Hej, har flyttat till en lägenhet och har för tillfället inga elementen så nu när det börjar bli lite kallare så känner jag att jag behöver köpa element.

Jag har googlat och försökt lista ut vad jag ska ha för element, hur många, effekt o.s.v men har inte blivit så mycket klokare.

Vad jag tror jag har förstått är att man ska ha element under varje fönster och helst samma bredd som på fönstret för att undvika kallras, stämmer detta?
Jag har också förstått att det enda alternativet jag har är element med stickkontakt.

Jag har totalt tre rum jag behöver element i:
Rum 1: är ca 8 kvm och 3 meter i takhöjd med ett fönster som är 130cm brett.
Rum 2: är ca 15 kvm och 3 meter i takhöjd med en balkongdörr med bredd 140cm (om det spelar någon roll?).
Rum 3: är ca 16 kvm och 3 meter i takhöjd med ett burspråk med tre fönster alla bredd 120cm (bifogar bild).

Så de frågor jag har hur många element behöver jag i varje rum och vilken effekt behöver dom ha?
Behöver jag ett element under alla fönster i rummet med burspråk eller räcker det med ett under fönstret i mitten?

Tack på förhand och säg gärna till om jag glömt någon viktig information som behövs för att hjälpa mig med detta!
Och hoppas jag har lagt detta under rätt forum.
 
Det är inte så att du helt enkelt har golvvärme ?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Stoffe69 Stoffe69 skrev:
Det är inte så att du helt enkelt har golvvärme ?
Hej, nej har golvvärme i badrummet men inte i resten av lägenheten:)
 
Det där ser ju ut att vara en 100 år gammal kåk... Måste ju funnits värme tidigare? Håller med föregående, Det borde vara golvvärme där
 
J jonatans27 skrev:
Hej, har flyttat till en lägenhet och har för tillfället inga elementen så nu när det börjar bli lite kallare så känner jag att jag behöver köpa element.

Jag har googlat och försökt lista ut vad jag ska ha för element, hur många, effekt o.s.v men har inte blivit så mycket klokare.

Vad jag tror jag har förstått är att man ska ha element under varje fönster och helst samma bredd som på fönstret för att undvika kallras, stämmer detta?
Jag har också förstått att det enda alternativet jag har är element med stickkontakt.

Jag har totalt tre rum jag behöver element i:
Rum 1: är ca 8 kvm och 3 meter i takhöjd med ett fönster som är 130cm brett.
Rum 2: är ca 15 kvm och 3 meter i takhöjd med en balkongdörr med bredd 140cm (om det spelar någon roll?).
Rum 3: är ca 16 kvm och 3 meter i takhöjd med ett burspråk med tre fönster alla bredd 120cm (bifogar bild).

Så de frågor jag har hur många element behöver jag i varje rum och vilken effekt behöver dom ha?
Behöver jag ett element under alla fönster i rummet med burspråk eller räcker det med ett under fönstret i mitten?

Tack på förhand och säg gärna till om jag glömt någon viktig information som behövs för att hjälpa mig med detta!
Och hoppas jag har lagt detta under rätt forum.
Prata men hyresvärden för är nog golvvärme du har.
 
Tog föregående innehavare med sig elementen när de flyttade...?
 
M _Mannen skrev:
Det där ser ju ut att vara en 100 år gammal kåk... Måste ju funnits värme tidigare? Håller med föregående, Det borde vara golvvärme där
Är 100% på att jag inte har golvvärme det har suttit element innan men var borta när jag flyttade in.
 
Klart du har värme i lägenheten.
Prata med din hyresvärd.
 
J jahallåja skrev:
Tog föregående innehavare med sig elementen när de flyttade...?
Ja
 
Här försöker man vara lustig... Ok :)
 
  • Gilla
_Mannen
  • Laddar…
Var det el- element som förra ägaren tog med sig så komtakta mäklaren och meddela att dom ska tillbaka. Dom ingår i köpet. Om ni inte kom överrens om att förra ägaren fick ta med dom
 
M _Mannen skrev:
Var det el- element som förra ägaren tog med sig så komtakta mäklaren och meddela att dom ska tillbaka. Dom ingår i köpet. Om ni inte kom överrens om att förra ägaren fick ta med dom
Var väldigt gamla så hade inget emot att dom försvann för hade ändå tänkt köpa nya
 
J jonatans27 skrev:
Var väldigt gamla så hade inget emot att dom försvann för hade ändå tänkt köpa nya
Vart satt dom gamla elementet?Ser inte ut att sitta några kontakter fö el-element eller var dom gamla vattenburna?
 
V växelventil skrev:
Vart satt dom gamla elementet?Ser inte ut att sitta några kontakter fö el-element eller var dom gamla vattenburna?
Satt ett under mittenfönstret på bilden, sen ett i köket under fönstret och ett i sovrummet bredvid balkongdörren.
Finns kontakter för att sätta element under alla fönster.
Nej dom var el:)
 
Det blir runt 60-70w/kvm med en takhöjd på 2.40-2.50 ca men du har 3 meter så får lägga till lite till typ 30w till.Nåt som skulle var nice om du vet om det sitter galmla kopplingar kvar under burspråken så du kunde satsa på vattenburet annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.