Hej jag har fjärrvärme på mitt radhus som jag bor i. Jag förstår att fjärrvärmen är vatten som värms upp av förbränning av restprodukter i kraftverk. Men jag undrar hur mycket beror mitt kommande elpris i vinter på fjärrvärmen i mina element?
 
El-priset kan man inte säga beror på fjärrvärmepriset.
 
Den el som din fjärrvärmecentral förbrukar är det lilla lilla som krävs för att driva reglersystemet samt det lilla som krävs av cirkulationspumpen.

Om det är en ”ny” cirkulationspump så drar den typ max 24W (ca 200kWh/år), är det en äldre så kan den dra uppåt 110W (ca 1000kWh/år).

Edit: reglersystemet drar typ ca 10W (ca 90kWh/år).
 
Redigerat:
Ju fler gånger jag läser ditt inlägg ju svårare blir det att förstå vad du igentligen frågar.

Vad är din fråga?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med fjärrvärme så använder du bara el för det dagliga, tex lampor, kyl/frys, matlagning, tv, ladda mobil. Du använder alltså inte el för att värma upp huset eller för att få varmvatten i duschen.
Om du inte har en elbil så gör du nog inte av med så mkt el och har en rätt trygg situation
 
Skumpe
L Lutte skrev:
Ju fler gånger jag läser ditt inlägg ju svårare blir det att förstå vad du igentligen frågar.

Vad är din fråga?
Jag tror att frågan egentligen är om det är bra att ha fjärrvärme om elen blir dyr. Men det är läst med en del fantasi.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tror att frågan egentligen är om det är bra att ha fjärrvärme om elen blir dyr. Men det är läst med en del fantasi.
Så tolkade jag det också men jag kan så klart missförstått
 
O olofh skrev:
Med fjärrvärme så använder du bara el för det dagliga, … Du använder alltså inte el för att värma upp huset eller för att få varmvatten i duschen.
Sanning med modifikation, se mitt tidigare inlägg.

Årliga elförbrukningen är från ca 300kWh/år (ca 25kWh/månad) till drygt 1000kWh/år (ca 83kWh/månad).
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tror att frågan egentligen är om det är bra att ha fjärrvärme om elen blir dyr. Men det är läst med en del fantasi.
O olofh skrev:
Så tolkade jag det också men jag kan så klart missförstått
Jag förstår vad ni menar. Ursäkta min otydlighet. Jag undrar egentligen, sköter fjärrvärmen helt uppvärmningen av husets element och varmvatten, eller drar det ström på något sätt?
 
Ja det drar lite ström, se inlägg #3
 
B boxbygg skrev:
Jag förstår vad ni menar. Ursäkta min otydlighet. Jag undrar egentligen, sköter fjärrvärmen helt uppvärmningen av husets element och varmvatten, eller drar det ström på något sätt?
ja du har ju en cirkulationspump som pumpar runt vattnet i radiatorerna. Det är sannolikt inte den största förbrukaren du har men visst, många bäckar små
 
Skumpe
B boxbygg skrev:
Jag förstår vad ni menar. Ursäkta min otydlighet. Jag undrar egentligen, sköter fjärrvärmen helt uppvärmningen av husets element och varmvatten, eller drar det ström på något sätt?
Svaret är att din hushållsel är försumbar i sammanhanget uppvärmning och fjärrvärme.
 
Som lägst drar vår cirkulationspump 7W, som mest drar den 22W. Hur mycket den drar beror på hur mycket öppna termostaterna på radiatorerna är, är alla stängda så drar pumpen 7W, är alla ”fullt öppna” drar pumpen 22W.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den el som din fjärrvärmecentral förbrukar är det lilla lilla som krävs för att driva reglersystemet samt det lilla som krävs av cirkulationspumpen.

Om det är en ”ny” cirkulationspump så drar den typ max 24W (ca 200kWh/år), är det en äldre så kan den dra uppåt 110W (ca 1000kWh/år).

Edit: reglersystemet drar typ ca 10W (ca 90kWh/år).
hur ser jag om jag har en äldre eller nyare cirkulationspump?
 
B boxbygg skrev:
hur ser jag om jag har en äldre eller nyare cirkulationspump?
lägg upp en bild på ditt system så får du snabb hjälp här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.