Jag har lite funderingar påom man ska skaffa en gräsklippare med uppsamlare eller en med multiklipp. Vill ju helst inte behöva kratta efter varje gång jag klippt gräsmattan men vill heller inte behöva tömma uppsamlaren hela tiden.
Multiklipp verkar ju komma mer och mer nu och det är ju tydligen bra för mattan som gödning om man låter gräset ligga.
Nån som har koll på vad som rekomenderas?
 
uppsamlaren använder man tre gånger och sedan blir man trött på att tömma den.
multi/bio klipp är jättebra, om man klipper en gång i veckan, blir det längre och blött så blir det klumpar som måste krattas ( eller uppsamlare)

Och för guds skull, köp en riktig klippo, jag lade ner 3500:- på min partner och har nu lagt ned 3500:- på reservdelar plus många många onödiga timmar på lagningar. Den är nu död igen och jag hade kunnat få en bra klippo till det priset.


.Henrik
 
Du får säkert många skilda åsikter om detta. En multiklippare finfördelar gräsklippet så någon krattning behöver du inte tänka på. Nackdelelen med multiklippen anser jag att om man nyanlägger en gräsmatta ska man ju definitivt inte klippa med multiklipp första tiden då ogräset som vuxit upp då får fin hjälp att spridas där inte gräset kommit upp ännu, sen anser jag också att allt gräsklipp gör att det blir en tråkig gul botten i gräsmattan medan det håller på att förmultna, att sen det är gödning för gräsmattan är ju ett +.

Vi som har möjlighet med kompost är ju uppsamlat gräsklipp mumma som sen kan användas till rabatter, trädgårdsland och annat som behöver gödsling, billigt och bra.

Sen att jag personligen tycker gräsmattan mår bättre och ser finare ut när man klipper med uppsamlare är ju en smaksak.
 
Jag hade en maskin med uppsamlare, har bytt till en med multiklipp för att slippa eländet med att både tömma och förvara gräs. Multiklippandet med min nya Stiga funkar suveränt och även om gräset är lite längre "försvinner" det. Blir det något kvar nånstans är det bara köra över det en gång till så är det väck.

Jag ser bara praktiska fördelar med multiklippet, hur gräset mår har jag ingen aning om (det är grönt iaf).
 
  • Gilla
BjörnWd
  • Laddar…
Jag har gått andra hållet - har bytt från multiklipp till uppsamlare och är glad att jag gjorde det... anledningen var att vår gräsmatta växte som tusan och att jag alltid tyckte jag fick efterkratta... Med uppsamlare blir det rent och snyggt, och man sprider inte ogräset. Ett annat plus är att den hjälper att samla upp löv från ett par lönnar mitt emot vårt tomt, kanonbra.
 
Marex skrev:
Jag har gått andra hållet - har bytt från multiklipp till uppsamlare och är glad att jag gjorde det... anledningen var att vår gräsmatta växte som tusan och att jag alltid tyckte jag fick efterkratta... Med uppsamlare blir det rent och snyggt, och man sprider inte ogräset. Ett annat plus är att den hjälper att samla upp löv från ett par lönnar mitt emot vårt tomt, kanonbra.
Ett tydligt exempel på att smaken är som baken! :)

Jag som gillade att eventuella löv klipps ner i gräsmattan så jag slipper kompostera.....
 
Jag har multiklipp med uppsamlare :) Men jag använder uppsamlaren, för vi har barn och hundar som springer in och ut och jag tycker att jag spar in lite damsugning med uppsamlaren
 
Körde med en uppsamlare i ca 15år (Stiga Turbo) och har nu kört med mulcher i 3år (Klippo Comet). Börjar nu vänja mig med att det kan bli lite gräsklipp kvar, men i början blev det både två och tre varv för att uppnå nästan samma resultat som en uppsamlare.
Orsaken till mitt byte var att minska på gräsklippet i komposten och istället få det som gödning i gräsmattan. Men visst blir det rent och snyggt med en uppsamlare då den gamla Stigan hade ett fläkthjul som fungerade som "damsugare" ovanför kniven.
 
  • Gilla
Moppha
  • Laddar…
Hmmm. Skapligt delade åsikter..Hehe... Har inte blivit direkt klokare av detta men bra att få lite åsikter och erfarenheter att ta del av. Lutar nog åt multiklipp ändå då jag snart har ( förhoppningsvis) ca: 1000m2 gräsmatta att klippa. Blir nog lite för mycket gräs att ta hand om .
Får väl klippa lite oftare så jag slipper att gräset klumpar sig.
 
Jag har oxå ca 1000 kvm gräs att klippa, och investerade i en maskin som är både multiklipp och har en uppsamlare. Nu kör jag ungefär vartannan gång. Detta gör jag inte för att samla upp gräset som syns efter en omgång med multiclip, utan för att jag har fått för mig att gräsmattan blir grönare då. Multiklippen funkar alldeles utmärkt, jämför jag med mina 2 grannar som har Stiga (bara multiclip båda två) så är min gräsmatta mer ren på gräsavfall efter jag har klipp med multiklippen än när de har gjort det.

Jag måste göra reklam för min klippare, en Toro AutoMatic 53 med uppsamlare. Den som en gång har provat Toros automatiska drivning byter aldrig igen. Dessutom hävdar min återförsäljare att den kvalitetsmässigt är bra mycket bättre än stiga, som han oxå säljer. Det enda han får sälje och göra reparationer på är luftfilter.
-- Hako Ground & Garden --
 
J_onte skrev:
Hmmm. Skapligt delade åsikter..Hehe... Har inte blivit direkt klokare av detta men bra att få lite åsikter och erfarenheter att ta del av. Lutar nog åt multiklipp ändå då jag snart har ( förhoppningsvis) ca: 1000m2 gräsmatta att klippa. Blir nog lite för mycket gräs att ta hand om .
Får väl klippa lite oftare så jag slipper att gräset klumpar sig.
Jag som är nörd skulle vilja göra ett slag för autogräsklippare. Vi köpte en denna sommar och den fungerar jättebra. Den finfördelar gräset och eftersom den kör över samma plats flera gånger får man varken ränder eller synliga gräsklippsrester.

Det finns två nackdelar, priset och att man inte för ha en för plottrig trädgård (Den måste ha tillräckligt stota ytor att klippa.)

Vi är jättenöjda. Den frigör en massa tid vi kan ägna åt annat.

/Helena
 
Jag har en Husqvarna med både multiklipp och uppsamlare. Det är kanon! När det regnat eller man varit bortrest ett tag kör man med uppsamlare, eftersom gräset är för långt för multiklipp. När gräset inte hunnit växa för mycket kör man multiklipp. Dessutom "krattar" jag löv med uppsamlaren. Du kommer inte att ånga dig om du köper en med båda funktioner.
 
har gräsklippare med uppsamlare men klipper två ggr i veckan o då behöver jag inte använda uppsamlaren..
 
Vi har först haft en med uppsamlare och nu en multklipp. Båda har sina fördelar men KÖP EN MED BÅDA FUNKTIONERNA. Gräsklipp i rabatter är kanon!
 
Igentligen så är väll inte multi klipp jätte bra..?

Gräset klipps till små delar som bryts ner till jord. Så igentligen lägger man på ett lager jord varje år.

Gräset gillar väll när det är väldränerat, vilket borde bli sämmre & sämmre med tiden pga man öser på jord hela tiden.. Så på långsikt är det nog inte jätte bra...

Fast på långsikt har man kanske andra problem med gräsmattan :)

Själv kör jag Multi klipp, & uppsamlare runt poolen för att slippa att få ner så mycket gräs i poolen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.