Hejsan!

Jag har ett gammalt element i ett av våra sovrum och kan inte sänka temperaturen. Jag har insett att när vrider på slottsventilen så snurrar den bara. När jag plockar bort slottsventilen så verkar "stiftet" vara slitet. I min värld är det detta "stift" som ska snurra när jag vrider på slottsventilen?! Rätt eller fel?
Verkar som att förra husägaren har gett sig på "stiftet" så det blivit skadat?

Har ngn där ute en idé om hur jag ska göra för att kunna sänka tempen och för att vrida på "stiftet".
Bifogar två bilder. På ena bilden har jag lagt in en blå pil som pekar på det som jag kallar "stift". Gammal ventil på en vitmålad radiator med bakgrund av tapet med bladmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på korroderat rördel med pekpil som indikerar en specifik punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
 
  • Gilla
Classe49
  • Laddar…
E EFC skrev:
Hejsan!

Jag har ett gammalt element i ett av våra sovrum och kan inte sänka temperaturen. Jag har insett att när vrider på slottsventilen så snurrar den bara. När jag plockar bort slottsventilen så verkar "stiftet" vara slitet. I min värld är det detta "stift" som ska snurra när jag vrider på slottsventilen?! Rätt eller fel?
Verkar som att förra husägaren har gett sig på "stiftet" så det blivit skadat?

Har ngn där ute en idé om hur jag ska göra för att kunna sänka tempen och för att vrida på "stiftet".
Bifogar två bilder. På ena bilden har jag lagt in en blå pil som pekar på det som jag kallar "stift".[bild] [bild]

Tacksam för svar.
Ja så är det. Stiftet heter spindeln på vvs-språk. Finns viss risk att det börjar att läcka om du lyckas vrida runt den också...

Kanske du kan testa att spreja på lite rostlösare och vänta ett tag?
 
Redigerat:
Düsseldorff
Det är dags att byta den där spindeln. Förhoppningsvis kan du få tag på en passande. Kolla med Rinkaby. Har inte dom så kan du fråga Sekelskifte eller Byggfabriken.

För övrigt sitter ditt vred rätt ovanligt monterat. Brukar sitta vertikalt och ansluta till radiator med en 90-böj.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är dags att byta den där spindeln. Förhoppningsvis kan du få tag på en passande. Kolla med Rinkaby. Har inte dom så kan du fråga Sekelskifte eller Byggfabriken.

För övrigt sitter ditt vred rätt ovanligt monterat. Brukar sitta vertikalt och ansluta till radiator med en 90-böj.
Tack för infon. Har jag förstått det rätt att det är spindeln som justerar värmen genom att man vrider på slottsventilen, och i sin tur vrids då spindeln?

Är det svårt att byta spindeln själv? Kan man göra det på plats eller måste vatten/värme stängas av?
Flåt mina frågor men jag är väldigt okunnig inom ämnet radiatorer.

Samtliga äldre element i huset ser ut så som ovan.
 
Man måste mer eller mindre tömma värmesystemet på vatten så passa på att byta alla på en gång. MMA i Markaryd har nog utbytesinsatser så man kan sätta termostater istället. Gäller bara att hitta rätt dimension.
 
E EFC skrev:
Tack för infon. Har jag förstått det rätt att det är spindeln som justerar värmen genom att man vrider på slottsventilen, och i sin tur vrids då spindeln?

Är det svårt att byta spindeln själv? Kan man göra det på plats eller måste vatten/värme stängas av?
Flåt mina frågor men jag är väldigt okunnig inom ämnet radiatorer.

Samtliga äldre element i huset ser ut så som ovan.
Ja det är rätt svårt att göra själv. I väntan på hjälp kan du vika en filt över elementet. Då blir det kallare i rummet.
 
  • Gilla
EFC
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man måste mer eller mindre tömma värmesystemet på vatten så passa på att byta alla på en gång. MMA i Markaryd har nog utbytesinsatser så man kan sätta termostater istället. Gäller bara att hitta rätt dimension.
Kanske är tryggare att anlita en rörmokare så arbetet blir rätt genomfört.
 
Düsseldorff
E EFC skrev:
Kanske är tryggare att anlita en rörmokare så arbetet blir rätt genomfört.
Jag skulle inte vilja påstå att det är särskilt svårt. Men om du ska byta på många radiatorer kommer det i alla fall gå väldigt mycket snabbare att ta dit en röris.

Men grundfrågan blir ju om du vill ha slottsvred även fortsättningsvis och i så fall behöver fixa reservdelar till dessa eller om du vill ha moderna (och mycket, mycket fulare) termostater. Det senare blir förmodligen betydligt billigare. Men också betydligt fulare. Jag antar att det beror på hur miljön i övrigt ser ut. Det jag kan se på bilderna är ju att dina radiatorer inte är sådana man typiskt sett har slottsvred till.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag skulle inte vilja påstå att det är särskilt svårt. Men om du ska byta på många radiatorer kommer det i alla fall gå väldigt mycket snabbare att ta dit en röris.

Men grundfrågan blir ju om du vill ha slottsvred även fortsättningsvis och i så fall behöver fixa reservdelar till dessa eller om du vill ha moderna (och mycket, mycket fulare) termostater. Det senare blir förmodligen betydligt billigare. Men också betydligt fulare. Jag antar att det beror på hur miljön i övrigt ser ut. Det jag kan se på bilderna är ju att dina radiatorer inte är sådana man typiskt sett har slottsvred till.
Gällande det aktuella elementet så spelar det mindre roll om det monteras en modern termostat. Oklart dock vad prisskillnaden är.

Men till grundfrågan: Finns det ngt jag kan göra just nu/idag för att sänka värmen eller måste jag vänta till spindeln är utbytt? Vågar jag ta en tång och med kraft försök vrida spindeln? Vad händer om jag lossar muttern som sitter under?
 
Düsseldorff
E EFC skrev:
Gällande det aktuella elementet så spelar det mindre roll om det monteras en modern termostat. Oklart dock vad prisskillnaden är.

Men till grundfrågan: Finns det ngt jag kan göra just nu/idag för att sänka värmen eller måste jag vänta till spindeln är utbytt? Vågar jag ta en tång och med kraft försök vrida spindeln? Vad händer om jag lossar muttern som sitter under?
Ja, du kan försöka med en tång. Du kommer inte lossa muttern om du inte är hulken. Om du mot förmodan skulle vara hulken så kommer det börja läcka. Det är inte värre än att du är redo med skiftnyckel och drar åt muttern igen. Dra inte sönder spindeln, dvs om du tar i men det fortfarande inte händer nåt, låt det vara tills du har grejer att ersätta med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff
E EFC skrev:
Oklart dock vad prisskillnaden är.
Komplett slott med vred, ventilhus, retur etc går loss på runt 2 lax.
 
C
E EFC skrev:
Vad händer om jag lossar muttern som sitter under?
Om du menar muttern som spindeln passerar igenom så "döljer" den bara en packning som hindrar vatten från att tränga ut runt spindeln (en fjäder som trycker på någon sorts packningsmaterial). Spindeln fortsätter ner i själva ventilen och det sannolikt där nere det kärvar.
 
De där slottsvreden har antagligen suttit på sektionsradiatorer innan men som blivit utbytta till panelradiatorer och då kan du lika väl sätta dit nya termostatventiler som hjälper till att reglera värmen.
Eller så har tidigare ägare hittat en massa billiga slottsvred på en auktion/loppis och satt dit de istället för termostater
Nu vet jag inte hur gammal ditt hus är eller vad ni har för stil men om man ska ha en äldre stil med slottsvred så borde du också ha sektionsradiatorer.
 
  • Gilla
EFC och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du menar muttern som spindeln passerar igenom så "döljer" den bara en packning som hindrar vatten från att tränga ut runt spindeln (en fjäder som trycker på någon sorts packningsmaterial). Spindeln fortsätter ner i själva ventilen och det sannolikt där nere det kärvar.
Ok, så om jag skulle kunna lossa mutter, kan jag då enklare komma åt att vrida spindeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.