Det finns många trådar som handlar om hur rören fryser på vintern.
Jag har redan en värmekabel inuti tilloppet på mitt vatten.
Effekten är på ca 300w och vattnet fryser aldrig. Det blir snarare varmt på vintern.

Nu till min fråga.
Gör det nåt om jag stänger av värmekabeln och låter tilloppet ev. Frysa?
Jag ska inte vara i stugan mer än ett par gånger i vinter och jag kan fjärrstyra värmekabeln.

Jag tycker ju att rören borde vara dimensionerade för att tåla det?
Inomhus håller jag 10grader se dem delen fryser aldrig.
 
Vatten expanderar ju när det fryser och fryser vattnet i ett rör så expanderar det också och oftast på "tvären" i röret efter det så tror jag du själv listar ut vad som händer med de röret...
 
Vi har en PEM sugslang i våran fjällstuga som regelbundet fryser och det har funkat i 35år. Men tryckslang skulle jag aldrig låta frysa och fjärrstyra utan att ha extremt bra koll på slangen. Är det annat än PEM tex galvrör så spricker de garanterat.
 
  • Gilla
Tobban999
  • Laddar…
Förresten... om det är trycksatt rör, har du alltid tryck på och sitter avstängningen efter värmekabeln?
Eller har ni eget vatten som stängs av vid brunnen?
 
B Bjober skrev:
Förresten... om det är trycksatt rör, har du alltid tryck på och sitter avstängningen efter värmekabeln?
Eller har ni eget vatten som stängs av vid brunnen?
Det är alltid tryck på. Avstängningen sitter efter värmekabeln.
Jag är del av en samfällighet som levererar enskilt vatten och jag har tyvärr inte möjlighet att stänga av mitt eget vatten vid "förgreningen"
 
B Bjober skrev:
Vi har en PEM sugslang i våran fjällstuga som regelbundet fryser och det har funkat i 35år. Men tryckslang skulle jag aldrig låta frysa och fjärrstyra utan att ha extremt bra koll på slangen. Är det annat än PEM tex galvrör så spricker de garanterat.
Tack för svar. Jag ska kolla vilken slang det är.
 
T Tobban999 skrev:
Det är alltid tryck på. Avstängningen sitter efter värmekabeln.
Jag är del av en samfällighet som levererar enskilt vatten och jag har tyvärr inte möjlighet att stänga av mitt eget vatten vid "förgreningen"
Vem "äger" slangen innan din avstängning som det finns värmekabel i?
Ifall något händer på vems ansvar är det? kan lönas att kolla upp så du inte har hela granskapet med blåslampa efter dig nästa gång du sätter din fot där
 
Vi fryser vår PEM-slang med värmekabel i varje vinter och det går fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.