Jag bor på avstyckad gård och lagården ligger inte på min fastighet men jag äger den på ofri grund. Nu skulle jag vilja installera solceller på lagårdstaket men via abonnemanget som jag har på min fastighet. Såvitt jag kan förstå får man i princip inte överföra elenergi mellan fastigheter men jag har också förstått att det finns vissa undantag. Idag finns bara ett abonnemang för min fastighet och lagården så elenergi överförs redan, om än i begränsad omfattning. Så min fråga är om någon känner till undantag som jag skulle kunna peka på om det blir problem med nätbolaget?
 
Vet ej hur remissen blivit behandlad men kom en ganska nyligen som skulle göra det möjligt. Någon annan som är uppdaterad kansle kan svara
 
Den gjordes en lagändring 1 januari i år för att lätta på kravet om koncession. Det finns nu fler undantag från kravet. Du kan läsa mer om lagändringen på Riksdagens hemsida.

Om jag förstår din situation korrekt borde du falla inom de undantag som finns (se exempelvis 6 §) i ovanstående länk. Det företag du tänker att anlita för att installera solcellerna borde kunna hjälpa till med att utreda exakt vad som gäller i ditt fall, tycker jag.
 
  • Gilla
mindwarp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan någon guida TS (och mig!) till den skrivning som verkligen gör TS situation till ett undantag från koncessionskravet. Jag hittar det inte så jag undrar om det verkligen är så.
 
Om du menar situationen med en ladugård i direkt närhet till ett bostadshus så tror jag att det är 6 paragrafen i förordningen om undantag. När det gäller delning av energi så måste respektive fastighet ha en anslutning om man ska gå över fastighetsgränsen (22 c paragrafen). Om du redan idag har en anslutning till gården som matar ladugården på den andra fastigheten så hade jag bara anmält solcellerna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan någon guida TS (och mig!) till den skrivning som verkligen gör TS situation till ett undantag från koncessionskravet. Jag hittar det inte så jag undrar om det verkligen är så.
Jag formulerade mig fel, länken i mitt inlägg var till den ändrade lagen/förordningen, inte lagändringen (skyller på min oförmåga att multitaska samt oförmåga att inse min oförmåga om detta :D). Se 6 § i
Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857).
 
Tack för all input. Jag har svårt att se att de länkade undantagen är användbara för mig, främst pga att det gäller olika fastigheter.
Ang #6 så vill jag ju föra över el från lagård till boningshus, eller?

min spontana känsla är att om nätbolaget vill visa god vilja så kan man hitta en alternativ tolkning som accepterar mitt upplägg och i annat fall får jag helt enkelt hoppas på framtida regeländringar.
 
Det är idag tillåtet att dela el mellan fastigheter. Jag ska strax börja bygga i ett område som är pilotprojekt kring detta.
Jag vet inte hur och var du kan läsa om detta.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är idag tillåtet att dela el mellan fastigheter. Jag ska strax börja bygga i ett område som är pilotprojekt kring detta.
Jag vet inte hur och var du kan läsa om detta.
Intressant, var och i vems regi ska det byggas?
 
S sengångaren skrev:
Intressant, var och i vems regi ska det byggas?
I Örebro och det är 5 olika byggherrar som bygger. Googla på Tamarinden så finns det massor att läsa.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
I Örebro och det är 5 olika byggherrar som bygger. Googla på Tamarinden så finns det massor att läsa.
Tamarinden är väl otroligt ubikt också, kanske special dispens? Eller blandar jag ihop det? Ska väl bli självförsörjande i stor del med batterliager väl? Otroligt spännande och kul att fp vara med på (om det är samma jag tänker på)
 
J Julistormen skrev:
Tamarinden är väl otroligt ubikt också, kanske special dispens? Eller blandar jag ihop det? Ska väl bli självförsörjande i stor del med batterliager väl? Otroligt spännande och kul att fp vara med på (om det är samma jag tänker på)
Reglerna har ändrats för just detta projekt men gäller i hela Sverige.
Jo vi har batterirum och även teknik för att använda el från elbilarnas batterier byggs in. Ska bli kul att få dra igång detta projekt under hösten.
 
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
Tolaks inte det som att du får bygga ett internt nät mellan ditt bostadshus och en lada? Jag ser inget krav att det skall vara samma fastighet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.