V
S seniorkonsult skrev:
Man duschar väl inte 7 minuter?! Värma sig gör man i sängen. Kort dusch 1-2 min, tvåla in kropp och hår. Spola av. Klar. Man stänger förstås av duschen mellan!
1 min haha
 
S seniorkonsult skrev:
Man duschar väl inte 7 minuter?! Värma sig gör man i sängen. Kort dusch 1-2 min, tvåla in kropp och hår. Spola av. Klar. Man stänger förstås av duschen mellan!
Det finns många som duschar längre än 2 minuter. Det viktiga här är att inte bara lita på en schablonuppgift utan utgå ifrån hur länge man själv duschar. I alla fall om man är intresserad av vad det kostar.
 
V Villaägarenr1 skrev:
1 min haha
Ja, räkna själv sekunder så får du se att mer krävs inte. Läs hela texten, hur många minuter behöver du för att väta ner kropp och hår? Eller står du och tvålar in dig i strilande slös vatten?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns många som duschar längre än 2 minuter. Det viktiga här är att inte bara lita på en schablonuppgift utan utgå ifrån hur länge man själv duschar. I alla fall om man är intresserad av vad det kostar.
Naturligtvis måste väl var och en själv bedöma. Det var rubriken om 7 min jag svarade på, inte hur länge någon vissperson duschar.
 
S seniorkonsult skrev:
Man duschar väl inte 7 minuter?! Värma sig gör man i sängen. Kort dusch 1-2 min, tvåla in kropp och hår. Spola av. Klar. Man stänger förstås av duschen mellan!
Jag gillar personligen att ta långa duschar även om jag som säkert många andra dragit ner på den varan nu. jag skulle säkert också klara av en dusch på 1-2 minuter, tvivlar faktiskt inte en sekund på det. Men tänkte att 7 min kanske var nåt slags snitt (ren killgissning)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag ska försöka klocka hur länge jag duschar, läsa av vatten och hur mkt varmvattenberedaren går ned i temp för att försöka förstå hur mkt energi det drar. Intressant tråd, bra trådlyft så här i kristider.
 
J JohanLun skrev:
Jag ska försöka klocka hur länge jag duschar, läsa av vatten och hur mkt varmvattenberedaren går ned i temp för att försöka förstå hur mkt energi det drar. Intressant tråd, bra trådlyft så här i kristider.
No offence Frans, men har du för mycket fritid? ;=) Hur mycket kostar en minuts dusch med 10kr/kWh då?
 
K
Här är det ingen som duschar i bara en minut. Pojkarna duschar i tio och flickorna i 20+. Mamman är värst som gärna duschar i 30-40 minuter. Får visa sidan för familjen.
 
K Kallebo skrev:
Här är det ingen som duschar i bara en minut. Pojkarna duschar i tio och flickorna i 20+. Mamman är värst som gärna duschar i 30-40 minuter. Får visa sidan för familjen.
Låter helt vansinnigt men, har man gratis el så…..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
No offence Frans, men har du för mycket fritid? ;=) Hur mycket kostar en minuts dusch med 10kr/kWh då?
Jag försöker optimera min energikostnad i vinter, jag tror att jag kommer tjäna många tusen på att sätta upp allt korrekt. Det jag vill förstå är hur mycket som går åt att värma varmvatten, eftersom jag vill köra pannan på bara billiga timmar. Beroende på vad jag kommer fram till kommer "lösningen"/setupen på styrningen att se olika ut.

(just nu är det bara ett schema, men som många andra kommer jag framöver att styra med nån hemautomation)

Så, näe, det är inte bara kalenderbitaren i mig som vill göra detta, normalt hade jag skitit i det, även om jag ibland tycker "fysikberäkningar" är kul...
 
K
J JohanLun skrev:
Jag försöker optimera min energikostnad i vinter, jag tror att jag kommer tjäna många tusen på att sätta upp allt korrekt. Det jag vill förstå är hur mycket som går åt att värma varmvatten, eftersom jag vill köra pannan på bara billiga timmar. Beroende på vad jag kommer fram till kommer "lösningen"/setupen på styrningen att se olika ut.

(just nu är det bara ett schema, men som många andra kommer jag framöver att styra med nån hemautomation
Schablonen 4 kWh för 10 minuter är väl ganska bra om du inte vill grotta ner dig i beräkningar. Den är baserad på 12 liter vatten per minut. Så installerar du ett snålspolande munstycke så får du mäta upp och räkna om.

I en 300 liters tank brukar jag räkna med att det går 10 kWh per 10 grader att öka temperaturen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krokben
K Kallebo skrev:
Här är det ingen som duschar i bara en minut. Pojkarna duschar i tio och flickorna i 20+. Mamman är värst som gärna duschar i 30-40 minuter. Får visa sidan för familjen.
Jag hade lämnat min fru om hon stod i 30-40 minuter i duschen!:crysmile:
 
  • Haha
Kallebo
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag hade lämnat min fru om hon stod i 30-40 minuter i duschen!
Ett av mina ex stog i duschen med så mycket värme på att man blev skållad till dess varmvattnet tog slut.
Varje dag!
Tur att det var billig pellets i då ( detta en 12 år sen)
 
  • Wow
Krokben
  • Laddar…
Vi har ingen dusch utan bara badkar där man förvisso kan stå och duscha om man känner för det men jag kan förstå de som duschar länge. Det handlar ju inte om nån renlighetsgrej utan mer att det är avslappnande för psyket. Då kanske det får kosta vad det kostar........Själv gillar jag att bada istället och det kan bli ofta ibland, särskilt på vintrarna...
 
K Kallebo skrev:
Schablonen 4 kWh för 10 minuter är väl ganska bra om du inte vill grotta ner dig i beräkningar. Den är baserad på 12 liter vatten per minut. Så installerar du ett snålspolande munstycke så får du mäta upp och räkna om.

I en 300 liters tank brukar jag räkna med att det går 10 kWh per 10 grader att öka temperaturen.
Med värmepump. om kapaciteten räcker, så blir det en tredjedel. Med 10kr/kwh och 10kwh per 10 grader och 300l (vi verkar bara ha 185l inbyggd beredare i VP) och att temp verkar gå från 50->30 på 4 duschar så kostar det med spets ca 10x10x2/3x1.85 = 120 spänn. Med bara värmepump en tredjedel då, ca 40kr. Så i vinter kommer en dusch att kosta mig nånstans 10-40kr / st om jag värmer som vanligt. Om vi antar att jag nattetid har 25% av elkostnaden så kan jag vinna upp till nästan 100kr / dag. Nu lär det vara så att om man bara kör VP på natten räcker inte timmarna (dimensioneringen) till att köra utan spets, men oavsett så kan besparingen vara rätt stor. Men det gäller att veta indata så man optimerar på rätt sätt. Slutar det med att man inte orkar värma på vattnet tillräckligt kanske man kraftigt ökar andelen spets/direktverkande mer än skillnad i kostnad. Det behöver vara med är COP för att man ska våga risktera det, om pumpen inte är överdimensionerad nog att orka ta ikapp på natten utan spets. Vid ett elpris som är mer än 4 ggr dyrare dag än natt borde det vara OK att köra vad tygen håller inkl spets på natten oavsett.

Men, om en kort dusch kostar 40 spänn (en lång kommer nog kosta en hundring) så är det bra att signalera det till familjemedlemmarna. Två månaders normal tonårsdusch motsvarar en playstation 5. Eller med två barn som drar 30 minuter var hela vintern så motsvarar det en fjällresa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.