontakten att där den jordade kabeln skulle kopplas så har det blivit svart av spänningen när JFB löste ut.

Summering:

Vad tror ni är felet? Förväxlat N och L i stickkontakten eller måste jag köpa en DCL-kontakt som endast är 2 polig och ingen jord? Samt hur veta vilken av ledarna som är N och L på kabeln?
 
  • Hand håller en genomskuren kabel för att visa dess interna struktur och ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kvittar vilken tamp du lägger på L- resp N-skruven.

Det finns inte några ojordade DCL-kontakter.

Du har förmodligen lagt en av kabelparterna på jordblecket i DCL-kontakten.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det kvittar vilken tamp du lägger på L- resp N-skruven.

Det finns inte några ojordade DCL-kontakter.

Du har förmodligen lagt en av kabelparterna på jordblecket i DCL-kontakten.
Jag har nu varit och köpt en ny kontakt då den andra blev bränd. Köpte Schneider istället Julas skitgrejer. Mycket tydligare skiljeväggar så att säga. Klippt om och satt en i vardera ingång. Samt tagit av skyddshöljet på lamputtaget och dubbelkollat. Allt såg bra ut.

Det är allt som krävs?

Se bilder för säkerhetsskull!

Angående ojordad DCL. Den finns ju här?

https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol
 
  • Hand som håller en ny Schneider elektrisk kontakt med nyanslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad elektrisk kontakt med omkopplade kablar utan skyddshölje, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Snickaren1 skrev:
Angående ojordad DCL. Den finns ju här?

[länk]
Se på fasen, det finns alltså ojordade han-kontakter. Som jag minns det så specar standarden jordade kontakter men det kanske bara gäller honorna då?
 
zarkov zarkov skrev:
Se på fasen, det finns alltså ojordade han-kontakter. Som jag minns det så specar standarden jordade kontakter men det kanske bara gäller honorna då?
Har inte sett ojordade hon lamputtag, utan bara ojordade han-kontakter. Därför jag blev lite konfunderad.

Vad menar du med "se på fasen"?
 
S Snickaren1 skrev:
Vad menar du med "se på fasen"?
"Se på f*n"

Inte "fasen" som i fasledningen :)
 
zarkov zarkov skrev:
"Se på f*n"

Inte "fasen" som i fasledningen :)
Hahah fick ett genuint skratt precis :crysmile:

Nu koppla jag in allt i alla fall och slog på säkringen. Ännu ett konstigt problem.

Nu går i alla fall inte säkringen eller jordfelsbrytaren. Dock så lyser den hela tiden. Man kan inte släcka lampan.

Värt att säga att det har fungerat som det ska förut innan den gamla lamputtaget slutade fungera.

Några funderingar? :thinking:
 
Antingen har du kopplat fel så du har fas istället för tändtråd. Men är det exakt samma trådar som till den tidigare så är det inte det.
Eller så har du inte bara en vanlig brytare utan en dimmer, den har i så fall troligen blivit förstörd av kortslutningen du hade först.
 
H hempularen skrev:
Antingen har du kopplat fel så du har fas istället för tändtråd. Men är det exakt samma trådar som till den tidigare så är det inte det.
Eller så har du inte bara en vanlig brytare utan en dimmer, den har i så fall troligen blivit förstörd av kortslutningen du hade först.
När jag kopplade in det nya lamputtaget så använde jag det på samma sätt.

Svart = L
Blå = Neutral
G/G = Jord

Har inte bytat kabel på armaturen, utan använt samma.

Har en vanlig brytare och ingen dimmer.

Känns jättekonstigt att brytaren gått sönder vid kortslutningen, eller? :thinking:
 
Det är ju inte helt omöjligt att den svetsat vid kortslutningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte helt omöjligt att den svetsat vid kortslutningen.
Får inspektera hur brytaren ser ut imorgon. Kan man se rent okulärt på den om den "svetsat" fast sig så att säga?

Tack för alla svaren föresten! :heart:
 
Det betor nog på modell. Vissa är öppna så att man ser brytstället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.