Hej,

Jag har precis fått en Easee box samt en lastbalanserare av märket Enegic monterat av en firma som inte gav ett professionellt intryck. Skulle ni kunna hjälpa mig och tolka dessa två bilder som jag tagit från respektive app? Stämmer siffrorna och får jag ut maximal laddhastighet?

Huvudsäkring: 20A
Fordon: 11kW ombordladdare

Tack på förhand!
 
  • Smartphone screen showing a three-phase charging station interface with current settings and power consumption details.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av effekt- och energiförbrukningsdiagram för olika tider den 7:e september 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara strypt till 8a per fas... Men ett tips... behöver du inte bilen direkt på kvällen så är det väldigt dumt att ladda kl 18....
 
Hej!

Anledningen till att jag började ladda den tidigt är för att testa laddboxen. Skulle du kunna berätta hur man kan ändra i inställningarna för att ta bort begränsningen på 8A? Jag vill helst inte ta kontakt med montören.
 
Titta i appen hur det ser ut under Charger settings. Där finns ett val för max laddningström. Se vad den är inställd på så det inte där begränsningen är.
 
I inatob skrev:
Hej!

Anledningen till att jag började ladda den tidigt är för att testa laddboxen. Skulle du kunna berätta hur man kan ändra i inställningarna för att ta bort begränsningen på 8A? Jag vill helst inte ta kontakt med montören.
Har inte kollat manualen men enligt din bild så får jag intrycket att laddaren kan ladda med mer a men kanske att ett schema hindrar den.
Annars är de naturliga att kolla vad "säkringsstorleken " är satt till
 
Jag har nu kollat i appen och den är inställd på 16A, installatören ställde även in den på 16A. Ska kolla storleken på säkringen under dagen!
 
Det står ju 8 A till vänster om pausknappen i appen. Är det inte en begränsning?

Har du inte timtaxa spelar det för övrigt ingen direkt roll när du laddar, och 3*8 A räcker ju för övrigt mer än väl för de flesta av oss. Det laddar ju nästan alla elbilar från noll till 100 % på under 15 timmar.

Har du däremot timtaxa förstår jag viljan att kunna ladda snabbare de timmar på dygnet när elen är relativt billig.
 
Klicka på ”Charger Settings” i Easee-appen och sedan ”Max charger current”. Välg ”edit” och justera upp den till vilken nivå du vill ha och tryck ”spara”.
Återgå till startsidan och du borde kunna se en högre hastighet på laddningen.

Om inte din lastbalanserare begränsar just nu förstås, men det ser ju inte ut så.
 
På bilden verkar du
- ha 16A per fas (lilla 16 ovan kant cirkeln vid varje fas)
- förbruka 7.6-7.8 per fas
- därmed 8A tillgängligt för laddning (8an vid blixten till vänster på bilden)

så verkar som att grejerna funkar som de ska.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.