Hej forumet ✌Har blivit dags för första inlägget nu, har läst många många trådar här men nu har jag en fråga jag inte vet hur jag ska hitta svar på.

vi ska renovera vårt första kök. Det är ett slitet 90 tals kök från när lägenheten ombildades. 11kvm där i princip allt ska göras, en garderob ska minskas ner för att ge lite mer plats och dessutom har vi hittat gamla tidsenliga stommar på blocket som vi ska försöka sätta in. Lägenheten ligger i södra Stockholm.

Vi har bestämt oss för att anlita en entreprenad (vet inte om det är rätt uttryck här eg) alltså en firma ska ansvara för att göra allt - rivning, el, VVS, ytskikt och montering. Att riva gamla köket samt ta bort golvet kommer jag dock göra själv.

En grej jag funderar över är att vi blir rekommenderade att dra in 3fas i lägenheten, idag är det 1 fas och 14a säkringar. Är det nödvändigt?

Vi håller på o tar in offerter och nu har det kommit in en från en firma som gav bra intryck, vill gärna få feedback på om den verkar rimlig? Vi har liksom ingen aning men för mig låter det väldigt högt..

Detta e vad de åtar sig att göra :

  • Rivning av 2 st vägg 1,2m + 0,4m.

  • Resning av vägg efter rivning.

  • Spackling och slipning av ny vägg, båda sidor.

  • Montering av begagnat (-40 tals) kök, inkl stommar, luckor, lådor, inredning, handtag, samt täckskivor.

  • Framdragning samt installation av V/A och el till diskmaskin.

  • Översyn av el i kök (säkringar löses ut vid hög belastning).

  • Montering av vitvaror.

  • Montering av spisfläkt med huv.

  • Montering av kakel eller skivor mellan skåp.

  • Montering av eluttag.

  • Montering av belysning.

  • Spackla och slipa tak efter rivning.

  • Montering av linoleum klickgolv inkl golvsockel, ca 11 kvm.

  • Material ingår med grundmaterial, så som spackel och grundfärg.

    Täckfärg ingår ej.

    Snickerier- dörrfoder, fönstersmygar/foder eller golvsocklar och golvmaterial ingår e


    Slutpriset blir 112 000

    Vad säger ni med mer erfarenhet?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det ju rätt omöjligt att veta hur besvärligt det är att dra fram el, vatten osv. i just din lägenhet. För att ta ett exempel på varför det knappast går att säga om priset är rimligt.

Har man enfas och är begränsad till 14 A så får man tänka sig för när man använder köket. Det går inte att använda flera plattor på spisen samtidigt och har man en mikro så drar bara den upp mot 10 A liksom en vattenkokare. En enfas-spis brukar ha en säkring på 20 A för att kunna fungera någorlunda. När det gäller möjligheten att dra in 3 faser till lägenheten så måste du prata med styrelsen och det är ofta mycket dyrt och tidsödande.
 
  • Gilla
Jongran och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trefas är tekniskt sett en mycket bra idé men håller helt med @BirgitS om att det mycket styrs av hur föreningens elsystem ser ut i huset. Kan vara enkelt, kan vara svårt.
 
  • Gilla
Jongran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.