hej
ska gjuta en platta för mitt garage , men jag skulle vilja ha det på ett ställe där det inte är min mark , nu till min fråga , i stället för att köpa marken som inte kommer att kosta så mycket men det blir dyrt med mätningen som måste göras så har jag läst mig till att man kan ta ett servitutavtal med markägaren , är det någon som har någon vetskap om detta
 
Claes Sörmland
W wips wips skrev:
hej
ska gjuta en platta för mitt garage , men jag skulle vilja ha det på ett ställe där det inte är min mark , nu till min fråga , i stället för att köpa marken som inte kommer att kosta så mycket men det blir dyrt med mätningen som måste göras så har jag läst mig till att man kan ta ett servitutavtal med markägaren , är det någon som har någon vetskap om detta
Visst går det. Enda hindret är väl om det finns en detaljplan som sätter käppar i hjulet.

Man frågan är vad grannen har att vinna på det?
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
W wips wips skrev:
hej
ska gjuta en platta för mitt garage , men jag skulle vilja ha det på ett ställe där det inte är min mark , nu till min fråga , i stället för att köpa marken som inte kommer att kosta så mycket men det blir dyrt med mätningen som måste göras så har jag läst mig till att man kan ta ett servitutavtal med markägaren , är det någon som har någon vetskap om detta
Ja det går som regel bra. Men det hela förutsätter ju att markägaren vill gå med på det också. Avtalsservitut ska vara skriftliga och en god idé är att också ansöka om inskrivning i fastighetsregistret när servitutet upprättats för att erhålla sakrättsligt skydd.

Generellt kan jag rekommendera att du tittar lite i jordabalkens 14:e kapitlet för regler angående servitut, även lantmäteriets jordabalkshandbok kan vara värd att slå ett getöga i. Kom dock ihåg att ett servitut är ett rättsförhållande mellan två fastigheter och inte mellan dess ägare. Om du hellre vill att rätten ska vara knuten till dig personligen och inte den fastighet du för tillfället äger kan det vara värt att fundera på en nyttjanderätt istället.

Sen precis som Claes Sörmland är inne på, kolla så att det inte finns detaljplan eller andra områdesbestämmelser som kan ställa till det för dig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst går det. Enda hindret är väl om det finns en detaljplan som sätter käppar i hjulet.

Man frågan är vad grannen har att vinna på det?
Grannen kan tex få en ersättning motsvarande markvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.