Hej. Enfråga om behov av service, rengöring av filter.
Vi har fjärrvärme, tror centralen heter Danfoss PTC 2000.

Ja, allt fungerar utmärkt. Inga problem.
Dock vill jag gärna förebygga problem, tror på att service och skötsel är bra. Lämpligt kan vara att säkerställa funktion inför kylan.

Behöver jag rengöra filter?? Hur görs detta?
Det sitter ett filter på inkommande vatten från värmeverket. Ett filter på elementetslingan, före cirkulationspump.
Kan jag lossa dessa själv utan att riskera läckage?

Är det något annat som bör ses över??

Cirkulationspump och expansionskärl är bytt för ca ett halvår sedan. Trycket ligger bra efter det.
 
  • Värmepannans innanmäte med olika rör, ventiler och styrningsenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och anslutningar under en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördetaljer och anslutningar under en panna med etikett "strängreglerventil".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den på radiatorsidan har låg temperatur och lågt tryck, så den kräver inga direkta kunskaper/eftertanke.

Den på fjv-sidan har dels högt tryck och hög temperatur, så den kräver eftertanke, dels så att man inte skadar sig/andra, del så att det verkligen blir tätt efteråt.
 
  • Gilla
Perra_66
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Hej. Enfråga om behov av service, rengöring av filter.
Vi har fjärrvärme, tror centralen heter Danfoss PTC 2000.

Ja, allt fungerar utmärkt. Inga problem.
Dock vill jag gärna förebygga problem, tror på att service och skötsel är bra. Lämpligt kan vara att säkerställa funktion inför kylan.

Behöver jag rengöra filter?? Hur görs detta?
Det sitter ett filter på inkommande vatten från värmeverket. Ett filter på elementetslingan, före cirkulationspump.
Kan jag lossa dessa själv utan att riskera läckage?

Är det något annat som bör ses över??

Cirkulationspump och expansionskärl är bytt för ca ett halvår sedan. Trycket ligger bra efter det.
Det är en Danfoss REDAN VX2000 fjärrvärmecentral. Regulatorn för tappvarmvattnet heter PTC2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.