Själv har jag inte implementerat någon direkt smart styrning men har tänkt en del på det.

Jag har fjärrvärme som primär uppvärmning så styr inte den mycket mer avancerat än sänkning mitt på dagen och på natten och eventuellt bortaläge.

Men jag har även elektrisk golvvärme i ett badrum (som saknar element i övrigt)
Efter att ha kollat temperatur-grafer och effektåtgång därifrån, i alla fall från vår/försommar tänker jag på ett ungefär såhär.

Nu har jag kört "bortaläge" länge, då är temperaturen ställd på 19,5grader vilket för närvarande innebär att termostaten går till när temperaturen går under 19 grader och från över 19,5. Detta gav lite värmestöd, någon timme drift per dag, fram till juni, flera dagar och någon vecka i streck utan tillförd energi.

Nu börjar golvet åter närma sig 19grader men har hittills inte gått under.

Så med denna information tänker jag såhär.

Dagar och nätter då man inte är hemma får värmen stå på 19,5, eller kanske 20 om det upplevs för kallt annars.

Som det ser ut är det ofta en "dipp" i priset kring lunchtid och fram till kanske 3. Jag tänker då att värmen går igång vid 14-tiden då det tar en stund att hämta igen den sänkta temperaturen. Så om värmen går kontinuerligt 14-15 (300W) kan den därefter modulera på lägre medeleffekt efter det. då priserna normalt sticker upp lite extra.

Sen hålls värmen till ca 21-tiden då det får sjunka ner under natten.

Då elen oftast är billigast på natten fram till 4 och förhållandevis låg till 5 och dessutom ett varmt badrum är skönt att komma upp till på morgonen tänker jag mig uppvärmning till lite högre temperatur från 3:30-4, kanske närmare 21 grader lufttemperatur (23-24 golv) fram till 6-6:30

I kombination med detta har jag även funderat på komfort-variationer beroende på elpris.

Kanske 0,5 grader sänkning per krona över 1kr/kWh. Naturligtvis behövs då också en gräns för minimum-temperatur.
Kanske även höjning vid låga elpriser som lite extra lyx.

Något jag inte funderat på förens jag skrev detta inlägg är om man även bör ta med ute-temperatur, det påverkar ju hur mycket energi som faktiskt går till uppvärmning. Det kanske inte är värt att hålla 18grader inne för att spara 3kWh medan det kanske kan vara motiverat att hålla 18 grader inne den dagen det sparar 30kWh...
Kanske sänka 1/20-1/10 grad per grad differens mellan inne och ute-temperatur? Är "börvärdet" 20 grader inne och -20 ute sänks temperaturen 2 respektive 4 grader?

Det borde även gå att justera lite efter energibehov, jag tänker att 10grader ute kanske håller 20 grader inne utan energitillförsel, så differens mellan (inne-10grader) och ute.

Kanske man även vill ha med en kvadrat i det hela... (1/10 av diff-10)^2 ger liten påverkan ner mot 0-gradigt och stor påverkan därunder.

Även här behöver man förstås ha en min-gräns på vad som är acceptabelt.

Mina tankar i saken utan praktisk erfarenhet. Intressant ämne.
 
@MartinEkl Jag har inte börjat styra värme än då jag haft för mycket annat att göra och den är än sålänge avstängd för säsongen med. Dock började jag igår använda nordpool_diff integrationen för att bättre styra varmvattenproduktionen och den har ju en hel del funktioner som kan hjälpa en även med värmen. Framför allt för en som mig som avskyr både yaml och python. Annars får det nog bli att göra det utanför HA och bara ta alla värden därifrån.
 
  • Gilla
Mordillo66
  • Laddar…
Droppar min pågående lösning i ämnet.
Önskar blocka värme och/eller varmvatten generering de dyraste timmarna.

Home Automation som styr ett z-wave FIBARO Smart Implant med 2 reläutgångar (loggar dessutom 5 tempgivare). Reläutgången kopplar in en lagom parallellresistor för att simulera varmt ute/varmt varmvatten så hindras/stoppas värmepumpen.

Kan nämna att jag har en gammal IVT Greenline Compact 4 bergvärme som värmhjärta. Den har en externingång med vad jag har lyckas prova mig till kan man bara köra värmeproduktion av/på mha den på denna gamla IVT från -96.

Kan nämna 2 att det blev ett extra Smart implant som loggar golvvärmeslingornas tempar med. Blir att försöka trimma in systemet för optimal drift dessutom. Kan nog betala sig i vinter.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M MartinEkl skrev:
Jag köpte usb-varianten av Ohmigo för att testa. Tanken är att senare ersätta både inomhus- och utomhusgivaren till min värmepump. Temperaturen kommer istället att tas som ett medelvärde av flera tempgivare för innetemp och en givare för utetemp. Det tog ett tag att lära sig hur den kan styras från Home Assistent, men det fungerar även om det inte är helt optimalt. Har ännu inte kopplat in den i skarp drift, vill testa lite mer först.

- platform: serial
serial_port: /dev/ttyUSB0 #beror på installation
baudrate: 9600
name: ohmigo1

shell_command:
ohmigo_1_set_temp: /bin/bash -c "echo -e 'ATT={{states('input_number.indoortemp_avg')}},ACK<CR><LF>' >> /dev/ttyUSB0"

Koden ovan funkar för mig, men går inte att kopiera rakt av utan att dubbelkolla vissa delar. Nu är frågan hur jag ska sätt upp automationen för att styra optimalt mot både pris och komfort. Är det någon annan som har gjort något liknande?
Jag är också sugen på ohmigo men som jag har fattat så måste ohmigon kopplas in i RPIn som kör HA? Det blir ju lite problematiskt om RPIn inte är belägen vid värmepumpen...
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
AdnanH AdnanH skrev:
Jag är också sugen på ohmigo men som jag har fattat så måste ohmigon kopplas in i RPIn som kör HA? Det blir ju lite problematiskt om RPIn inte är belägen vid värmepumpen...
Du kan ju kombinera ohmigo med en esp och styra genom HA
 
AdnanH AdnanH skrev:
Jag är också sugen på ohmigo men som jag har fattat så måste ohmigon kopplas in i RPIn som kör HA? Det blir ju lite problematiskt om RPIn inte är belägen vid värmepumpen...
Jag kommer dra en kabel mellan värmepumpen och teknikrummet, borde gå bra. Jag kommer testa i helgen, så kan återkomma med hur det gick.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Jag har ännu inte kopplat in mig på värmepumpen, men kablarna är dragna. Så troligen blir det någon kväll i veckan som kommer. Men kontrollmätning ser lovande ut.

Om någon är intresserad så laddade jag upp koden för hur jag hanterar Ohmigon i Home Assistant på Github.

https://github.com/eklofmar/Ohmigo-in-Home-Assistant
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara ett riktigt knepigt sätt att angripa givare på det här sättet. Med alla insatserna där vore det väl bättre att hacka styrkortet eller ersätta det med något eget när man simulerar givaren med kraftfullare don än vad som sitter där. B-lösning där man påverkar någon i grunden lätt okänd funktionalitet utvändigt och med slappa tyglar.
 
GK100 GK100 skrev:
Verkar vara ett riktigt knepigt sätt att angripa givare på det här sättet. Med alla insatserna där vore det väl bättre att hacka styrkortet eller ersätta det med något eget när man simulerar givaren med kraftfullare don än vad som sitter där. B-lösning där man påverkar någon i grunden lätt okänd funktionalitet utvändigt och med slappa tyglar.
Nja, tror det är knepigare att hack styrkortet än att manipulera insignalerna. Men metoden har sina begräsningar, till exempel går det inte att påverka varmvattnet.
 
M MartinEkl skrev:
Om någon är intresserad så laddade jag upp koden för hur jag hanterar Ohmigon i Home Assistant på Github.

[länk]
Lysande! Stort tack.

Hur kommer det sig att du väljer att manipulera både inne- och utegivaren?
 
M MartinEkl skrev:
Jag har ännu inte kopplat in mig på värmepumpen, men kablarna är dragna. Så troligen blir det någon kväll i veckan som kommer. Men kontrollmätning ser lovande ut.

Om någon är intresserad så laddade jag upp koden för hur jag hanterar Ohmigon i Home Assistant på Github.

[länk]
Har du hunnit testa något?

Sedan undrar jag varför du skickar in en resistans och inte temperatur direkt? Finns väl en temperaturkonverterare inbyggd i ohmigon?
 
ulfben ulfben skrev:
Lysande! Stort tack.

Hur kommer det sig att du väljer att manipulera både inne- och utegivaren?
Hoppas det kan vara till någon hjälp. Säg till om du gör några förbättringar!

Min tanke är att jag vill ha möjligheten att testa att styra med båda parametrarna. Innegivaren vill jag använda för att kunna välja om jag vill styra mot en medeltemperatur i huset eller en temperatur i ett visst rum. Eller byta vilket rum jag tar temperaturen ifrån när vi eldar i kaminen eller solen lyser in eller annat.

När det gäller utegivaren så har vår värmepump en funktion som stänger av värmen över en viss utomhustemperatur. Så den tänkte jag använda mer som värme av eller på.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
AdnanH AdnanH skrev:
Har du hunnit testa något?

Sedan undrar jag varför du skickar in en resistans och inte temperatur direkt? Finns väl en temperaturkonverterare inbyggd i ohmigon?
Inte direkt mot värmepumpen, kanske ikväll. Men koden kör konstant och funkar bra.

Jag passade även på att montera temgivare på framledningen och returen samt varm- och kallvatten. Vilken tog lite tid. Nu saknas bara att installera elmätaren för att få koll på effekten.

Anledningen till att jag gjorde så är att jag vill kunna jämföra mot tillverkarens angivna resistanser och kunna finjustera vid behov. Det går även i testfasen att mäta resistansen och att då veta vad det ska vara för värde underlättar. Jag hade alternativt kunnat kontrollmäta vilken resistan Ohmigon beräknar vi ett urval av temperaturer, men valde den andra vägen.
 
Nu är allt inkopplat mot värmepumpen, ser ut att fungera bra. Ska justera resistansen något, värmepumpen visade ett par tiondels grader fel.

Nu återstår styrningen mot elpriset.
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag fått min ohmigo TTL som jag tänkte styra med ESP32. Har lekt runt lite med den. Hur gör du med utegivarkabel? Kopplar du bort den? Vad ger du för temp till värmepumpen då? @MartinEkl

Själv har jag tänkt ha ett relä. När det är billigt värmer den på och när det är dyrt så kopplar jag in ohmigo och sätter högre resistansvärde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.