Hej,

Funderar på hur värdet på en lägenhet förändras om man minskar antalet rum. Har läst att man får ut mer per kvm om man kan klämma in ett rum till. Rum = värde, verkar vara en logik som funkar. Så frågan är vad som händer om man gör tvärt om. Hur stor prispåverkan pratar vi om?

Bakgrunden till frågan är bara mina personliga preferenser om hur en lägenhet ska se ut och vilka funktioner man vill ha. Vanligt nuförtiden är att vardagsrum och kök är samma rum. Vardagsrum med kokvrå så att säga. Nästan all nyproduktion är på det sättet och många renoverade lägenheter likaså. Jag gillar inte alls upplägget utan hamnar genast i funderingar kring hur jag kan expandera vardagssrummet/köket på bekostnad av något angränsande rum för att på så sätt skapa ett större rum och därmet kunna skilja vardagsrumsfunktionen från köksfunktion lite bättre.
För att få till något sådant måste man köpa en lägenhet som har ett rum mer än vad man behöver, så att ett rum kan offras så att säga.

Frågan är då hur det påverkar lägenhetens värde. Att ta bort en eller två ickebärande innerväggar är ju inte ett irreversibelt ingrepp, så om man senare vill ha ett rum till så är det ju bara att sätta upp väggen igen tänker jag.

Tänk Stockholm men inte innerstaden. Man köper en 4:a för typ 85.000 per kvm och gör om till en 3:a. Eller en 5:a till en 3a eller 4:a.

Någon som har några erfarenheter eller tankar att dela med sig av?

Mvh
Per
 
Den riktigt stora värdeförändringen tror jag är om man gör om lägenheten så den passar för en singel köpare, eller för ett par.
Om spekulanterna i huvudsak är par, så har de en avsevärt högre budget, det driver upp priset.
Om ett rum mindre gör att vissa barnfamiljer väljer bort lägenheten, så ger det visserligen färre spekulanter (=negativt) men de par som ändå är intresserade har ungefär samma budget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att ge ett generellt svar, men för det mesta är det bra att försöka hitta något som passar från början. En sådan ombyggnad som du talar om kan kosta en del, kräva godkännande från föreningen med olika formalia och troligen sänker det bostadens värde i slutänden. Om du i stället redan från början hittar något som passar med stor yta i förhållande till antalet rum så är en sådan bostad förmodligen billigare per kvadrat då det inte passar stora familjer.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Äldre lägenheter som inte gjorts om för att få ett extra sovrum är nog det bästa alternativet för dig. Men på grund av alla i Stockholm som behöver fler sovrum än de riktigt har råd med, och därmed flyttar kök till vardagsrummet eller en inre hall, blir det färre sådana kvar. Men visst finns de fortfarande lägenheter med kök med matplats och möjlighet att stänga dörren. Köken från 1930- och 1940-talen var ofta arbetskök, men åren före och efter brukar funka bra. Öppen planlösning kom nog först framåt senaste sekelskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.