Staffans2000
En avfuktare låter som en bra budgetlösning/komplement.
Energi är som bekant oförstörbar. Varje watt du använder för avfuktning kommer också huset tillgodo i form av värme=två flugor på smällen, eller: ta två - betala för en.etc.etc....

Är lägsta "effektläget" på avfuktaren för högt för din plånbok, koppla den (avfuktaren alltså,inte plånboken!) till en timer. Med vilka intervaller den bör vara påslagen för bästa resultat per förbrukad energimängd är nog Bengtsson rätt man att svara på
 
Hade nästan bestämt mig för Solarventi monterad på en ram som man häktar på i stället för ett fönster när man vinterstänger. MEN kom sedan på att när solen står lågt skuggas fasaden av buskar och träd, visserligen avlövade, men ändå. Ska studera solens rörelser på fasaden i november för att se hur det ser ut......... Annars tyckte jag det verkade som den snillrikaste lösningen.......... Solpanelen har dessutom ungefär samma storlek o format som fönstrena, så på avtånd kanske den ser ut som ett fönster. Någon som vet hur många timmars solbelysning per dygn som behövs for att det ska löna sig?

Apropå Solarventi. Av de inlägg som jag har läst verkar folk väldigt nöjda. Men hur bra för huset är det med den ryckvisa uppvärmningen/nedkylningen som blir i växlingen mellan dag o natt?
 
Staffan2000 skrev:
Är lägsta "effektläget" på avfuktaren för högt för din plånbok, koppla den (avfuktaren alltså,inte plånboken!) till en timer. Med vilka intervaller den bör vara påslagen för bästa resultat per förbrukad energimängd är nog Bengtsson rätt man att svara på
Nej välj en avfuktare med inbyggd hygrostat eller köp till en särskild som styr avfuktaren. Då går den bara när fuktigheten når ett visst inställt värde och står still när den inte behövs under vissa perioder av året. Jag tror att man brukar säga att allt under 70% RF är ganska ok ur "tillväxtsynpunkt".
 
Antar att RF står för relativ luftfuktighet. Hur mäter man den?
 
Sommartorparn skrev:
Antar att RF står för relativ luftfuktighet. Hur mäter man den?
Kjell och Company har en billig, med remote möjlighet (några tiotal meter), så man får möjlighet att kolla mer än en mätpunkt.

De bättre avfuktarna kan visa vilken luftfuktighet de ser (skall inställningen fungera någorluda bra måste de mäta någorlunda bra).

--- Mats ---
 
Hej

Jag känner igen alla problem med fuktigt skånehus från 1800-talet.

Jag tror att man skall jobba med detta metodiskt och i flera steg:

1. Först och främst skall man försöka ta reda på varifrån fukten kommer. Det kan i princip vara av fyra slag
a) Högt grundvatten
b) Fukt från nederbörd
c) Fukt från uteluften
d) Fukt som skapas inne, disk, dusch, blommor, etc.
För min egen del är det utan tvekan b) och c) som gör att huset är fuktigt.

2. Därefter funderar man på åtgärder.
Ventiler hjälper nog mot d) och endast i lägre grad mot de övriga fuktkällorna.
Den första åtgärden mot b) är att se till att regnvattnet leds bort mha hängrännor och stuprör. Vattnet skall bort flera meter från huset. Det är också viktigt att man marklutning på några procent bort från huset på en sträcka av tre meter. I mitt fall så har dessutom marknivån höjts tre-fyra decimeter genom åren vilket jag tänker schakta bort för att förbättra förhållandena.
För att klara av resterande fukt under punkt b) så skall jag köra avfuktare. Jag kör kondensavfuktare när jag är i huset och det fungerar väldigt bra. Jag tänker börja köra den kontinuerligt för att prova.

Mitt nästa steg blir nog att prova en sorptionsavfuktare som bör fungera bättre i låga temperaturer t ex de 5-7 grader du pratar om. Observera dock att om du kör avfuktare så skall du nog samtidigt minska ventilationen till ett minimum för att inte ta in för mycket fukt utifrån.

När det gäller förslaget att avleda vattnet från avfuktaren med slang så måste du observera att slangen inte får placeras så att den fryser. Det är mera lämpligt att slangen går till ett avlopp inomhus. Själv tänker jag ställa min kondensavfuktare på diskbänken vid prov med kontinuerlig drift.

Jag har köpt en liten solarventi som jag provkör på ett litet utrymme under altanan i mitt permanenthus. Detta verkar fungera mycket bra efter att jag även där strypt mycket av ventilationen. Jag funderar på att testa detta även på mitt Skånehus. Tycker inte du behöver mixtra med fönstren. Du kan sätta upp den så att den lätt kan tas bort. Då har du bara ett hål på ca 12 cm som du får täcka med t ex en rund ventilationslucka.

Hoppas du har fått några nya idéer att testa

/Göran
 
Tack för dina synpunkter. Är ditt hus också ouppvärmt på vintern?

Vad gäller ventilationen i mitt hus så har jag två behov: 1) Bättre luftgenomströmning på sommaren när vi bor där, så att vi får lättare att andas. 2) Borttagande av instängd fukt under resten av året när huset står stängt.

I mitt hus tror jag den mesta fukten kommer UNDERIFRÅN. Något kan komma in genom taket vid vissa vindar exempelvis på vintern, när snö har yrt in under takpannorna. Men detta händer inte varje år, och brukar också torka upp rätt bra. En del funkt kommer in genom en sprucken gavelpanel som troligtvis leder ner vatten i väggen. Ska åtgärdas härnäst. Ytterligare en del fukt regnar in genom skorstenen (det har jag insett nu att jag borde åtgärdat för länge sedan) Hängrännor med dränering har jag som fungerar. Fönstrena är också ok.

Du har rätt i att en del fukt nog kommer in med uteluften t.ex. genom ventilerna. Ändå tror jag det är bättre med fuktig luft som rör sig in och ut som den vill än instängd fukt i huset. En del fukt producerar vi själva när vi bor i huset, men å andra sidan vädrar vi också mycket.

MEN den stora fukten kommer nerifrån. Som du vet saknar dessa hus fuktspärr o golvet ligger direkt på marken. Med bättre drag i ventilerna skulle fukten kunna komma ut ur huset, var min tanke. Grundvattnet ligger bara ett par meter nedanför golvet! Har en brunn ca 2 meter från huset som jag kan titta ner i. Skillnaden i grundvattennivå är avgörande för hur fuktigt huset känns när man öppnar det på våren. Denna vinter har varit extremt fuktig, följt av en fuktig sommar. Vattnet står högt. Golvbrädorna, som redan hade en del rötskador har tagit mycket stryk denna vinter. Oren har påskyndat förfallet. "Ha värme på över vintern" säger folk. Hur kul är det med direktverkande el o noll isolering? Jag har bara lite värme i kök o bad, resten får frysa som det vill.

Vad gäller Solarventi så tror jag absolut på att häkta fast den i ett ram framför en fönsteröppning när jag vinterstänger. Inte vill jag göra åverkan på hudraårig spritputs! Solpanelen har ungefär samma format som fönstrena, så på håll kanske det inte ser så tokigt ut.....MEN sedan kom jag på att jag förmodligen har för mycket träd o buskar på södersidan för att det ska kunna ge en bra effekt vintertid när solen står lågt.....Ska studera solens gång i november......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.