Ja, systemet med många partier gör att man slipper systemet med två ytterlighetspartier som växlar vid makten. Det blir ett stabilare styre. Jag skulle definitivt inte vilja ha ett tvåpartisystem.
 
Marike
D Daniel 109 skrev:
Även om du får ut några procent mer värme per energimängd så är det inte värt det om elen är flera hundra procent dyrare.
LLVP, den bör väl gå när den gör nytta. Gissar att det är på natten, när det är varmt behövs den inte.
 
Marike Marike skrev:
LLVP, den bör väl gå när den gör nytta. Gissar att det är på natten, när det är varmt behövs den inte.
På vintern är det sällan så varmt att man kan ha värmen avstängd.
På sommaren behövs ingen extra värme.
 
M Micke7700 skrev:
Systemet är faktiskt uppbyggt så att politikerna inte behöver vara sakkunniga. Det är därför det skall göras utredningar av sakkunniga innan beslut tas. Politikerna skall sedan bedöma om det är i folkets intresse att införa och besluta. Tyvärr har svensk politik blivit att handla om ideologi och att tillgodose sitt partis väljares vilja. Blockpolitiken har sedan gjort det möjligt för småpartier att tvinga igenom sina förslag. Hade fler folk röstat på S eller M och dom därmed kunnat ha majoritet själva så hade vi inte haft dessa problem.
Det är ju det som är problemet, att politikerna inte kan något. Och sedan förlitar sig på andra. Men det är politikerna man väljer. Och som skall kunna fatta förnuftiga beslut baserat på egen förståelse.
Politik skall väl handla om ideologi, finns ju ingen vits med att har partier annars.
 
M Micke7700 skrev:
Systemet är faktiskt uppbyggt så att politikerna inte behöver vara sakkunniga. Det är därför det skall göras utredningar av sakkunniga innan beslut tas. Politikerna skall sedan bedöma om det är i folkets intresse att införa och besluta. Tyvärr har svensk politik blivit att handla om ideologi och att tillgodose sitt partis väljares vilja. Blockpolitiken har sedan gjort det möjligt för småpartier att tvinga igenom sina förslag. Hade fler folk röstat på S eller M och dom därmed kunnat ha majoritet själva så hade vi inte haft dessa problem.
A Arne_Planka skrev:
Det är ju det som är problemet, att politikerna inte kan något. Och sedan förlitar sig på andra. Men det är politikerna man väljer. Och som skall kunna fatta förnuftiga beslut baserat på egen förståelse.
Politik skall väl handla om ideologi, finns ju ingen vits med att har partier annars.
Som krydda på det lilla ideologiska moset så tillsätter dom ju inte sällan tidigare partikollegor eller andra karaktärer som är uppenbart bias när det kommer till dom där fina utredningarna som skall agera expertunderlaget. Titta på bara på vem som fick det eminenta uppdraget att utreda om ökad mängd biobränsle i våra pumpar.. Maria Wetterstrand från Mp som därtill sitter på stora aktieposter i företag som tillverkar biobränslen. Resultatet av utredningen var ingen högoddsare direkt :rolleyes:
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
M
EddieHansson EddieHansson skrev:
Mjae. Stora företag har gärna gått in och censurerat eller blockerat konkurrenter. Även Telia var ett tag inne på att blockera telefonsamtal över internet..

Internet kan dock inte alls jämföras med en monopolmarknad som elnät och energi. Det går helt enkelt inte att välja alternativa produkter på ett enkelt sätt. Jag kan inte enkelt byta från el till generator, pellets, olja eller annat, eller helt avstå.
Det är bra mycket enklare att byta energikälla än att byta till ett annat internet. Men era resonemang visar tydligt hur låsta folk är vid vissa föreställningar som inte får ifrågasättas, därför det inte händer något.

Och jag har också varit med så länge att jag kommer ihåg televerkets reaktion när internet kom och de förstod att kostnaden var lika stor att kommunicera med grannen som till andra sidan jorden. Det borde förbjudas var lösningen, vår intäktsmodell är avstånd och tid.
 
A Arne_Planka skrev:
Jag kanske missuppfattar dig, men du kör alltså pumpen på natten? Är det inte bättre att köra den på den (ofta) varmare delen av dygnet, även om elen är dyrare då?
Man brukar ju dessutom vilja ha lite svalare på natten.
Som andra skrivit - prisskillnaden mellan natt och dag är 5-10 gånger. Dessutom bor jag 3 kilometer från havet vilket stabiliserar utomhustemperaturen. Det blir att reservera veden för dagtidspriserna på el, jag kommer inte kunna använda el dagtid annat än obetydliga mängder för internet, ventilation och liknande.
 
M mnils skrev:
Det är bra mycket enklare att byta energikälla än att byta till ett annat internet. Men era resonemang visar tydligt hur låsta folk är vid vissa föreställningar som inte får ifrågasättas, därför det inte händer något.

Och jag har också varit med så länge att jag kommer ihåg televerkets reaktion när internet kom och de förstod att kostnaden var lika stor att kommunicera med grannen som till andra sidan jorden. Det borde förbjudas var lösningen, vår intäktsmodell är avstånd och tid.
Du har nog ett ganska ovanligt byggt hus om du enkelt kan byta energikälla från el till något annat bränsle.
Jag behöver i alla fall göra ganska stora ombyggnationer för att driva min kyl, frys och ugn på ex. ved.
Skulle min internetleverantör få fnatt kan jag på under timmen (dagtid) hinna till lämplig affär och inhandla och installera en alternativ uppkoppling.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
M
tveksamt tveksamt skrev:
Du har nog ett ganska ovanligt byggt hus om du enkelt kan byta energikälla från el till något annat bränsle.
Jag behöver i alla fall göra ganska stora ombyggnationer för att driva min kyl, frys och ugn på ex. ved.
Skulle min internetleverantör få fnatt kan jag på under timmen (dagtid) hinna till lämplig affär och inhandla och installera en alternativ uppkoppling.
Du har inte bytt till ett annat internet, du har bara bytt leverantör av samma internet! Ungefär som att byta elhandelsbolag. Byta uppvärmning är klart möjligt och att producera egen el kan du också göra.
 
P
M mnils skrev:
Du har inte bytt till ett annat internet, du har bara bytt leverantör av samma internet! Ungefär som att byta elhandelsbolag. Byta uppvärmning är klart möjligt och att producera egen el kan du också göra.
Du kan delvis byta Internet genom att byta operatör.
Olika operatörer kan ha olika anslutningar/hastigheter "on the edge", olika nät hos någon av de 7 "officiella" nätägarna (äger egen fiber mellan droppunkter i större städer) i Sverige. Och inte minst kan de ha olika DNS.
Allt kan ha betydelse för hastighet, latens (fördröjning), säkerhet och naturligtvis pris.
Sen lär hemmaanvändaren nå samma YouTube från alla nät.
 
M mnils skrev:
Du har inte bytt till ett annat internet, du har bara bytt leverantör av samma internet! Ungefär som att byta elhandelsbolag. Byta uppvärmning är klart möjligt och att producera egen el kan du också göra.
Då är det ju ännu enklare. ”Internet” är ett namn på ett nätverk. Vill du byta nätverk så dra över en nätverkskabel till grannen och plugga ur båda era anslutningar till nuvarande när så har ni ett helt nytt, alldeles eget nätverk.

Annars måste jag istället fråga, vad menar du med internet och vilket internet vill du byta till?

Eller för den delen, koppla bara bort dig från nätet om du vill. Det finns inga krav på att vara där och det går utmärkt att låta bli och inte vara beroende av varken leverantörer eller priser, vilket är svårare med el (eller energikällor generellt om du så vill). Så det är inte riktigt jämförbart över huvud taget.
 
  • Gilla
Micke7700 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
I år lär gissningsvis närmare 5% av landets exportintäkter komma från el. Borde vi inte kunna beskatta övervinsterna från denna lite hårdare?

2021 kom 21 mijjarder SEK från elexport (7 miljarder SEK importerades).

Total export 2021 var 2500 miljarder Skärmdump av ekonomifakta där el utgör den största exportprodukten i en tabell.
 
Mats-S
M Micke7700 skrev:
Du har till viss del rätt. Dom partier som lockar med kärnkraft som lösning kommer att göra de höga elpriser till standard i 15 år. Kan vi vänta så länge?

Tyvärr verkar inget parti ha en bra lösning på hur vi skall lösa problemet både kortsiktigt och långsiktigt. Alla är låsta i sina ideologi och att inte anamma andra partiers lösningar.
Till att börja med ska vi behålla den kärnkraft vi har.
Samtidigt kan vi bygga mindre modulära kärnkraft som inte tar 15 år som dom stora anläggningarna. Man kan även undra över hur det kan ta15 år att bygga idag, när man byggde flertalet av anläggningarna på 70 talet på 2-3 år !!!

Det viktiga är att bryta sossarnas debackel i energifrågan, och få en regering som tar Sveriges energiförsörjning på allavar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Till att börja med ska vi behålla den kärnkraft vi har.
Samtidigt kan vi bygga mindre modulära kärnkraft som inte tar 15 år som dom stora anläggningarna. Man kan även undra över hur det kan ta15 år att bygga idag, när man byggde flertalet av anläggningarna på 70 talet på 2-3 år !!!

Det viktiga är att bryta sossarnas debackel i energifrågan, och få en regering som tar Sveriges energiförsörjning på allavar.
Du lär inte bygga små på mindre än 15år.
Däremot kan du absolut bygga ett stort på kortare tid än så. Men då gäller det att bygga en befintlig konstruktion.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Samtidigt kan vi bygga mindre modulära kärnkraft som inte tar 15 år som dom stora anläggningarna.
Har du en färdig konstruktionslösning för dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.