Hej
Fick info från en leverantör häromdagen som påstår att half-cut tekniken i panelerna inte fungerar fullt ut om man har panelerna liggande(landskap) utan de behöver vara stående (porträtt). Stämmer detta och vad blir följderna om man lägger panelerna ner ?
/M
 
Ingen som har koll på detta ?
 
Ingen koll egentligen men beställt och väntar (..se annan tråd) på installation. Hos mig blir dom liggandes så det ska nog funka.
 
Han menar nog inte att de inte fungerar, eller ens fungerar sämre per automatik utan måste syfta på hur du räknar med att få skuggor: panelerna är bra på att hantera skuggor antingen på övre eller undre halvan. Om du då tex har en horisontell skugga (ett annat tak tex.) så är det ju bra, då det kommer börja skugga undre halvan bara, om panelen ligger i porträttläge. Om du istället lägger den panelen liggande så hanterar den snarare skuggor på höger- eller vänsterhalvan bra, som tex från en vägg på ett hus.
 
M mortimer skrev:
Hej
Fick info från en leverantör häromdagen som påstår att half-cut tekniken i panelerna inte fungerar fullt ut om man har panelerna liggande(landskap) utan de behöver vara stående (porträtt). Stämmer detta och vad blir följderna om man lägger panelerna ner ?
/M
Jag monterade mina 32st paneler Trina Solar HC 325 enligt bild. Den nedersta raden har 5st liggande och inga som helst problem med "effektbrist". Allt har fungerat perfekt. Helt OK att dina paneler monteras i en mix liggande och/eller stående. Solpaneler monterade på taket av ett skjul omgivet av träd och vegetation i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Ventilen skrev:
Jag monterade mina 32st paneler Trina Solar HC 325 enligt bild. Den nedersta raden har 5st liggande och inga som helst problem med "effektbrist". Allt har fungerat perfekt. Helt OK att dina paneler monteras i en mix liggande och/eller stående. [bild]
Inga optimerare på de heller ?
 
M mortimer skrev:
Inga optimerare på de heller ?
Nej, har lite skugga på fm och em, men full sol mellan 10:30 - 16:00. Har även 12st paneler i öster som i princip har skugga hela dagen. Bor med andra ord i "trädskuggornas dal". Det viktigaste är inte vad man har på taket, utan hur man tar tillvara på solljuset och använder med förnuft hela dygnet. Graf över daglig energiförbrukning och -produktion i en solpanelinstallation, med detaljerad data för en specifik dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar solenergiproduktion och förbrukning för en dag i september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Graf som visar solenergiproduktion och förbrukning i september med fokus på energiproduktion och lagring i skuggiga förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.