För ganska många år sedan köpte jag tre LVI Milo-radiatorer. På en av dem gick termostaten sönder efter en kort tid och jag fick den på garanti och lite senare en av de andra och där köpte jag en ny hos åf. Nu har den tredje lagt av och tyvärr går termostaten inte längre att köpa. Eftersom radiatorerna är lite speciella, gjorda av gjutgranit, så skulle jag gärna vilja reparera. Allt pekar på att det är en kondensator som gått sönder och då borde det vara enkelt att åtgärda.
Frågan är dock vilken kondensator som nu finns att köpa som motsvarar den gamla, eventuellt trasiga. Någon som vet?
Suddig bild av en elektronisk komponent monterad på en kretskort med symboler och text 040225.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en etikett på en anordning med teknisk text och siffror, mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att döma av märkningen behöver du en bipolär kondensator på 22 nF som tål 440 VAC. Vad får dig att misstänka just den? Ofta går det inte bra att mäta kapacitansen på kondensatorer som är inlödda på ett kretskort.
 
Jag har letat information om dessa radiatorer och då hittat ett antal poster som just pekar ut (x-)kondensatorn som problemet. Mätningar indikerar också att den är trasig så sammantaget ledde det oss till den slutsatsen.
 
Hur yttrar sig felet? Om säkringen i centralen löser ut så kan det vara X kondensatorn. Men det låter lite osannolikt.
 
Allt ser ut att fungera, lampan lyser, men värmen kopplas inte på. Under en period innan fungerade det till och från.
 
Om X kondensatorn verkligen har den rollen, så tror jag inte på att ett fel i den skulle kunna orsaka felet. Normalt så sitter en X kondensator i ett nätfilter, för att få bort ströningar från apparaten.

En kondensator kan gå sönder på två sätt. Det kan bli kortslutning (det vanligaste), om den då sitter mellan fas och nolla, så skulle säkringen lösa ut.

Eller så blir det avbrott, då händer ingenting i nätfiltret mer än att det inte längre tar bort störningar.

Nu är det ju möjligt att även om det är en "X kondensator" som klass, att den här sitter i en annan roll.
 
En lite större bild på kretskortet och dess komponenter vore bra. Jag tror det är många elradiatorer som har en nätdel av denna typ där en X-kondensator används för att ta ned spänningen till elektroniken. Om den är dålig ser man enklast genom att mäta spänningen efter likriktaren som bör ligga på 12-24 V DC. Det kan dock vara fel på ett motstånd eller en zenerdiod också.

Här är en passande X2-kondensator, men du kan fritt välja vilken X-kondensator som helst på 22 nF och minst 400 V. Om du inte hittar högre än 230 V så kan två st på 47 nF seriekopplas.
https://www.tme.eu/se/details/pme264nc5220mr30/papperskondensatorer/kemet/
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack!
Säkringen har inte löst ut någon gång.
Bakvy av ett kretskort med lödda anslutningar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk enhet som visar kretskort, säkring och kondensatorer, inga tecken på överhettning eller utlöst säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte jättemycket att gå på. På den övre bilden i inlägg #8 syns undersidan på kortet. Till vänster i bilden syns fyra anslutningar. De två undre har tjocka ledarbanor till triacen. Eftersom den understa inte ansluter till något annat antar jag att den går ut till elementet. Den näst understa är då en inkommande fas. Den översta gör jag en kvalificerad gissning att det är den andra fasen som då ansluter både till elementet och inkommande fas. Sedan gör jag en mycket mindre kvalificerad gissning att den näst översta är ingång för nattsänkning. Om mina gissningar stämmer så är X-kondensatorn du pekar ut ansluten rakt över inkommande matning och kan omöjligt vara orsaken till att termostaten inte fungerar.

Finns det några elektrolytkondensatorer på kortet? De två effektmotstånden. Är det rätt resistans i dem och är lödningarna friska? Det har uppenbart varit varmt där. Är det temperaturgivaren som är ansluten till höger i samma bild? Vad är resistansen på den? Om det går att ta bort kylflänsen och fota under den kanske det går att komma med fler gissningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Close-up på ett grönt kretskort med en röd pil som pekar på svarta märken som liknar sot vid lödställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för något svart vid pilen?
Det ser närmast sotigt ut, men det ser ändå inte ut att ha varit varmt!?
Sitter det en komponent på andra sidan och är den i så fall fadtlödd.
Det är även svart vid andra ställen på kortet.
 
Tack för alla värdefulla inspel och ursäkta att det dröjde med nya bilder. Det som ser svart/sotigt ut är en missfärgning.
Kretskorts baksida och komponenter med noteringar om anslutningar och sensorer, synlig missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kontrollpanels kretskort och dess framsida med missfärgning, knappar och termostatvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den grå kondensatorn bredvid det ena effektmotståndet mår nog inget vidare då de inte gillar värme. Den stora guldfärgade kondensatorn är inte problemet.
 
Jag tror det är sagt att fråga om symptomet. Betyder "lagt av" att den är helt död? I så fall finns ett antal dioder att kontrollmäta här. Några av dem kan vara zenerdioder. Jag har svårt att följa kretslösningen, om och i så fall hur de tar ned spänningen. Finns det spänningar kring den stora IC-kretsen så kan man kontrollera tyristorn eller vad det är till höger för avbrott. I värsta fall är det IC-kretsen som är paj och den går nog bara att få från LVI, om de tillåter.
 
Logad Logad skrev:
Den grå kondensatorn bredvid det ena effektmotståndet mår nog inget vidare då de inte gillar värme. Den stora guldfärgade kondensatorn är inte problemet.
Kan det vara idé att byta ut den grå?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det är sagt att fråga om symptomet. Betyder "lagt av" att den är helt död? I så fall finns ett antal dioder att kontrollmäta här. Några av dem kan vara zenerdioder. Jag har svårt att följa kretslösningen, om och i så fall hur de tar ned spänningen. Finns det spänningar kring den stora IC-kretsen så kan man kontrollera tyristorn eller vad det är till höger för avbrott. I värsta fall är det IC-kretsen som är paj och den går nog bara att få från LVI, om de tillåter.
Den fungerade av och till under en längre period men sedan dog den. Det gick inte att hitta någon röd tråd, typ att om man slog av det och satte på det med strömbrytaren så gick det igång eller om man skruvade på temperaturreglaget så att det slog av och till så började det fungera. Det kändes helt enkelt slumpmässigt även om det förstås kanske inte var det. Det finns en svaghet i konstruktionen eftersom de andra termostaterna på ett tidigt stadium slutade att fungera men då gick det att köpa nya som passade. Dessa finns inte längre hos LVI och de har inga andra lösningar heller, jag kollade med dem. Därefter googlade jag och det var då jag hittade en samstämmighet om att det var ett kondensatorproblem, det var ett antal som hade samma problem. Lite längre fram kommer jag att kunna få hjälp med att mäta m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.