Hej

Har en fråga ang. Slammning. Jag har en lecamurad undervåning som jag tänkt tilläggsisolera med iso-min eller liknande fasadsystem.
Antagligen blir det inte förens nästa vår. Därför undrar jag om det är en klok idé att slamma på "kc mur och putsbruk b" för att få vindtätt och vattentätt inför vintern? (Har säckar liggandes).
Det borde väl inte vara något problem inför kommande fasadsystem?
Ovan mark. Tacksam för svar!
Mvh
 
Det går bra utifrån vad du ska göra senare med väggen.
I anvisningarna för Finja Iso-Min så står det t.o.m följande på sidan 8:
"Murat ej tidigare putsat underlag portätas med Finja Slamningsbruk innan montage av isoleringsskivor."

https://www.finja.se/storage/ma/7c9...C57E85C4A01FBB22B/Arbetsanvisning Iso-Min.pdf

Sen spelar det mindre roll om det är ett A-bruk eller B-bruk eftersom du ändå ska sätta isolering på det senare. Hade du INTE valt ett system med isolering så hade man nog kanske föredragit att slamma med ett A-bruk då det skapar ett bättre underlag för kommande putsning med B- eller C-bruk, men det är en annan historia.
 
  • Gilla
Kv1ck
  • Laddar…
Kanon! Tack för svar!
 
Jag har lärt mej att man ska slamma med A-bruk för att väggen skall suga fukt jämnare vid exvis slagregn.
Putsar man direkt med svagare bruk (B eller C-bruk) så så finns risk att fukten vandrar ända in till lecablocken och murbruksskarvarna med resultat att murbruket suger upp mer fukt än lecablocken.
Försökte hitta en bild som illustrerar fenomenet med uteblivet A-bruk.

Men som sagt - ska du ändå lägga på isolering och putsa utanpå det, så spelar det sjukt lite roll vilket bruk du tätar lecan.

Lecablock vägg slammad med A-bruk för att förhindra ojämn fuktabsorption.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kv1ck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.