Hej alla kunniga!
Jag bor på gård med massor av gamla bräd-portar. Har tagit mig an den minsta, som jag nu har bestämt mig för att göra om (om det var rätt eller fel är en annan fråga som kommer snart...). Har gjort Z-konstruktionen och ska nu sätta på brädorna. Överallt står att jag ska spika. Vad är det för fel med att skruva? Jag vill gärna lära mig, det blir lättare att fixa och greja fritt när jag fattar teorierna bakom. Det rätta verkar vara två spik i varje bräda uppe och nere + spik längs Z-diagonalen. Vad säger ni?
// Elisabeth
 
Använd vagnbult om det är en större port
 
Typ denhär (bild: Pinterest)
Trägrind i korsmönster med förreglingsanordning i en lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Typ denhär (bild: Pinterest)
[bild]
Tack för svar. Porten är mindre, ca 150 hög och 110 bred. Ska sätta stående spontad panel så att den blir helt tät. Spik eller skruv på den?
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar. Porten är mindre, ca 150 hög och 110 bred. Ska sätta stående spontad panel så att den blir helt tät. Spik eller skruv på den?
En sån port skulle jag nog spika.
 
BengtH BengtH skrev:
En sån port skulle jag nog spika.
Tack för svar. Är det av någon särskild anledning eller går du på känsla?
 
A
Jag hade skruvat, men jag skruvar nära nog 100%
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar. Är det av någon särskild anledning eller går du på känsla?
Den spontade panelen styvar upp porten så spik räcker gott, skruv är överjobbat. Och jo, kör mest på känsla :)
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Den spontade panelen styvar upp porten så spik räcker gott, skruv är överjobbat. Och jo, kör mest på känsla :)
Tack för förklaring!
 
Jag vill påstå att det beror på vad du har för maskiner. Jag har ingen spikpistol men en mycket bra Festool skruvare så jag skruvar.
 
Scouten skrev:
Jag hade skruvat, men jag skruvar nära nog 100%
Tack för svar! Av vilken anledning skruvar du?
 
S saltet skrev:
Jag vill påstå att det beror på vad du har för maskiner. Jag har ingen spikpistol men en mycket bra Festool skruvare så jag skruvar.
OK, jag har hammare :) och skruvdragare, så då menar du skruva för min del gissar jag.
 
Är man ovan med hammaren är det enklare med skruvdragare

ElleH ElleH skrev:
OK, jag har hammare :) och skruvdragare, så då menar du skruva för min del gissar jag.
 
Vad gäller en dörr som denna, så spelar det ingen som helst roll. Förr i tiden spikades nästan allt. Men skruv är mer hållbart och ofta bättre i precisionsarbeten. Förr var skruvar dyra. Man var tvungen att förborra, och sedan med stor möda skruva ned skruven med skruvmejsel. Att slå i en spik gick mycket fortare och lättare.
Numera är skruv billigt. Nästan all skruv är dessutom självborrande. Man skruvar dessutom det mesta med skruvdragare. Det går ungefär lika fort att skruva och spika idag. En annan fördel med skruv är att det går lätt att skruva isär, om man märker att något blivit fel i bygget.
Men för en enkel dörr så använder du det som du är mest bekant med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad gäller en dörr som denna, så spelar det ingen som helst roll. Förr i tiden spikades nästan allt. Men skruv är mer hållbart och ofta bättre i precisionsarbeten. Förr var skruvar dyra. Man var tvungen att förborra, och sedan med stor möda skruva ned skruven med skruvmejsel. Att slå i en spik gick mycket fortare och lättare.
Numera är skruv billigt. Nästan all skruv är dessutom självborrande. Man skruvar dessutom det mesta med skruvdragare. Det går ungefär lika fort att skruva och spika idag. En annan fördel med skruv är att det går lätt att skruva isär, om man märker att något blivit fel i bygget.
Men för en enkel dörr så använder du det som du är mest bekant med.
Tack för utförligt svar med bra bakomliggande förklaringar! Ja, gamla dörren var spikad och spikarna bockade på baksidan. Helt omöjligt att ta bort de få (spontade) brädor som egentligen behövde bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.