Hallå alla ni experter där,

Ska bygga nybyggnation med Mjöbäcksvillan, enplans på 140kvm. Som jag förstår det får det åt en del ström och byggfläktar som står på mest hela tiden.

Men så till frågan: Ni som gjort nybyggnation, har det då varit fast eller rörligt pris/avtal gällande elen under byggtiden?
 
S Snickardricka skrev:
Ni som gjort nybyggnation, har det då varit fast eller rörligt pris/avtal gällande elen under byggtiden?
Vet inte men då mitt hus byggdes gick ett rör läck under en vinterhelg och huset fick fäktas torrt i januari månad. Det blev myyyyycket kostsamt och jag har förträngt det hela... :p. Men jag har svårt att tro att elen vid dagens nybygge har fast pris.
 
yonna yonna skrev:
Vet inte men då mitt hus byggdes gick ett rör läck under en vinterhelg och huset fick fäktas torrt i januari månad. Det blev myyyyycket kostsamt och jag har förträngt det hela... :p. Men jag har svårt att tro att elen vid dagens nybygge har fast pris.
Det känns betryggande. Tack
 
Cheesen
Eftersom det är ett tillfälligt abbonemang så vet leverantören att det går bra att ta rejält betalt. Räkna rörligt pris +150% samt en fast kostnad på några tusenlappar.. vill minnas att byggatrömmen för oss 2017 kostade 14000:- på 6 månader. Det är fortfarande en liten post i kalkylen.
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Eftersom det är ett tillfälligt abbonemang så vet leverantören att det går bra att ta rejält betalt. Räkna rörligt pris +150% samt en fast kostnad på några tusenlappar.. vill minnas att byggatrömmen för oss 2017 kostade 14000:- på 6 månader. Det är fortfarande en liten post i kalkylen.
Absolut. Även det dubbla skulle vara en spottstyver. Dock antar jag att priserna var kanske 0,5kr per Kwh? Så med priser kWh-priser på 5kr blir ju inte posten liten. Tack för svar
 
Tror jag har skrivit i någon liknande tråd tidigare men det skadar ju inte att göra igen. Beroende på hur tomt och trädgård skall utformas så kanske ett fristående mätarskåp kan vara alternativet. Jag gjorde så vid mitt bygge att jag tog ett skåp i grå färg från Garo och är mycket nöjd. Detta gjorde att jag inte behövde hyra tillfälligt skåp samt att jag kunde teckna vanligt elavtal direkt. Skåpet har både trefas uttag samt vanligt uttag som lätt nås genom en lucka.
Oklart hur en elektriker ställer sig till att montera en elbilsladdare på skåpet men tror att det absolut också är möjligt vilket kan vara trevligt omplaceringen blir intill uppfarten.
Nu är det kanske inte alla som tycker det är snyggt med ett skåp i trädgården men jag tycker verkligen inte att det är fulare än de fasadskåp som många köper och sätter på fasaden. Tror att denna lösning faktiskt sparar motsvarande summa som byggelen kostar även om skåpet i sig kostar en bit över 10.000kr.

Bara ett tips!

Bifogar vilket skåp jag har!
 
  • Grått fristående mätarskåp öppet med synliga trefas och vanliga eluttag samt installationsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar och bild.

Inser att jag borde varit tydligare. De som har elnätet kommer koppla in elskåp på tomten. Förstått det som att man då tar byggström från det skåpet? Ja ni hör ju, fan man har ingen koll riktigt
 
Jag gissar att ni tagit en totalentreprenad och att de ordnar med allt. Då kan du ju ställa frågan om det inte skulle gå att få ett fristående mätarskåp istället för att de sätter ett tillfälligt skåp under byggnationen.
Är kontrakten skrivna så brukar det vara svårare men sanningen är att om de inte börjat bygga ännu så är det egentligen inget som borde vara varken mycket dyrare eller svårt att ändra.

Att skåpet är dyrare än det de erbjuder är säkert ett av argumenten men möjligheten att slippa hyra av mätarskåp samt det tillfälliga avtalet med byggström borde göra att ett fristående permanent skåp blir betalt eller nära på. Sedan är strömuttagen på skåpet också en fördel då en elektriker säkerligen skulle kosta sin slant om du senare önskar strömuttag fristående från husets väggar.

prova att ställa frågan det förlorar du inget på.
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
F Fabiano skrev:
Jag gissar att ni tagit en totalentreprenad och att de ordnar med allt. Då kan du ju ställa frågan om det inte skulle gå att få ett fristående mätarskåp istället för att de sätter ett tillfälligt skåp under byggnationen.
Är kontrakten skrivna så brukar det vara svårare men sanningen är att om de inte börjat bygga ännu så är det egentligen inget som borde vara varken mycket dyrare eller svårt att ändra.

Att skåpet är dyrare än det de erbjuder är säkert ett av argumenten men möjligheten att slippa hyra av mätarskåp samt det tillfälliga avtalet med byggström borde göra att ett fristående permanent skåp blir betalt eller nära på. Sedan är strömuttagen på skåpet också en fördel då en elektriker säkerligen skulle kosta sin slant om du senare önskar strömuttag fristående från husets väggar.

prova att ställa frågan det förlorar du inget på.
Tack för klargörandet då vi mycket riktigt har totalentreprenad på hela rasket. Fördelen är ju att man slippa tänka på all skit, nackdelen är ju att allt sköts bakom kulisserna i mångt och mycket och man får vara så jävla inläst och på för att kunna vara med på tiger och påverka nått.
 
S Snickardricka skrev:
Tack för klargörandet då vi mycket riktigt har totalentreprenad på hela rasket. Fördelen är ju att man slippa tänka på all skit, nackdelen är ju att allt sköts bakom kulisserna i mångt och mycket och man får vara så jävla inläst och på för att kunna vara med på tiger och påverka nått.
Har precis startat ett bygge själv och där kopplade mark och grund bara in sig på vår provisoriska dragning från mätarskåp till en egen byggcentral. Hur det blir om några veckor när huset kommer vet jag inte riktigt än. Men värt att undersöka efter att jag läst i denna tråd. I vårt kontrakt ska byggherren stå för byggströmmen.

Kan också rekommendera Skelleftekraft som hade en kampanj där jag under byggtiden köper strömmen för deras inköpspris. Värt att kolla om den finns kvar och du kan få samma deal.
 
H
S Snickardricka skrev:
Hallå alla ni experter där,

Ska bygga nybyggnation med Mjöbäcksvillan, enplans på 140kvm. Som jag förstår det får det åt en del ström och byggfläktar som står på mest hela tiden.

Men så till frågan: Ni som gjort nybyggnation, har det då varit fast eller rörligt pris/avtal gällande elen under byggtiden?
De tar ju rejält betalt för bygel, tror att du betalar en engångssumma inkl.el som gäller ett år. Kolla med kommunen och elleverantören så får du fakta vad som gäller i din kommun.
 
Cheesen
S sir_aik skrev:
Har precis startat ett bygge själv och där kopplade mark och grund bara in sig på vår provisoriska dragning från mätarskåp till en egen byggcentral. Hur det blir om några veckor när huset kommer vet jag inte riktigt än. Men värt att undersöka efter att jag läst i denna tråd. I vårt kontrakt ska byggherren stå för byggströmmen.

Kan också rekommendera Skelleftekraft som hade en kampanj där jag under byggtiden köper strömmen för deras inköpspris. Värt att kolla om den finns kvar och du kan få samma deal.
Nog är det ju värt att kolla... Byggherre är väl nämligen du.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nog är det ju värt att kolla... Byggherre är väl nämligen du.
Eftersom vi rivit befintligt hus på tomten och provisoriskt flyttat mätarskåp med huvudsäkringar gissar jag att elektrikern kopplar in byggcentral från detta skåp. Jag som byggherre får kontakta energibolaget när själva mätaren ska flyttas in i nytt mätarskåp på det nya huset.

Eller tänker jag helt galet här? Strömmen finns ju redan till tomten och energibolaget vet enligt mätaren hur mycket el som går åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.