Hej,
Vi flyttade in i vårt hus med i maj, och vi är riktiga nybörjare på trädgård i allmänhet. I juli någon gång så började det växa upp ett ogräs med långa spröt som stod över hela gräsmattan, förutom på skuggiga platser, se bild. Jag har ägnat sista kvällarna nu åt att försöka rensa bort det, men har nog bara kommit halvvägs ännu.

1. Vad heter ogräset? Jag hittar det inte om jag googlar
2. Efter att jag rensat bort allt, hur bör vi göra för att minska risken att de kommer nästa år igen. Gödlsa, så nytt gräs, vattna? Alla tips är välkomna.
 
  • Gräsplätt med ogräsplantor och plantainblommor i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Der ut som en fibbla, försvinner med Dr Stähler. Gödsla och vattna.
 
Excel Excel skrev:
Der ut som en fibbla, försvinner med Dr Stähler. Gödsla och vattna.
Tack för svar, men jag tycker inte det alls liknar fibbla när jag söker på det. Vad jag kan se så verkar Fibbla ha någon sorts färgglad blomma. De vi har på tomten är mer som långa spröt och någon form av pistill eller kotte högst upp med vita frön på. Det var inga blommor på den heller tidigare i somras när de började dyka upp.
 
stefanvahlgren stefanvahlgren skrev:
Hej,
Vi flyttade in i vårt hus med i maj, och vi är riktiga nybörjare på trädgård i allmänhet. I juli någon gång så började det växa upp ett ogräs med långa spröt som stod över hela gräsmattan, förutom på skuggiga platser, se bild. Jag har ägnat sista kvällarna nu åt att försöka rensa bort det, men har nog bara kommit halvvägs ännu.

1. Vad heter ogräset? Jag hittar det inte om jag googlar
2. Efter att jag rensat bort allt, hur bör vi göra för att minska risken att de kommer nästa år igen. Gödlsa, så nytt gräs, vattna? Alla tips är välkomna.
Det är Svartkämpar.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/221774

Den har djup rot och gillar torka.

Klipp gräsmattan regelbundet, vattna och gödsla, så minskar den och försvinner till slut.

Blir det inga fröställningar (spröten), så förökar den sig inte, därför är klippning regelbundet bra

Gissar att den blev synlig när det blev en torkperiod under sommaren. Den kan ta vatten från uppåt 60 cm djup, så när andra arter i gräsmattan med grunda rötter ger sig p.g.a. torka, så fortsätter svartkämparna att växa.

Ett harmlöst ogräs, som bidrar till biologisk mångfald i gräsmattor.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det är Svartkämpar.
[länk]

Den har djup rot och gillar torka.

Klipp gräsmattan regelbundet, vattna och gödsla, så minskar den och försvinner till slut.

Blir det inga fröställningar (spröten), så förökar den sig inte, därför är klippning regelbundet bra

Gissar att den blev synlig när det blev en torkperiod under sommaren. Den kan ta vatten från uppåt 60 cm djup, så när andra arter i gräsmattan med grunda rötter ger sig p.g.a. torka, så fortsätter svartkämparna att växa.

Ett harmlöst ogräs, som bidrar till biologisk mångfald i gräsmattor.

Strålande! Nu vet jag precis hur jag ska göra. Ger ditt svar 10 / 10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.