Vi letar hus och jag har sett flera mäklare som anger källarrum så som gillestuga och fräscha förrådsutrymmen som sovrum (eller minimal hall på övervåningen som rum).
Ett exempel är en enplansvilla med källare där entréplan har 4 rum och en yta på ca 95 m2. Två rum i källaren har reglat golv eller matta samt små källarfönster högt upp på väggen, biarea (totalt i källaren inklusive garage) på 110m2. Mäklaren väljer att marknadsföra detta hus som att det har 6 rum, varav 5 sovrum.
För oss som letar efter ett hus med 6 rum upplever jag detta något missvisande men vi ser ju på bilderna hur det är.
Får man räkna vilka utrymmen som helst i ett hus som rum vid försäljning? De innefattas inte av boarean utan faller som biarea.

Vad är det som gäller vid att ange antal rum egentligen? Är det bara godtyckligt av mäklaren eller finns det något som säger vad som kan klassas som rum?

Jag är bara nyfiken på hur det fungerar :)
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Det måste finnas minst två "användbara" utrymningsvägar från ett sovrum så ett källarfönster högt upp på väggen är ytterst tveksamt om man kan kalla det sovrum, att säga att det är ett "rum" är dock ok så länge man beskriver det som allrum, gillesstuga eller dylikt.

Regler för rum enligt Lantmäteriet är:

Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det måste finnas minst två "användbara" utrymningsvägar från ett sovrum så ett källarfönster högt upp på väggen är ytterst tveksamt om man kan kalla det sovrum, att säga att det är ett "rum" är dock ok så länge man beskriver det som allrum, gillesstuga eller dylikt.

Regler för rum enligt Lantmäteriet är:

Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.
Skulle nog inte klassa detta som möjlig utrymningsväg. jag skulle då inte kunna ta mig ut igenom detta fönster. Kanske min 11åring skulle klara det.I planritningen har det en annan benämning men i beskrivningen står det 6 rum, varav 5 sovrum.
Litet öppningsbart fönster högt upp på en vit vägg med en hängande växt, ej möjlig utrymningsväg.
 
M Marida skrev:
Skulle nog inte klassa detta som möjlig utrymningsväg. jag skulle då inte kunna ta mig ut igenom detta fönster. Kanske min 11åring skulle klara det.I planritningen har det en annan benämning men i beskrivningen står det 6 rum, varav 5 sovrum.
[bild]
Jag tror att du har rätt. Jag har för mig att 50 cm höjd krävs för att ett källarfönster ska räknas som utrymningsväg.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
M Marida skrev:
Skulle nog inte klassa detta som möjlig utrymningsväg. jag skulle då inte kunna ta mig ut igenom detta fönster. Kanske min 11åring skulle klara det.I planritningen har det en annan benämning men i beskrivningen står det 6 rum, varav 5 sovrum.
[bild]
Nä, det där får definitivt inte klassas som sovrum. Man ska kunna ta sig ut utan hjälpmedel på insidan (men självklart på utsidan om det är flera våningar upp).
Är det dessutom fönster som öppnas genom att vikas in i underkant så är det ännu mer no-no
 
anders07 anders07 skrev:
Nä, det där får definitivt inte klassas som sovrum. Man ska kunna ta sig ut utan hjälpmedel på insidan (men självklart på utsidan om det är flera våningar upp).
Är det dessutom fönster som öppnas genom att vikas in i underkant så är det ännu mer no-no
Men är det fortfarande ok för mäklare att benämna dessa som sovrum för att få bostaden mer attraktiv för större familjer?
 
M Marida skrev:
Men är det fortfarande ok för mäklare att benämna dessa som sovrum för att få bostaden mer attraktiv för större familjer?
Moraliskt, nej, kanske inte, men å andra sidan lär ju en överväldigande majoritet av potentiella köpare att använda det som sovrum...
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Moraliskt, nej, kanske inte, men å andra sidan lär ju en överväldigande majoritet av potentiella köpare att använda det som sovrum...
Så det är upp till mäklaren vad denne bedömer är sovrum eller inte?
Hur funkar det där med boarea och biarea i detta sammanhang? Det är inget som hänger ihop alls?
Som förstagångsköpare är detta verkligen förvirrande.
 
M Marida skrev:
Så det är upp till mäklaren vad denne bedömer är sovrum eller inte?
Hur funkar det där med boarea och biarea i detta sammanhang? Det är inget som hänger ihop alls?
Som förstagångsköpare är detta verkligen förvirrande.
En mäklare har ju inte en laglig skyldighet för beskrivningen utan ska ju representera säljaren. Självklart finns ju vissa regler men om en köpare med största sannolikhet kommer att använda rummet som ett sovrum så lär nog de allra flesta mäklare kalla det just ett sovrum...
Oavsett om du behöver vara akrobat och höjdhoppare för att ta dig ut genom fönstret...

Boarea och biarea ska dock vara rätt men boarea kan inkludera biarea eftersom biarea bestäms av husets placering i terräng och inte hur det ser ut inomhus...

Så, ta ett prospekt med en nypa salt och kolla själv de faktiska ytorna.
 
  • Gilla
Marida och 3 till
  • Laddar…
C
M Marida skrev:
Så det är upp till mäklaren vad denne bedömer är sovrum eller inte?
Mäklarna brukar vara noga med att det är "säljarens uppgifter" eller "uppgifter från fastighetsregistret" och att de inte har gjort någon egen bedömning/utredning, vare sig för att bekräfta eller förkasta att t.ex. ett sovrum uppfyller gällande regelverk. Så även om mäklaren kan tänkas ha ett finger med i spelet skulle en driven mäklare aldrig ta på sig ansvaret för en sådan uppgift.

Där är det jätteviktigt att man som spekulant förstår att man har ett stort ansvar i undersökningsplikten att kontrollera att alla uppgifter stämmer. Det är knappast något man med framgång kan komma och klaga på i efterhand.

Rent formellt är det nog abstrakta begrepp som god marknadsföringssed och god mäklarsed som sätter gränserna för hur fantasifull en objektbeskrivning kan vara. Att marknadsföra ett rum som sovrum trots att det inte uppfyller lagens krav på sovrum kanske är ett gränsfall. Men det är ju nästan mer regel än undantag att man tar ut svängarna i objektbeskrivningarna.
 
Man får ställa sig ytterligare en fråga.
Är du irriterad för att de attraherar fler potentiella köpare som konkurrerar med dig. Eller blir du irriterad över att du eventuellt åker ut på en visning i onödan där huset har ett "sovrum" mindre än du förväntat dig. Borde dock gå att utreda redan på bildstadiet.

I sak håller jag dock med om att rum som inte uppfyller krav på sovrum, inte skall marknadsföras som sovrum. men då främst för att Icke pålästa köpare använder ett rum som säkerhetsmässigt inte uppfyller de tänkta säkerhetskraven. Vilket de nog dock hade gjort i alla fall om d behövde utrymmet. Så på sista raden lite av en ickefråga kan jag tycka.
 
I området där jag bor är det vanligt att lägenhetsförrådet är inne i lägenheten. Ofta har detta förråd ett fönster men når inte riktigt 7kvm för att klassas som rum. De flesta har byggt om lite och använder dessa som sovrum. När man kommer till hur man annonserar dessa så tycker jag faktiskt att de hellre ska listas som en 4:a än en 3:a med förråd. Man får helt enkelt i beskrivningen förtydliga de korrekta omständigheterna.

Har man har en tveksam yta tycker jag nog att det skall klassas som de flesta skulle ha använt det. Det får bli lite pussel på köpsidan och man skall nog gå in för att säljaren sockrar "erbjudandet" lite. Det gäller att se igenom detta och sortera.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Skatteverkets info om hur man räknar ut boarea resp biarea kan nog vara god vägledning här:
[länk]
Man kan väl inte ha sovrum på biarea ?
Lite det jag också funderar på men dessa verkar inte ha något med varandra att göra vid marknadsföring av huset.:thinking:
 
M mojjen skrev:
Man får ställa sig ytterligare en fråga.
Är du irriterad för att de attraherar fler potentiella köpare som konkurrerar med dig. Eller blir du irriterad över att du eventuellt åker ut på en visning i onödan där huset har ett "sovrum" mindre än du förväntat dig. Borde dock gå att utreda redan på bildstadiet.

I sak håller jag dock med om att rum som inte uppfyller krav på sovrum, inte skall marknadsföras som sovrum. men då främst för att Icke pålästa köpare använder ett rum som säkerhetsmässigt inte uppfyller de tänkta säkerhetskraven. Vilket de nog dock hade gjort i alla fall om d behövde utrymmet. Så på sista raden lite av en ickefråga kan jag tycka.
Personligen tycker jag att mäklarens beskrivning är missvisande men jag är mest nyfiken vad det finns för regler kring detta och vad som kan klassas som rum eller sovrum. Ibland klassar man gillestugan som ett rum men oftast gör man inte det. Jag trodde det hängde ihop med vad som klassas som boyta och biyta men det verkar vara väldigt godtyckligt när huset ska marknadsföras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.