Hej,

Det ska tydligen finnas en modul man kan sätta i sin Nibe frånluftsvärmepump och koppla mot sina Nibe solceller. Jag har svårt att hitta information vad den modulen faktiskt gör och om den är bra. Har en någon styrlogik ang uppvärmning beroende på elpris, etc? Någon som vet? Någon som har den?

Jag ser inte så mycket kommentarer kring Nibe Uplink eller MyUplink. Någon som vet kvaliten och användbarheten av det?
 
Hej,

Vi installerade Nibe-paneler när vi byggde hus 2019 tillsammans med en Nibe F730, och växelriktaren/invertern pratar med värmepumpen med en modul som heter EME 20 (finns i Nibes sortiment). Eller som det står i manualen: "EME 20 används för att möjliggöra kommunikation och styrning mellan växelriktaren för solceller och värmepump/inomhusmodul/styrmodul."

Via Nibe Uplink (du behöver inte premiumkonto för att få tillgång till producerad el, nuvarande effekt mm.) kan du få ut viss data, vilken även finns att tillgå i menyn på f730 när man har denna modul. Vad jag saknar är att se data kring hur mycket av elen som huset förbrukar kontra vad som går ut på nätet för försäljning, men då måste man nog jacka in sig på elmätaren. Tog en bild från manualen i något dassigt ljus..

Vet inte om det svarade på dina frågor men jag har inte så mycket annat att jämföra med. :)

Edit: angående styrning efter elpris så tror jag inte att man specifikt ändrar detta för solpanelerna, men i värmepumpen kan man bestämma vad solelen främst ska användas till (uppvärmning, varmvatten eller hushållsel). Funderar på om man har Nibe Smart Price Adaption aktiverat i värmepumpen (och timprisavtal) vilket jag har, och full påverkansgrad på varmvatten, och ställer in solelen att främst påverka varmvatten... Ja, jag vet inte riktigt hur detta samverkar då. :thinking:
 
  • Principdiagram över installation av Nibe EME 20 som kopplar ihop solceller, värmepump och elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar.

Det verkar inte som att många använder kopplingen.

Jag var mer inne på om det fanns "smart" regleringen som t.ex. värma ack tank / golvvärme beroende på tillgång av solel och elpris, etc. Hittar liksom ingen info, och det är inget gott tecken..
Det vekar just nu som att den bara visar lite status och det finns det många appar som gör..
 
P polarsson skrev:
Tack för svar.

Det verkar inte som att många använder kopplingen.

Jag var mer inne på om det fanns "smart" regleringen som t.ex. värma ack tank / golvvärme beroende på tillgång av solel och elpris, etc. Hittar liksom ingen info, och det är inget gott tecken..
Det vekar just nu som att den bara visar lite status och det finns det många appar som gör..
Nej just nu tror jag inte att Nibe har en sådan funktion. Finns säkert smarta prylar som kan lösa delar av det men mig veterligen så går det bara att välja vad solelen ska påverka av de redan förinställda alternativen i Nibe-pannan. Om någon annan har svaret så är jag också nyfiken!
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.