Hej!

som rybriken lyder!
Jag och två kollegor driver idag ett mark och anläggningsföretag mestadels aktiva inom avloppslösningar samt allmänna schakt och tomtplaneringsuppdrag.

Vi är inne på vårat 6:e år och har haft fullt att göra i princip från dag ett men denna våren slog det tvärstopp..

dieselpriset ger oss dagligen ökade merkostnader för lastbilar och maskiner och enda sen pandemin började tycker jag mig få mail från leverantörer om ”prishöjningar”

med det sagt, våran branch är inte hållbar längre! Elpriser, inflation, krig och allt elände gör att kunder håller i sina pengar..

Det vi dock gjort, och väldigt väldigt mycket av är att konsultera, vägleda, och guida kunder genom deras projekt.. oftast har detta ingått då vi gjort själva jobbet senare men väldigt ofta har det blivit en bjudtjänst där vi sparat massvis med pengar åt kunden för att senare inte få jobbet själva..

På nästan varje jobb vi fått har vi fått mest positiv feedback på våran förmåga att projektera och komma med bra lösningar för kunden..


Så det jag tänker nu är:

tror ni att det finns en marknad för att anlita oss som rena konsulter för kommande projekt?

det vi har på vårat CV är bla:

fullt utbildade inom bergsprängning, samt bergborttagning med samtliga metoder inom området.

cerifierade för dräneringsjobb.

certifierade för trädfällning, samt flera år inom branchen även med klättring.

god maskinkännedom med samtliga cert för grävmaskiner, hjullastare, kranbilar etc.

Kompletta byggnationer samt installationer av swimmingpools.

flerårig erfarenhet samt cert gällande avlopp, såväl enskilda som kommunala.

goda tekniska kunskaper överlag gällande el, vvs, mekanik samt byggnation.

Svenska, vältaliga, punktliga och framförallt lyhörda för vad kunden egentligen vill ha..


Så vad tror ni?
Skulle DU kunna tänka dig anlita någon innan du drar igång ditt projekt, som kommer ut för säg runt tusenlappen i timmen, talar om hur du ska göra, vilka maskiner du ska ha samt vad du ska se upp med?

Lägga 3-4 tusen i början, men sedan spara en jäkla massa fler tusenlappar senare?
Kanske att man faktiskt utgår från vad som är bäst för kunden och kanske inte för mig som ska utföra jobbet?

eller är det bara att börja om och starta med sociala medier och apputveckling istället?
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag jobbar som beställare och hade jag haft tillgång till en sån konsult hade denne fått uppdrag, absolut. Särskilt tidigt i projekt.
Men jag tror tyvärr inte privatpersoner lägger pengar på konsulter på samma sätt.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en vettig idé, och jag skulle gärna anlita er. Dock håller jag med Åsa om farhågorna om privatpersoner i stort skulle göra det, eller om snålheten bedrar visheten.

Två frågor som kanske kan vara bra att klargöra för privatpersoner:

1. Vad är er leverabel? Är det ett komplett beställningsunderlag/förfrågningsunderlag som kunden kan använda för att ta in offerter på arbetet eller beställa med?

2. Är er tjänst kompatibel med ROT/RUT/...?
 
  • Gilla
FilipE
  • Laddar…
E Erik87Sthlm skrev:
Det vi dock gjort, och väldigt väldigt mycket av är att konsultera, vägleda, och guida kunder genom deras projekt.. oftast har detta ingått då vi gjort själva jobbet senare men väldigt ofta har det blivit en bjudtjänst där vi sparat massvis med pengar åt kunden för att senare inte få jobbet själva..
Ni verkar redan tillhandahålla den tjänsten du vill sälja och med viss framgång……?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag jobbar som beställare och hade jag haft tillgång till en sån konsult hade denne fått uppdrag, absolut. Särskilt tidigt i projekt.
Men jag tror tyvärr inte privatpersoner lägger pengar på konsulter på samma sätt.
Det ligger nog mycket i det du säger!
Vi har hjälpt företag också men inte i samma utsträckning. Allting handlar ju i slutändan om vad det kostar och där är det jobbigare att jobba mot privatpersoner.
 
Tack för feedback!

Försökte läsa mig till det på skatteverket och det blir väl lite tolkningsfråga om det hör till ”själva jobbet” eller inte..
Men jag ska ringa och kolla med den ändå av ren nyfikenhet!
 
T Taxture skrev:
Ni verkar redan tillhandahålla den tjänsten du vill sälja och med viss framgång……?
Japp men vi är extremt dåliga på att ta betalt för det.. många har använt oss som bollplank för att sedan göra det själva eller anlita nån billigare entreprenör
 
E Erik87Sthlm skrev:
Japp men vi är extremt dåliga på att ta betalt för det.. många har använt oss som bollplank för att sedan göra det själva eller anlita nån billigare entreprenör
Företagarens ständiga problem….. att lyckas ta betalt för sitt arbete……
Hur många skulle betala 5-10 tusen för att bolla tankar kring sitt projekt?
 
Nej precis.. men det roliga är att vi spart säkert över 100 tusen åt vissa kunder då andra företag varit där och dragit i med riktiga rövarpriser där det är uppenbart att dom valt den lösningen för att tjäna pengar..

men men, det är lätt att stirra sig blind på enstaka belopp…
 
@
E Erik87Sthlm skrev:
Hej!

som rybriken lyder!
Jag och två kollegor driver idag ett mark och anläggningsföretag mestadels aktiva inom avloppslösningar samt allmänna schakt och tomtplaneringsuppdrag.

Vi är inne på vårat 6:e år och har haft fullt att göra i princip från dag ett men denna våren slog det tvärstopp..

dieselpriset ger oss dagligen ökade merkostnader för lastbilar och maskiner och enda sen pandemin började tycker jag mig få mail från leverantörer om ”prishöjningar”

med det sagt, våran branch är inte hållbar längre! Elpriser, inflation, krig och allt elände gör att kunder håller i sina pengar..

Det vi dock gjort, och väldigt väldigt mycket av är att konsultera, vägleda, och guida kunder genom deras projekt.. oftast har detta ingått då vi gjort själva jobbet senare men väldigt ofta har det blivit en bjudtjänst där vi sparat massvis med pengar åt kunden för att senare inte få jobbet själva..

På nästan varje jobb vi fått har vi fått mest positiv feedback på våran förmåga att projektera och komma med bra lösningar för kunden..


Så det jag tänker nu är:

tror ni att det finns en marknad för att anlita oss som rena konsulter för kommande projekt?

det vi har på vårat CV är bla:

fullt utbildade inom bergsprängning, samt bergborttagning med samtliga metoder inom området.

cerifierade för dräneringsjobb.

certifierade för trädfällning, samt flera år inom branchen även med klättring.

god maskinkännedom med samtliga cert för grävmaskiner, hjullastare, kranbilar etc.

Kompletta byggnationer samt installationer av swimmingpools.

flerårig erfarenhet samt cert gällande avlopp, såväl enskilda som kommunala.

goda tekniska kunskaper överlag gällande el, vvs, mekanik samt byggnation.

Svenska, vältaliga, punktliga och framförallt lyhörda för vad kunden egentligen vill ha..


Så vad tror ni?
Skulle DU kunna tänka dig anlita någon innan du drar igång ditt projekt, som kommer ut för säg runt tusenlappen i timmen, talar om hur du ska göra, vilka maskiner du ska ha samt vad du ska se upp med?

Lägga 3-4 tusen i början, men sedan spara en jäkla massa fler tusenlappar senare?
Kanske att man faktiskt utgår från vad som är bäst för kunden och kanske inte för mig som ska utföra jobbet?

eller är det bara att börja om och starta med sociala medier och apputveckling istället?
Som privatperson... Nej, tyvärr inte...
 
Åsa Lund
Vet du nån i Lund som säljer såna tjänster som du vill sälja så säg till!
 
Jag tror absolut att ni skulle kunna lyckas om ni paketerar innehållet med lämpliga leveranser till beställaren till fastpris. Om någon kom till mig med budskapet att för 1095 kr/h ink moms hjälper jag er med lite av det jag vet att ni behöver hjälp med hade jag inte skrivit på.

Om ni däremot kan visa på nyttan för mig och vilket värde jag har kvar när ni lämnat, till en rimlig fast peng hade jag absolut kunnat betala för att hamna rätt.

Som exempel funderar vi på att gräva pool i vattensjuk lera. Ska jag ge mig på ett sånt jobb vill jag ha mer kött på benen än att en grävares offert inkluderar pumpgrop.
 
Nej men precis, det hade jag inte heller!
Tror man skulle behöva beskriva mer detaljerat exakt vad man kan erbjuda..

Vi kan ju förutom att komma med rådgivning t.ex utföra kabelsökning, rörsondning, markprover, sätta fixhöjder mm..

pool i vattensjuk lera har jag varit med om!
ringer en del varningsklockor direkt när jag hör det och det kan finnas några grejer som är bra att tänka på! Vilken del av landet bor du i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.