E elmont skrev:
Efter vad jag kan se så är dom bara för upp till 230Volt så för två OLIKA faser krävs en kontaktor. Visst kan dom kanske klara 400V men då är man långt över deras rekommendationer. Skulle dom vara godkända för 400V skulle det säkert framgå av deras specifikation.
De specificerar två faser, men mycket riktigt inte 400V (till och med tre faser eftersom matning och manöver kan ligga på en tredje fas).
Det kanske funkar om man har två laster som ligger från varsin fas mot nolla som i inkopplingsexemplen, men inte en last som ligger mellan två faser.
 
Om det är emot en nolla i lasten spelar ju ingen roll när spänningen på 400V förekommer i "apparaten".
 
Visst är det så, och så länge det inte uttryckligen står att den klarar 400V så kan man inte veta, men till skillnad från diverse puckar o dyl ser det ut att vara hyggligt separerat så jag skulle inte utesluta att det är OK. De är lika tydliga om att denna produkt stöder två faser som de är att övriga produkter bara stöder en så det vore liksom konstigt om man inte konstruerat dem för 400V.
Däremot hittade jag att tillverkaren på en fråga sagt att switcharna bara kan bryta 230V och att man inte hanterar fallet med en last mellan faserna.
 
Japp, hade oavsett inte varit så pigg på att bryta höga strömmar direkt med en Shelly även om en VVB borde vara en hyfsat snäll last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.