Min hantverkare råkade klippa av min värmekabel till min Panasonic luftpump. Jag vet inte hur han tänkte alls men det fanns ingen sa han eftersom den inte syntes. Väl i tagen när den hittades klippte han av den, pang. Vilket kunde gått åt skogen, sa elektrikern efteråt då elen var på. Nåväl nu drogs ett rör för ett utlopp inifrån genom väggen ut och kopplades ihop med luftpumpens utlopp till slaskbrunnen. Ovanpå detta plaströr sattes en ny värmekabel med buntband på. En koppling med eget uttag inomhus för pumpen likaså ett också för tvättdelen. Och en härva lades i tråget för så ska det vara sa man? Vilket jag då alltså inte haft förut utan draget inne i röret och ingenting i tråget.
Nu är jag lite förundrad över om detta är helt ok? Möss tex. De gillar ofta kablar. Ska jag kanske sätta isolering över röret som skydd för möss. Vilket inte funkar i tråget. Och vad händer OM en mus defacto klipper kabeln? Eller nåt annat.
Samtidigt flyttades hydroforen in i bostadshuset och där drog man ett nytt vattenrör från pumphuset men Närvarrör med blå kabel fäst vid vit rörgenomföring och vägghål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt och skadat husunderrede med framträdande vit PVC-rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel Panasonic luftvärmepump monterad utomhus vid gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här lades värmekabeln inne i röret.
 
Jag är kanske inte så van att härleda ämnen. Så jag tänkte kanske pumpen borde vara för sig själv i.o.m att det är två olika saker fast i samma rör?
Mvh/Ingegerd
 
Jag skulle satt frostskyddskabeln inuti kondensavloppsröret. Undrar om den ger tillräcklig effekt utanpå??
 
J Josth skrev:
Jag skulle satt frostskyddskabeln inuti kondensavloppsröret. Undrar om den ger tillräcklig effekt utanpå??
Nej jag är tveksam till att den gör det. Man borde väl åtminstone tvinnat den runt röret i såfall och sedan på med isolering om jag ska tolka en del andra svar jag fått i en annan länk. Dessutom verkar det vara ett inomhusrör enbart.
 
A
Jag hade åtminstone isolerat röret om man ska ha den dragningen, annars kommer den tråden att ha maxeffekt hela kalla årstiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag hade åtminstone isolerat röret om man ska ha den dragningen, annars kommer den tråden att ha maxeffekt hela kalla årstiden.
Vad ska jag köpa för sort?
 
A
Det vågar jag inte svara på… den behöver vara uvbeständig, eller täckas med något uvbeständigt.
 
  • Gilla
Elvana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.