Hoppas någon element-kunnig kan svara på några enkla frågor.
Har flera element i en 50-tals lägenhet som jag behöver montera av för att måla, samtliga ser likadana ut.

Jag har öppnat täcklocket (1) och skruvat ner skruven till botten.
Öppnat luftningsventilen (2), enbart någon cl vatten kom ut.
  • Är det bara att lossa på (3) och (4) och lyfta av elementet?
  • Behöver jag plugga hålen (3) (4) för säkerhetsskull, dvs kan det komma ut vatten under ett par dagar som det tar att tvätta, slipa, måla?
  • Bonusfråga för min nyfikenhet, vilket av rören upp ur golvet är till respektive retur ledning?

Väggmonterad radiator med märkta punkter för installation och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bara stänger med termostaten så kommer det vatten om det blir kallt.

Tilloppet är i toppen.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du bara stänger med termostaten så kommer det vatten om det blir kallt.

Tilloppet är i toppen.
Ok, vad betyder det för en element-amatör?
Behöver jag stänga vid termostaten?
Hur gör jag det isåfall?
 
Ja, det behöver du. Är det inte kallt så ska det täta täta om di vrider ner termostaten. Men lock är inte fel. Det är inte helt osannolikt att ventilerna läcker lite.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det behöver du. Är det inte kallt så ska det täta täta om di vrider ner termostaten. Men lock är inte fel. Det är inte helt osannolikt att ventilerna läcker lite.
Ok, tack för svar men fortfarande oklart vad jag ska göra eller vad som kan hända.
Även om det inte läcker på framledningen (vid termostaten) när jag tar bort det så bör jag plugga det, men i praktiken kan det alltså bli omöjligt att få tillbaka det igen för att det kan läcka när jag tar bort pluggen eller?
 
Nej, men det är en inte obefintlig risk att det droppar när det är öppet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det är en inte obefintlig risk att det droppar när det är öppet.
Droppa är ju hanterbart vid åter montering men "rinna" är ju värre...

Jag har 4 element på nedervåningen och 3st på övervåningen, kan det vara så smart att alla dessa ligger i samma slinga och stänger jag alla element (oklart vilken som är först) = inget droppande.

Finns tyvärr inga synliga rör mellan våningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.