Skulle vilja täcka en ful innervägg i betong i förrådet. Se bild. Betongdelen är ca 70 cm eftersom grannens tomt bakom är just 70 cm högre. Baksidan (hos grannen alltså) är utomhus men under en altan.
Min fråga är, är det dumt att lägga typ OSB mot betongen? Behöver jag ta hänsyn till ev fukt som kan komma utifrån? Är det bättre att måla?
På bilden har jag alltså tagit ner gipsskiva som sitter på övre delen av väggen. Planen är att förlänga med skivmaterial ner över betongen, alternativt måla då.
 
  • Isolerad vägg utan gips med synlig gul mineralull och träreglar, samt en röd verktygslåda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan tillägga att jag håller 5-10 grader på vintern i förrådet.
 
BirgitS
P pelig skrev:
Min fråga är, är det dumt att lägga typ OSB mot betongen? Behöver jag ta hänsyn till ev fukt som kan komma utifrån?
Ja, man brukar inte vilja ha något organiskt material där det kan komma fukt genom betongen.
P pelig skrev:
Är det bättre att måla?
Ja, putsa och sen måla med t.ex. silikatfärg som släpper igenom fukt.

Isoleringen ser väldigt mörk ut upptill. Är den fuktskadad?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man brukar inte vilja ha något organiskt material där det kan komma fukt genom betongen.

Ja, putsa och sen måla med t.ex. silikatfärg som släpper igenom fukt.

Isoleringen ser väldigt mörk ut upptill. Är den fuktskadad?
Ok tack för tips! Det mörka är nog bara att det har blåst in skräp mm under åren, det har varit otätt tidigare. Numera har grannen byggt inglasad uteplats på andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.