Dum fråga kanske. Men är det tekniskt och ekonomiskt rimligt att alltid ha anläggningen igång? Eller finns något läge där det är bättre att den vilar? Typ på vintern när solen är svag och inte når över trädtopparna och det kanske är mulet i en vecka.

"Kostar" det något att ha växelriktaren igång? Finns något tröskelvärde på inkommande effekt där det inte är värt att ha den i drift? Försörjs växelriktaren alltid och enbart av solcellerna eller kan den börja dra från nätet så att det blir en förlustaffär?
 
De bästa du kan göra är att låta den vara.
Nog för att den har någon standby förbrukning men så länge det är ljust några timmar mitt i vintern så ger den lite.
Har du däremot 1m snö och mörkt dygnet runt så kan man såklart stänga...
 
A Alexn72 skrev:
De bästa du kan göra är att låta den vara.
Nog för att den har någon standby förbrukning men så länge det är ljust några timmar mitt i vintern så ger den lite.
Har du däremot 1m snö och mörkt dygnet runt så kan man såklart stänga...
Du menar låta den vara PÅ?
 
A
Ja! Låt den vara på!
 
En växelriktare förbrukar ca 1 à 3 W när den sover, dvs så kallad standby förbrukning. I dec. som är den ljusfattigaste månaden producerade vår solcellsanläggning i medeltal i dec. 2021 1,5 kWh per dag.
Den gjorde ingenting under 10 dagar, det låg nog snö på panelerna då. Installerad paneleffekt är ca 19 kWp.

Växelriktaren stänger av sig själv automatiskt då spänningen på MPPT-ingångarna faller under startspänningen och drar då ca 2 W. Det är väldigt litet, ja nästan ingenting. Alltså ingen mening att stänga av den helt med AC-brytaren. Skulle du göra det glömmer du nog att slå på den igen, och missar produktion.
Jag ser i databladet att Fronius Symo har mindre än 1 W i nattförbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
K
Du förlorar nog mer ifall du glömmer slå igång den igen när solen dyker upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.