Jag har köpt ett hus med oinredd vind.

Funderar på den bästa lösningen för isolering av övervåningen mot tak.
En firma tycker denna metod är bra se länk "sid 7"
http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
Jag har aldrig hör talas om denna metod, har någon erfarenhet?

Det andra alternativet är att göra det på gamla vanliga beprövade sättet.
Fast jag är inne på att använda typ, hård cellplast eller frigolit (50-100 mm tjockt) istället för board-skivan som luftspaltmaterial, kan detta fungera?
Man får ju ett material som är lätt att jobba med istället för den otympliga board-skivan + isolering på köpet. ;D

Material sett i genomskärning blir då: Takpannor, bärläkt, tätduk, takregel, luftspallt (3cm?) frigolit/cellplast + valfri extra isolering.

Jag är tacksam för alla förslag om detta.
 
min åsikt är att det verkar vara kannon.! relativt nytt verkar det vara iallafall i sverige.. Men Kanon är det nog.!
 
Verkar vettigt men min fundering är hur utseendet blir på en äldre kåk. Ska man nu lägga minst 2/3 delar av isoleringen utanför råsponten så måste det se lite konstigt ut vid vindskivor mm. Men visst hade jag sett detta när jag la om taket för något år sedan så hade det nog blivit något liknande.
 
Hur tjock cellplast bör man ha i taket då?

Jag har en vind som ska inredas och isoleras på insidan av det redan existerande taket. Kan man med dessa cellplastskivor använda tunnare lager än med traditionellt mineralull? Eftersom nuvarande takstolar är lite för tunna/låga hade jag räknat med att få bygga på dem för att få plats med isoleringen, men det kanske inte behövs ifall man kör med cellplast?!?

Hur är det för den delen med ljudisolerande egenslaper? Ifall man ska ha isolering mellan två våningar i huset, dämpar cellplast annorlunda än mineralull?

 
ju tjockare dessto bättre..

hade du haft en vanligt Oinredd vind hade jag sagt 50 Cm.. dvs kan inte användas till bo yta..

Nu är det ju riktigt så.. jag skulle iallfall säga 30 cm..  men ju tjockare desto bättre helt klart..

Cellplast vs Miniralull är ingen stor skillnad i isolerings värde..

i detta fall bör du tjäna på att välja Cellplasten.
 
Kollade oxå på detta om man kunde minska tjocklek och slippa bygga på takstolar om man körde med cellplast och mailade dem om detta va fallet. Men fick svaret att då cellplasten inte är formbar på samma sätt som vanlig isolering så va detta inte lämpligt att försöka använda mellan takstolar då det skulle vara svårt att få tätt.
 
Allt detta jobb med att ordna en luftspallt på tre cm med en board skiva mellan tak och isolering är enligt mig ganska otymligt samt har ju dessa inget isoleringsvärde.

Så om man använder cellplast-skiva och drevar mellan takstolarna och cellplasten istället för board-skivor så borde det vara enklare och mer tidsbesparande samt isolerande fördelar...? och man får je en luftspalten på köpet.
Vad tror ni?
 
Blir en fin majbrasa om du glömmer ljuset en mörk kväll.
 
freeman skrev:
Blir en fin majbrasa om du glömmer ljuset en mörk kväll.
Detta är jag inte ett dugg rädd för. Då huset är ett trähus som har haft 50 år på sig att torka så brinner det fort hur som. ;) Jag vet hur fort rivet virke har brunnit i kaminen. ;)
Men tbx till cellplasten på insidan. Jag hade samma tanke som dig men då jag fick ett så definitivt nej från tillverkaren så la jag ner den tanken. Min förhoppning va ju oxå att det va bättre isolerings verkan på cellplasten som va helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.