Med tanke på vinterns kommande elpriser funderar vi på vad vi kan göra för att sänka vår elförbrukning. Vi bor i enplansvilla från 70-talet med källare, (delvis inredd) som vi inte måste använda mer än till att tvätta. Tanken är att inte använda källaren under vintern. Men kan man stänga av värmen helt i källaren eller behövs någon värme för att huset inte ska må dåligt?
 
A Ametist skrev:
Med tanke på vinterns kommande elpriser funderar vi på vad vi kan göra för att sänka vår elförbrukning. Vi bor i enplansvilla från 70-talet med källare, (delvis inredd) som vi inte måste använda mer än till att tvätta. Tanken är att inte använda källaren under vintern. Men kan man stänga av värmen helt i källaren eller behövs någon värme för att huset inte ska må dåligt?
Troligen har du väl en del vatten- och värmeledningar i källaren, och dessa bör ju inte få frysa. Så du ska nog åtminstone hålla några plusgrader i källaren.
 
Har testat det, men just i vårt hus blev det iaf lättare att hålla värmen uppe när även källaren var uppvärmd.
Däremot brukar det inte bli frostgrader i en källare, så att rören fryser.
 
A Ametist skrev:
Med tanke på vinterns kommande elpriser funderar vi på vad vi kan göra för att sänka vår elförbrukning. Vi bor i enplansvilla från 70-talet med källare, (delvis inredd) som vi inte måste använda mer än till att tvätta. Tanken är att inte använda källaren under vintern. Men kan man stänga av värmen helt i källaren eller behövs någon värme för att huset inte ska må dåligt?
Jag brukar ha värmen avstängd i källaren med undantag för några dagar varje vinter. När det är ihållande kallt brukar jag värma lite så källaren når runt 10 plusgrader där jag har termometern (ett bord i tvätt stugan) men oftast brukar det vara runt +10 utan att jag har nån värme på. Bör tilläggas att min bergvärme står i källaren och förmodligen avger lite värme, dock är källaren någorlunda stor kanske 70-100 kvm så vet inte hur mycket bergvärmen spelar in när alla elementen är av i källaren? Jag hade nån vinter då jag inte värmde alls och tror därför kranen i garaget frös sönder vilken är ansluten från källaren. Det bör tilläggas att jag bor i södra Småland och det är ovanligt med långvarig kyla. Om vintrarna fortsätter vara milda är jag inte alltför orolig för kostnaden av att värma källaren, första plan däremot är en annan historia :).
 
Förr installerades oljepannor i hus med källare. Pannorna hade en begränsad verkningsgrad så det blev en hel del spillvärme i källaren. När man gick över till el så blev vissa källare kalla vilket kan påverka fuktvandring med risk för skador. Så om man har en kall källare bör man bevaka detta noga.
 
J
  1. Håll värmen på i källaren. Big time! Stor risk för fuktproblem från kondens som bygger på annars. Vintertid så kyls källaren ned kraftigt och kyler dessutom golv ovanför vilket resulterar i ständigt obehaglig kylig känsla runt knän och fötter på våningen ovanför. På våren och sommaren tränger fuktig luft utifrån ner i källaren som kondenserar och vipps! Fukt i stora mängder som blir mögel. Värme stiger uppåt, så det hjälper till att få jämn värmefördelning i fastigheten, som dessutom ger varmare golv.
    Det är bara enstaka äldre folk som tror på att man sparar pengar genom att stänga av värmen i källaren men det blir tvärt om, mer effekt krävs på övre plan för att kompensera kallraset och det kan bli väldigt dyrt vid skador som uppstår på grund av fuktskador och köldskador, sprickor mm samt risk för rör som kan frysa sönder. Källaren ska vara varm! Säkrast, smartast, billigast samt -icke att förakta- hälsosamt och behagligt!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.