Hej!

så fort jag öppnar ugnsluckan så går säkringen för allt i lägenheten. När jag startar igång den sen igen så får jag följa de koder:

det ska vara en ugn från Ikea, så antar att det är en Whirpool. Har försökt googla på detta men hittar inget vettigt. Kanske kan nån detta på arm?
 
  • Rostfri ugnspanel med digital display som visar tiden 06:54, omgiven av två vred och kökshanddukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnspanel med felkod P026 visas på digital display flankerad av vred och kökshanddukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnspanel som visar felkoden F009 med vred och disktrasor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det säkringen som går, låter mer som jordfelsbrytaren kanske? Eller huvudsäkring. Har du en bild?
 
Är det huvudsäkringen innan elmätaren?
Keramisk säkring och huvudsäkring med märkning på rosa bakgrund, relaterad till diskussion om elavbrott.

Eller är det jordfelsbrytaren som löser ut?
Elcentral med en jordfelsbrytare och säkringar, märkta för att indikera position före och efter i en installation.

Jordfelsbrytaren sitter efter huvudbrytaren men innan gruppsäkringarna.

Är det jordfelsbrytaren som löser ut så är det överledning någonstans i ugnen.
 
Ja, huvudsäkringen är det nog! Den till vänster om 1:an.
 
  • Säkringsskåp med AEG-automatsäkringar, huvudsäkringen markerad till vänster om numrerad grupp 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med huvudsäkring till vänster om märkt nummer 1 och rad av automatsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte ”putta” tillbaka säkringen när ugnsluckan är öppen. Vet inte om det har någon betydelse för att nu ska förstå vad problemet är
 
L Linda2019 skrev:
Ja, huvudsäkringen är det nog! Den till vänster om 1:an.
Det där är jordfelsbrytaren. Är ugnen nyinstallerad eller kom det bara plötsligt?
 
Nej, har haft den ett par år. Detta uppkom idag helt plötsligt
 
Tänds någon belysning när ugnsluckan öppnas?
Eller är det något annat som normalt händer när ugnsluckan öppnas?
 
L Linda2019 skrev:
Nej, har haft den ett par år. Detta uppkom idag helt plötsligt
Du har säkert en brytare som tänder lampan och startat fläkt eller dyl när du öppnar luckan, där läcker det nog till jord skulle jag tro, det blir nog inte helt lätt att laga, men svårt att säga utan att se det med egna ögon.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänds någon belysning när ugnsluckan öppnas?
Eller är det något annat som normalt händer när ugnsluckan öppnas?
TROR lampan har varit trasig ett tag. Det som händer nu är att jordfelsbrytaren går så fort jag försöker öppnar luckan
 
S0MMER S0MMER skrev:
Du har säkert en brytare som tänder lampan och startat fläkt eller dyl när du öppnar luckan, där läcker det nog till jord skulle jag tro, det blir nog inte helt lätt att laga, men svårt att säga utan att se det med egna ögon.
Okej, låter som att jag behöver ta hit en elektriker med andra ord. Kanske behöver ringa mitt försäkringsbolag iaf det drar i väg i kostnad
 
L Linda2019 skrev:
Okej, låter som att jag behöver ta hit en elektriker med andra ord. Kanske behöver ringa mitt försäkringsbolag iaf det drar i väg i kostnad
Vore intressant att se om delen går att hitta. Kolla gärna runt luckan om du kan hitta modellnummer.
Skulle tro att det är något likt denna.
 
  • Whirlpool mikrobrytare för dörr med tre kontakter, visas på produktsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Vore intressant att se om delen går att hitta. Kolla gärna runt luckan om du kan hitta modellnummer.
Skulle tro att det är något likt denna.
Hittade en gammal bild. På bilden syns det vilken modell det avser
 
  • Etikett från IKEA med modellnummer GRÄNSLÖS 403.009.40, produktspecifikationer och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en Electrolux, symbolen finns ner till vänster på etiketten.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
L Linda2019 skrev:
Hittade en gammal bild. På bilden syns det vilken modell det avser
Hmm, jadu. Den lilla Electrolux loggan sa ju en del, hittade därefter denna, man kanske kan maila Electrolux eller Ikea för hjälp .. men sen tillkommer ju att den ska bytas ut.

Och med det sagt så är det inte ens säkert att det är det som är felet.. så man kan ju alltid kolla med försäkringsbolaget, annars hade jag nog köpt en ny ugn.
 
  • Typskylt på en GRÄNSLÖS ugn från IKEA med Electrolux-logotyp och modellinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mikrobrytare till ugn med etikettinformation, visad på Electrolux hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.