A
A atomlab skrev:
Men det är ju pga den lilla del vi måste importera som gör att vi nu har så höga elkostnader i södra delen utav landet. Även att notera att vi alltid skall kunna exportera 30% utan den totala tillverkningen, något vi inte gör för då hade det blivit mörkt.

Nej, det är fel:

Elpriset sätts på den nordiska elbörsen Nord Pool. Priset bestäms utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan. Produktionsanläggningar med lägst produktionskostnader används först för att möta efterfrågan. Sedan tas dyrare anläggningar in i den mån de behövs.

Så när Sverige säljer el får vi betalt vad den kostar som mest att tillverka. Det har inget alls att göra med om vi har över eller underskott utan mer att vi har en internationell marknad med dyr drift för effekttoppar. Om all el skulle kosta lika mycket att producera skulle priset sättas annorlunda.
 
Attitudeswe
mathiash77 skrev:
Nej, det är fel:

Elpriset sätts på den nordiska elbörsen Nord Pool. Priset bestäms utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan. Produktionsanläggningar med lägst produktionskostnader används först för att möta efterfrågan. Sedan tas dyrare anläggningar in i den mån de behövs.

Så när Sverige säljer el får vi betalt vad den kostar som mest att tillverka. Det har inget alls att göra med om vi har över eller underskott utan mer att vi har en internationell marknad med dyr drift för effekttoppar. Om all el skulle kosta lika mycket att producera skulle priset sättas annorlunda.
Fast det är inte heller helt sant. Det finns ingen elproduktion i sverige som kostar 10kr att starta. Däremot finns det nån i tyskland som är beredd att betala 10+kr. Då passar en producent i sverige på att sätta priset till det tysken är beredd att betala...

Karlshamnsverket torde vara vår svenska producent med högst marginalkostnad. Dom behövde ett snittpris på 1:30 i september förra året för att det skulle vara lönsamt att starta... https://www.svd.se/a/qWvg3m/rekordhogt-elpris-lonsamt-elda-med-olja
 
Redigerat:
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast det är inte heller helt sant. Det finns ingen elproduktion i sverige som kostar 10kr att starta. Däremot finns det nån i tyskland som är beredd att betala 10+kr. Då passar en producent i sverige på att sätta priset till det tysken är beredd att betala...

Karlshamnsverket torde vara vår svenska producent med högst marginalkostnad. Dom behövde ett snittpris på 1:30 i september förra året för att det skulle vara lönsamt att starta... [länk]

Nu kanske du ska beräkna priset utifrån 2022 situationen som är helt annorlunda än 2021.

Du kan sedan inte säga att någon passade på i Sverige att sätta priset utifrån vad någon var villig att betala. Vi har ett system i Sverige (och andra länder) på hur elpriset sätts. Om jag som företag kan sälja min vara för 10kr i Tyskland eller 5 kr i Sverige utan andra kostnader är ju valet inte svårt.

S
ka man komma runt detta behöver marknaden begränsas eller företagen förstatligas.

Visst det är ju möjligt att sätta ett Sverige-pris och ett utanför pris. Jättebra för export och så länge man har överskott, men då kan ju andra länder sätta deras exportpriser högre också. 100kr när vi har behov v men 5kr annars?

Sedan är jag osäker på om vi får lov att ha olika priser men det finns det säkert någon som vet.


Det fanns en intressant artikel om kärnkraft:
https://www.kth.se/en/om/nyheter/ce...r-som-ett-hallbart-energialternativ-1.1188556

Jag hoppas vi ser fungerande lösningar tidigare än 2030 men prislappen blir hög hur man än gör det. Det gör att ny kärnkraft kommer bli dyr per kWh om det inte sponsras med pengar från annat håll.


Jag tror att solceller och vindkraft som producerar vätgas när det finns överkapacitet är ett bra sätt att balansera laster. Vätgasen kan sedan användas antingen i kraftanläggningar för att skapa el eller som alternativ till elbilar (för att gå tillbaka till ämnet).
 
Attitudeswe
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att köpa elbil och installera laddare vid huset är ett hett debatterat ämne på Byggahus.se.

Idag föreslår MP ett nytt leasingstöd för hushåll som vill köpa en elbil som uppgår till max 1500 kronor i månaden per person under tre år. Maxnivån av stödet kan beviljas personer och hushåll upp till medianinkomst och trappas därefter av.

Nu är inte MP med i debatten här idag, men det skulle vara intressant att höra vad ni andra partier tycker om deras utspel för dagen.
Varför skall vissa bruksformer såsom leasing, förmånsbil premieras. Det premierar ju 3års slit och släng cykler. Vi som köper fabriksnytt och kör 8-12år får betala...
 
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför skall vissa bruksformer såsom leasing, förmånsbil premieras.
Vad gäller förmånsbil gissar jag att man riktat premier den vägen eftersom det är lätt att administrera då det är ett befintligt system med ett jämnt inflöde av skattepengar direkt relaterade till fordonet och där man enkelt kan införa en rabatt. Även fordonsskatten har ju sitt rabattsystem.
Lite svårare att betala ut cash varje månad/år till bilägarna.
Idealet hade så klart varit att det hade varit lika för alla.
 
Alla dessa bidrag hit och dit är en fara att de missbrukas. Reglerna måste vara långsiktiga och gynna smarta val men inte på detaljnivå och ändras vartannat år.

Skatt på tunga och törstiga bilar bör vara en rimlig väg framåt som gör elbilar lönsamma. Upp till ett visst elpris. ;)
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Skatt på tunga och törstiga bilar bör vara en rimlig väg framåt
Lite där är vi ju idag med den CO2-baserade fordonsskatten. Men den har också sina problem med hur den slår. Den slår hårt mot vissa "nyttofordon" (lastbilar), den tar inte hänsyn till körsträcka, och inte heller bränsleval för hybridbilar.
Själv undrar jag om det inte är bäst att lägga skatten på bränslet ändå.
 
C cpalm skrev:
Lite där är vi ju idag med den CO2-baserade fordonsskatten. Men den har också sina problem med hur den slår. Den slår hårt mot vissa "nyttofordon" (lastbilar), den tar inte hänsyn till körsträcka, och inte heller bränsleval för hybridbilar.
Själv undrar jag om det inte är bäst att lägga skatten på bränslet ändå.
Absolut, skatt på bränsle är bättre. Men att även ha en skatt på fordonet som tar hänsyn till detta skadar inte och är redan så. Dock kan jag tycka man inte ska höja årsskatten för mycket på gamla bilar, många köra väldigt få mil
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att köpa elbil och installera laddare vid huset är ett hett debatterat ämne på Byggahus.se.

Idag föreslår MP ett nytt leasingstöd för hushåll som vill köpa en elbil som uppgår till max 1500 kronor i månaden per person under tre år. Maxnivån av stödet kan beviljas personer och hushåll upp till medianinkomst och trappas därefter av.

Nu är inte MP med i debatten här idag, men det skulle vara intressant att höra vad ni andra partier tycker om deras utspel för dagen.
På vilket sätt är detta bostadspolitik? Eftersom generella politiska diskussioner inte är tillåtna på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.