För åtta år sedan byggde en lettisk firma vårt hus. I samband med bygget installerades murad braskamin som jag aldrig har använt. Gjutjärnsinsatsen är från Polen och uppfyllde dåvarande EU regler. Skorstenen är svensk (NVI). Installationen uppfyller dåvarande regler beträffande tilluft, avstånd till brännbart material etc.
Kaminen finns med på bygglovsritningarna. På taket finns stegar och övrig säkerhetsutrustning enl norm.
Tyvärr inspekterades inte installationen av ngn "sotare" eftersom dokumentation på svenska krävdes. Däremot har den proveldats (provtryckts?) två gånger i samband med att man sprängde i samma kvarter. Behöver den någon typ av godkännande eller kan jag börja elda i den?
Jag vet att reglerna för utsläpp från kaminen skärpts sedan bygget så kaminen är troligen inte godkänd enl nya reglerna. Vad göra? Vill inte väcka den björn som sover genom att fråga kommun eller sotare innan jag vet läget. Kan jag få böter om jag börjar använda den? Kan jag tvingas att byta ut gjutjärnsinsatsen mot en som klarar dagens krav för att få använda den? Finns möjligheten att ta bort dörren och få den godkänd som öppen eldstad?
 
Vad står det i ert slutbesked gällande kaminen?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Vad står det i ert slutbesked gällande kaminen?
Vet inte, tror inte den är nämnd där.
 
Den måste besiktas.
 
L lodin92 skrev:
Den måste besiktas.
L lodin92 skrev:
Den måste besiktas.
Annars händer vad?
 
Om något händer och den inte är besiktigad och godkänd så blir det nog inte många kronor i ersättning från försäkringsbolaget.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om något händer och den inte är besiktigad och godkänd så blir det nog inte många kronor i ersättning från försäkringsbolaget.
Så är det nog så länge ev eld är orsakad av felaktig installation.
 
K
Inte värt att elda i den. Se till att få den besiktigad och går inte det byt ut den mot en annan
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
B buggarn skrev:
Annars händer vad?
Skulle den varit besiktad men med eldförbud för du inte fortsatt besikta händer inget mer än försäkringsfrågan. Men i ditt fall undrar jag om den blivit slutregistrerad eller om du kan få straffavgift för du har en kamin eller om bygglovet är tillräckligt trots att den inte besiktades (varesig du eldar eller ej egentligen)
 
  • Gilla
buggarn
  • Laddar…
B buggarn skrev:
Annars händer vad?
Absolut ingenting, elda på du.
 
F Finndjävel skrev:
Absolut ingenting, elda på du.
Tills den dagen då försäkringsbolaget nekar ersättning vid en brand......Eller ännu värre att någon kommer till skada eller t o m avlider.

Visst är elpriserna höga men det finns ingen anledning att riskera hälsa och ekonomin för lång tid framöver genom att elda.

/Krille
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tills den dagen då försäkringsbolaget nekar ersättning vid en brand......Eller ännu värre att någon kommer till skada eller t o m avlider.


Jag kan räkna upp tusen mer sannolika olycksrisker som jag dagligen utsätter mig för, men tack för goda rådet.

Visst är elpriserna höga men det finns ingen anledning att riskera hälsa och ekonomin för lång tid framöver genom att elda.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Tills den dagen då försäkringsbolaget nekar ersättning vid en brand......Eller ännu värre att någon kommer till skada eller t o m avlider.

Visst är elpriserna höga men det finns ingen anledning att riskera hälsa och ekonomin för lång tid framöver genom att elda.

/Krille
Åh fan. Jag glömde att det var ett svenskt forum...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Åh fan. Jag glömde att det var ett svenskt forum...
Ja vi fattiga svenskar får lite ofta svårt att betala några miljoner om huset brinner ner och försäkringsbolaget inte ger någon ersättning.

Tur att samma problem inte finns på andra sidan viken(y)

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.