Hej,

Tänkte addera lite extra tilluft på ovanvåningen och funderar på att använda spaltventil i fönsterbågen istället för att borra hål i väggen för en rejäl tilluftsventil (t.ex. Fresh TL98).

Dock så har jag gamla kopplade tvåglasfönster (inner och ytterbåge).
Någon som vet ifall det ställer till problem att montera på spaltventiler på sådana fönster, då man borrar igenom båda fönsterbågarna och det inte blir tätt "mellan" dem?
Där är ju inte direkt någon tätning mellan fönsterbågarna idag. Däremot så drar jag heller inte luft igenom dem (m.h.a. mekanisk frånluft) som det ser ut idag, vilket jag misstänker skulle kunna vara fallet med spaltventilen.


Med vänlig hälsning,
Joakim
 
Hej, hur gjorde du med ventilerna? Sitter själv med en tanke på att installera spaltventiler. Hittade denna sida https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/ovriga-tillval-fonster/ventiler/ från en fönstertillverkare, där ett av deras installationsalternativ verkar vara att bara borra i innerbågen och dra all luft mellan bågarna. Också sett förslag där man borrar igenom båda bågarna, men sätter tätning mellan bågarna för att flödet ska gå kortaste vägen.

Kort sagt, det verkar gå att göra på de flesta sätt.
 
K Kallens skrev:
Hej, hur gjorde du med ventilerna? Sitter själv med en tanke på att installera spaltventiler. Hittade denna sida [länk] från en fönstertillverkare, där ett av deras installationsalternativ verkar vara att bara borra i innerbågen och dra all luft mellan bågarna. Också sett förslag där man borrar igenom båda bågarna, men sätter tätning mellan bågarna för att flödet ska gå kortaste vägen.

Kort sagt, det verkar gå att göra på de flesta sätt.
Jag borrade igenom båda bågarna. Det blev inte heller något problem. När jag sedan satte in ett tredje glas.

Köpte mitt via leifarvidsson.se som har koncentrerat sig på saker till fönster gammalt som nytt. Där har du olika fönsterventiler.

Använde mig av Junior 10 och 12 samt aluminiumgaller på utsidan.
 
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.