Hej,
Vi vill installera en lite kamin i sovrummet (har funnits tidigare). Det finns ett hål i murstocken som är ca 20 cm högre än hålet i kaminen. Ska man höja golvet under med gipsplatta/kakel så att röret som tillsätts sitter rakt
/parallellt med golvet? Eller kan man ha ett rör som är lite krokig eller står i 45 graders vinkel?
tacksam för tips och råd!
mvh
Erica
 
  • Svart gjutjärnskamin med markerat hål i väggen för rökrör, i ett halvfärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Förmodligen, (men inte helt säkert) kan man ta upp ett nytt hål i rätt höjd, och mura in en inmurningsstos.

Dina andra 2 alternativ funkar nog också, men en liten sockel på 20cm under kaminen kanske ser tokigt ut?

Ska du hålla på med vinklar på rökröret så tror jag du får flytta kaminen längre ut från väggen.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Stort tack för tips! Då lägger jag nog kakel för att ge lite lyft och testar med krokigt rör längre bort från väggen.
 
E Ersust skrev:
Hej,
Vi vill installera en lite kamin i sovrummet (har funnits tidigare). Det finns ett hål i murstocken som är ca 20 cm högre än hålet i kaminen. Ska man höja golvet under med gipsplatta/kakel så att röret som tillsätts sitter rakt
/parallellt med golvet? Eller kan man ha ett rör som är lite krokig eller står i 45 graders vinkel?
tacksam för tips och råd!
mvh
Erica
Känns sådär och ha en kamin i sovrummet. Jag skulle inte ha det. Att andas in den luften är nog inte så bra. Trivseleldar bara själv och kör fullt drag.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Känns sådär och ha en kamin i sovrummet. Jag skulle inte ha det. Att andas in den luften är nog inte så bra. Trivseleldar bara själv och kör fullt drag.
Vad för luft pratar du om? Det finns en skorsten....
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad för luft pratar du om? Det finns en skorsten....
Det finns risk för läckage. Samt brandrisken. Även när man tömmer så ryker det lite och risk för sot i rummet. Även på sängkläder. Sen vill jag ha det svalt i rummet o gärna lite öppet fönster för syre i rummet. Har hellre ett tjockt täcke. Men är en annan fråga men värt och tänka på om man verkligen vill ha det så varmt i sovrummet.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Det finns risk för läckage. Samt brandrisken. Även när man tömmer så ryker det lite och risk för sot i rummet. Även på sängkläder. Sen vill jag ha det svalt i rummet o gärna lite öppet fönster för syre i rummet. Har hellre ett tjockt täcke. Men är en annan fråga men värt och tänka på om man verkligen vill ha det så varmt i sovrummet.
Värmen och luftkvalitén är två helt skilda saker. En någorlunda tät kamin med värme i släpper inte ut någon rök till omgivningen.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Värmen och luftkvalitén är två helt skilda saker. En någorlunda tät kamin med värme i släpper inte ut någon rök till omgivningen.
Visst, men jag skulle aldrig installera en i sovrummet iallafall. I all välmening, glöm inte brandvarnare som även upptäcker kolmonoxid.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Visst, men jag skulle aldrig installera en i sovrummet iallafall. I all välmening, glöm inte brandvarnare som även upptäcker kolmonoxid.
En brandvarnare där man eldar och/eller utanför sovrum är en självklarhet i min bok :)

Jag håller med om placering av kamin i sovrum, men samtidigt kanske det är ett stort hus med stora rum, äldre hus i sten som kyls ganska snabbt. och med dagens elpriser kanske man måste prioritera bort rum och sovrummet blir väl det sista som ryker för någonstans ska man ju sova. Då kanske det är mysigt med en liten brasa.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Tack för kloka reflektioner! Vi har inga värmekällor på övervåningen och när vi revtapet hittade vi att det hade funnits en kamin i vad som har blivit vårt sovrum. Men det kanske inte var ett sovrum från början…sant att man inte vill ha det för varmt och det kanske blir svårt att reglera. Jag ska fundera ett varv till. Tack igen för att ni delade med er, mycket uppskattat!!
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.