pacman42 pacman42 skrev:
Alla jämförelser av elpris måste innehålla zon också, annars blir det svårt att veta vad man jämför med. Äpplen eller päron?
Självklart, sorry, redigerade...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
hej! Jag har också Jämtkraft ”jämtpris” i elområde tre. För mig var priset drygt 120 öre i juli. Märkligt att priset kan skilja!? Har du något annat avtal än ”jämtpriset”?




anders07 anders07 skrev:
Jag har Jämtkraft med förvaltat pris, kallas Jämtpris... Jag har inte fått fakturan för augusti ännu men det har 30% rörligt och 70% "förvaltat".
För Juli betalade jag 76,70 öre/KWh i S3...
 
M Mikael Lindström skrev:
hej! Jag har också Jämtkraft ”jämtpris” i elområde tre. För mig var priset drygt 120 öre i juli. Märkligt att priset kan skilja!? Har du något annat avtal än ”jämtpriset”?
Solsäker, men det ska inte påverka priset men jag kör ju egen solel de flesta "dyra" timmar och eftersom 30% är rörligt så kanske du trillar dit på större konsumtion under de dyraste timmarna?
 
anders07 anders07 skrev:
Solsäker, men det ska inte påverka priset men jag kör ju egen solel de flesta "dyra" timmar och eftersom 30% är rörligt så kanske du trillar dit på större konsumtion under de dyraste timmarna?

Aha då förstår jag. Får upp mina solpaneler i slutet på månaden och hade tänkt att sälja till Jämtkraft. Då måste du vara nöjd med tanke på det priset!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har Jämtkraft med förvaltat pris, kallas Jämtpris... Jag har inte fått fakturan för augusti ännu men det har 30% rörligt och 70% "förvaltat".
För Juli betalade jag 76,70 öre/KWh i S3...
Med det avtalet, vet du på ett ungefär hur mycket kommande månad landar på i pris? Eller blir det en gissning bara?
När jag kollar priset på deras hemsida för min villa i S3 så står det 1678kr/mån vilket är långt i från troligt.
 
maah maah skrev:
Med det avtalet, vet du på ett ungefär hur mycket kommande månad landar på i pris? Eller blir det en gissning bara?
När jag kollar priset på deras hemsida för min villa i S3 så står det 1678kr/mån vilket är långt i från troligt.
Nä, dessvärre inte utan man får lita på att de håller sig vid skrivborden och rattar rätt... Kört på ett år lite drygt och de har skött sig väldigt bra hittills.

Med Tibber och möjlighet till styrning av allt kan man säkert komma billigare undan men jag behöver inte gråta nu om jag behöver ladda elbilen någon gång på dagen istället...
 
anders07 anders07 skrev:
Nä, dessvärre inte utan man får lita på att de håller sig vid skrivborden och rattar rätt... Kört på ett år lite drygt och de har skött sig väldigt bra hittills.

Med Tibber och möjlighet till styrning av allt kan man säkert komma billigare undan men jag behöver inte gråta nu om jag behöver ladda elbilen någon gång på dagen istället...
Ok, då kör jag på med Tibber. Då vet jag åtminstone hur stort SMS-lång jag behöver till fakturan.
 
G Greger_08 skrev:
Senaste veckorna så har det ju varit 4-5 gånger dyrare 60-70% av dagen så då måste man ju förbruka 4-5 gånger mer el under den billiga perioden för att tjäna på det.

Tibber är bra om man har elbil annars är det inte värt det för gemene man.

Kul med sossepriser på el kostade 20kr att laga lite mat i veckan...

Sossepriser??? Det var Regeringen Reinfelt som 2011 godkände Svenska Kraftnäts elområdesindelning.
Tanken var på Moderat maner att marknadskrafterna skulle se till att det investerades i produktion i södra Sverige.
 
L LaoLars skrev:
Sossepriser??? Det var Regeringen Reinfelt som 2011 godkände Svenska Kraftnäts elområdesindelning.
Tanken var på Moderat maner att marknadskrafterna skulle se till att det investerades i produktion i södra Sverige.
Vilket kanske hade fungerat bra om man inte skattat bort delar av kärnkraften.

Tanken med elområdena är egentligen sund, men den fungerar inte så bra just nu när det är för låg tillgång på energi och det är snabba variationer i tillgången på marginalen.

Elbristen i Sverige är definitivt drivet av de regeringar som drev bort flera reaktorer kärnkraft.
 
  • Gilla
miccet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.