Vi har en LLVP som kanske är 10 år gammal. Vet inte om den nånsin servats, men iaf inte under de tre år vi bott här. Vad innebär egentligen en service? Är det troligt att det förbättrar verkningsgraden eller är det mest en dyr dammsugning? Vi har inga problem med pumpen som det är nu.
 
B
Får man för mycket smuts och damm i värmeväxlarytorna så sjunker luftflödet, och då sjunker prestandan. Det kanske inte är värt att ta ut ett "proffs" för att göra rent, men det är värt att dammsuga rent i alla fall kan jag tycka.
 
Också nyfiken. Vi har tagit över en och i bruksanvisningen står något om service. Det har inte skett hittills men man vill ju inte att den lägger av när man som mest behöver den.
 
A
Oftast är det bara en dyr dammsugning.
Är det väldigt kontaminerat så krävs det ångtvätt eller kemer och vatten i mängder
 
electroluxaren skrev:
Oftast är det bara en dyr dammsugning.
Är det väldigt kontaminerat så krävs det ångtvätt eller kemer och vatten i mängder
Ok, så man gör det normalt inte för att fylla på gas, byta lager eller nåt sånt?
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Sen kan det krävas en service för att den förlängda garantin ska gälla
 
Brukar skölja rent innedelen med diskmedel och vatten. Plockar bort plastkåpan.
Hänger upp plast under som styr ner i en hink. Sen har jag en tryckspruta med varmvatten som jag sköljer rent med. Brukar bli en gång om året.
Har funkat fint i 8 år.
 
A
A arasmus skrev:
Ok, så man gör det normalt inte för att fylla på gas, byta lager eller nåt sånt?
nej man gör bara en rengöring ibland även på utedelen.

vissa blaskar på någon ofarlig vätska utan märkbar funktion

seriösa river ner det mesta och plockar bort fläkttrumma etc
ingenting byts om det inte uppenbart är felaktigt och städaren har en slik ting med
 
Beroende på modell kan vissa slitdelar behöva bytas någon/ några gånger under dess förväntade livslängd. Det borde stå nåt om det i manualen. Jag bytte själv lager på min gamla IVT och den blev tyst och fin igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.