Hej!

Vårt tak börjar bli till åren och nu med de sinnesrubbade elpriserna nere i SE4 så börjar ju även tankarna om solcellspaneler gro.

Men då vårt papptak är 20-25 år gammalt så känns det inte lönt att smacka på nya paneler på det i dagsläget.

Nu till min fråga, vad kan byte av takpapp tänkas kosta? Ligger 3-4 lager (troligen inkl ursprunget från 60-talet) så jag misstänker att allt behöver strippas av.

Vet med mig att det åtminstone finns några här som arbetar med papptak :cool:

P..s. Är radhus så byte av taktäckningsmaterial känns inte aktuellt, då behöver jag i så fall få med mig grannen på tåget :crysmile:
 
Rickard.
Papp väger bara 5-6kg/m2 så att det lilla skulle göra att det ”tippar över” tror jag inte riktigt på, brukar vara bättre marginaler än så på svenska hus men vad vet jag. Att riva papp tar i bästa fall ungefär lika lång tid som att lägga papp så det är inget litet tillägg.

Angående priset så är det bara ringa runt bland dom lokala takläggarna och fråga om offerter. Dom bör bara vana att lämna snabba fastprisofferter och jämför därefter. Jämför inte bara priset utan också vad du får för det, jag tycker t ex att man byter alla synliga plåtar är ett krav men det gör inte alla som ett exempel.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Var finns du? Har en som jag själv tänkte använda. Väntar bara på bygglovet.
 
Vi bytte papptak för ca 6 år sedan, utanför Uppsala, då rev de bort det gamla, bytte lite råspont på garaget och sedan på med nytt. Har för mig att det gick på ca 120 000:- efter ROT. 115 + 36 kvm yta.
 
Någonting om vikten kan jag inte minnas att jag nämnt något om?
Och absolut, visst är offerter det säkraste men jag vill mest få en hum :)

Finns i Västra Skåne :)

120 efter rot alltså, hmm det var en del! :cool: ungefär samma ytor som vi har, tror vi har ca 100+30 kvm :)
 
Rickard.
Av vilken annan anledning än vikten skulle man riva bort ett papptak innan läggning?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Av vilken annan anledning än vikten skulle man riva bort ett papptak innan läggning?
För att de ligger 3 el 4 lager gammal papp?

Man kan ju inte bygga på med mer papp i all oändlighet :)
 
Rickard.
J Jarlsgård skrev:
För att de ligger 3 el 4 lager gammal papp?

Man kan ju inte bygga på med mer papp i all oändlighet :)
Nä det kan man inte för att med nog många lager blir det för tungt. Finns väl några till anledningar så som hela råspontbyten eller andra större ombyggnationer som gör att man behöver riva men annars tycker jag verkligen att man bör undvika det ;)

1000kr/m2 före eventuellt rotavdrag är min bästa men fortfarande dåliga gissning.

100m2 kan man hinna på en dag eller en vecka beroende på så det är väldigt svårt att uppskatta.
 
J Jarlsgård skrev:
Någonting om vikten kan jag inte minnas att jag nämnt något om?
Och absolut, visst är offerter det säkraste men jag vill mest få en hum :)

Finns i Västra Skåne :)

120 efter rot alltså, hmm det var en del! :cool: ungefär samma ytor som vi har, tror vi har ca 100+30 kvm :)
Jag finns på Råå söder om HBG.
Fick offert på ca 130 med listad täckning och nya plåtar och rännor osv. Kommer att köra på denna.
Vet ej storlek men ett mindre gathus.
Hör av dig om du vill ha mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.