C
M Marida skrev:
Ibland klassar man gillestugan som ett rum men oftast gör man inte det.
Det där kanske hänger ihop med att man i många andra länder oftast pratar om antalet sovrum - "X bedroom house" och att det håller på att anammas även i Sverige? För här har vi ju en lite luddig tradition av vad som räknas som rum och inte. 6 rum betyder inte 6 sovrum här.
 
  • Gilla
Christer Dahl och 1 till
  • Laddar…
M Marida skrev:
Personligen tycker jag att mäklarens beskrivning är missvisande men jag är mest nyfiken vad det finns för regler kring detta och vad som kan klassas som rum eller sovrum. Ibland klassar man gillestugan som ett rum men oftast gör man inte det. Jag trodde det hängde ihop med vad som klassas som boyta och biyta men det verkar vara väldigt godtyckligt när huset ska marknadsföras.
Mäklarannonser är ofta missvisande och förskönande. Själv retar jag mig gruvligt på mäklare som marknadsför avstyckade gårdar med mindre en 1 ha mark som ”hästgård”. Att Jordbruksverket har regler som gör att man inte får belasta mark hur som helst i tid och evighet, utan måste ha mark så man kan rotera bete, det skiter mäklaren i. Och gamla kostall med 2.10 i takhöjd marknadsförs som ”plats för hästar”. Nej, plats för ponnyer möjligtvis eftersom Jordbruksverket har regler för lägsta takhöjd också (som räknas från lägsta punkt). Skickar man ett mail till en mäklare för att påpeka uppenbara felaktigheter så får man typ en utskällning tillbaks…
Lång utvikning - men kontentan av det hela: mäklare struntar högaktningsfullt i att informera utifrån vissa regler som inte är sexiga…
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Mäklarannonser är ofta missvisande och förskönande. Själv retar jag mig gruvligt på mäklare som marknadsför avstyckade gårdar med mindre en 1 ha mark som ”hästgård”. Att Jordbruksverket har regler som gör att man inte får belasta mark hur som helst i tid och evighet, utan måste ha mark så man kan rotera bete, det skiter mäklaren i. Och gamla kostall med 2.10 i takhöjd marknadsförs som ”plats för hästar”. Nej, plats för ponnyer möjligtvis eftersom Jordbruksverket har regler för lägsta takhöjd också (som räknas från lägsta punkt). Skickar man ett mail till en mäklare för att påpeka uppenbara felaktigheter så får man typ en utskällning tillbaks…
Lång utvikning - men kontentan av det hela: mäklare struntar högaktningsfullt i att informera utifrån vissa regler som inte är sexiga…
Har du provat att skicka en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen. https://fmi.se/var-tillsyn/anmal-en-maklare/

Att få en utskällning tillbaka när man påpekar fel kan knappast vara "god mäklarsed" utan det blir tydligare då att det inte var ett misstag utan mäklaren försöker vilseleda köpare medvetet.
 
  • Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.