Jag fick före Jul lite information hemskickad från mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) där stod att man kan få 10% billigare försäkring om man har larm, jag ringde upp ansvarige på försäkringsbolaget, visst var det så........
"-Har du godkännt larm så blir försäkringspremien 10% lägre, skicka bara in installationsbeviset så fixar jag det och skickar ett nytt försäkringsbrev som bekräftelse"

Jag skickade in installationsbeviset och efter någon vecka kom försäkringsbrevet och där stod ungefär "10% rabatt avdragen för godkänt larm och säkerhetsdörrar"

Från att ingenstans ha nämnts så var "säkerhetsdörr" inblandad i 10%-iga rabatten, något som jag minst av allt har...........vad skulle 180 cm hög säkerhetsdörr (av torpstugelook) till entrén plus en altandörr kosta ??

Visst måste jag ta kontakt Länsförsäkringar men jag undrar om någon här vart med om något liknande ?
 
Ring och fråga - det låter intressant...
 
Tycker att det minst sagt var otrevligt att säkerhetsdörr plötsligt stod med i försäkringsbeviset, vad säger Länsförsäkringas skadereglerare om någon tjuv pillar upp min dörr, springer in lite snabbt och plockar åt sig saker å ting trots larmet..............

-Ap ap ap, står ju här att du har säkerhetsdörrar >:(

Förövrigt var jordfelsbrytare på all el värt 10% också, först lockande, men nu undrar jag ju förståss vad dom då skulle smyga in i försäkringsbrevet.........

 
Det kanske bara är jag som är dum, men jag fick en tanke att det kanske är så att rabatten gäller om du har larm men att samma rabatt ges om du har säkerhetsdörr? Dvs "antingen eller", ALTERNATIVT "både och". Men det är ju jätteviktigt att det blir rätt så jag skulle självklart ringa och fråga...
 
Jag letade och letade men hittade inte försäkringsbrevet, ringde dit nu och visst stod där "rabatt avdragen för larm och säkerhetsdörr" dom visste inte varifrån säkerhetsdörren kom !
"-Kanske att vi slant på någon tangent"

Detta förändrade inget på min avdragna rabatt, men om hade jag haft brandlarm kopplat till Securitas så hade jag även fått 10% på "villaförsäkringen", min rabatt nu var 10% på lösöreförsäkringen !

Hon plockade bort "säkerhetsdörrar" och sa:
-Rätt ska ju vara rätt !
Jag frågade vad som hade hänt om jag fått inbrott trots larmet, genom den dörren jag har.......
-Ja då hade det ju inte sett bra ut med upplysningen om säkerhetsdörr i försäkringsbrevet !

Men ni som har Länsförsäkringar, kolla upp detta, vad jag förstått:

Jordfelsbrytare på all el = 10% på endast villaförsäkringen

Brandlarm och inbrottslarm kopplat till larmcentral = 10% på hela villahemförsäkringen

Inbrottslarm kopplat till larmcentral = 10% på endast lösöresförsäkringen

Säkerhetsdörrar...........vette´väl´fan vad det hade för betydelse ???
 
Vi har Trygg Hansa och med larm blev försäkringspremien (hem+hus) omkring 10% lägre. Samt att man slipper självrisken vid inbrott.
 
yonna skrev:
Nybyggare - har du larmet kopplat till larmcentral?

Ja, vi är anslutna till SOS Alarm med utryckning.
 
micke_011 skrev:
gammal tråd, men likväl intressant. svaret på yonnas fråga är ja, både länsförsäkringar och trygg ger rabatt enbart om du har godkänt larm anslutet till larmcentral, och såvitt jag vet kräver båda två dessutom trådbundet larm. slutligen ger båda bolagen reducerad (trygg) eller ingen självrisk (länsförsäkringar) om man har godkänt larm.
Har för mig att Securitas betalar självrisken om man trots allt får inbrott, så med både Länsförsäkringar och Securitas så torde man ha både hängslen och svångrem vad gäller självrisk ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.