Hej,

Vi håller på att renovera vår lägenhet och ska öppna upp lite samt bygga en walk in closet.
Har lite funderingar på om vi bygger för litet sovrum.
Tanken är att det ska funka med en 180cm säng.
Se bifogad bild och kom med era tankar

Förtydligande:
Rummet är tänkt att bli 320cm brett vägg till vägg och 300cm brett från fönsterbräda till vägg.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksammast.
 
  • Ritning av ett byggprojekt med måttangivelser, vy från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ganska exakt dom måtten , men på vårt sommarställe. Så inte lika kinkiga med plats. Det funkar dock rätt bra. Då har vi inte någon walkin med god förvaring heller:)
Men sängen står mot långväggen i vårt fall. Så det ni behöver fundera på är om 60 cm på varje sida räcker.
Jag tro det blir kanon.
 
Svarade precis i en anna tråd om reglerna för rum enligt Lantmäteriet så jag har det kvar på CLipboard... :)

Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.

Det måste också finnas minst två utrymningsvägar från ett sovrum.
 
Använder man inte sovrummet till annat än sovplats behöver det inte vara så stort: säng, nattduksbord (kan fästas på väggen) och en stol/pall att lägga kläderna på. Personligen avskyr jag mysiga sovrum med ryschpysch och annat dammsamlande.... ;)
 
Vårt är 3x3 m och det funkar utmärkt. Har plats för dubbelsäng och sängbord på vardera sida, men inget annat. Med ett mått på 3,6 m som ni får får ju även typ en byrå plats utan problem.
 
Vi hade ungefär de måtten i förra lägenheten och sängen var placerad så som ni ritat in den, och det var inga som helst problem. Tror rummet visserligen var ett par dec över 4m, så lite längre, men så stod det garderober längs med den vägg som dörren är på, så det blev typ samma mått omkring sängen och det funkade fint :).
 
Vi har 3.2 meter brett vid dubbelsängen och det funkar bra.

Ett litet inspel bara, en garderobsvägg hade troligen inhyst lika mkt förvaring om inte mer än en liten walk in. Och med det slipper ni ta så mkt på vardagsrummet?
Kort och gott, det hade varit mer yteffektivt :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vi har 3.2 meter brett vid dubbelsängen och det funkar bra.

Ett litet inspel bara, en garderobsvägg hade troligen inhyst lika mkt förvaring om inte mer än en liten walk in. Och med det slipper ni ta så mkt på vardagsrummet?
Kort och gott, det hade varit mer yteffektivt :)
Det var vår första tanke men då väggen mot köket är en betongvägg så måste vi regla ut för att kunna fälla in en skjutdörr i den och då blir rummet för smalt för att rymma våra Pax garderober.
 
H Herr Amadeus skrev:
Det var vår första tanke men då väggen mot köket är en betongvägg så måste vi regla ut för att kunna fälla in en skjutdörr i den och då blir rummet för smalt för att rymma våra Pax garderober.
Varför behöver ni en skjutdörr? :)

Jag syftade på att ha garderoberna mot den vägg där ni ritat in klk
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Varför behöver ni en skjutdörr? :)

Jag syftade på att ha garderoberna mot den vägg där ni ritat in klk
Jo var den väggen jag syftade på också men går som sagt inte om man inte vill ha en utanpåliggande skjutdörr eller köpa nya garderober. Och vi vill verkligen ha en inbyggd skjutdörr och ha kvar våra garderober så.
 
H Herr Amadeus skrev:
Jo var den väggen jag syftade på också men går som sagt inte om man inte vill ha en utanpåliggande skjutdörr eller köpa nya garderober. Och vi vill verkligen ha en inbyggd skjutdörr och ha kvar våra garderober så.
Ja och då ska ni ju ha det så som ni tänkt er

Och mitt första svar kvarstår, 3.2 m funkar fint :cool:(y)
 
Vårt sovrum är 3 meter brett och 3,4 m långt.
Vi får plats med säng (160 cm), sängbord och en 40 cm djup garderobsvägg med skjutdörrar på väggen som är 3 m.
Mitt emot sängen har vi en garderobsvägg som är 60 cm djup.
Det fungerar alldeles utmärk. :)
 
Ett vanligt sovrum med platsbyggda garderober brukar vara runt 12-14 m2 för vuxensovrum, för att få plats med en dubbelsäng, om man nu gillar dessa.

Vi kom fram till att vi ville ha ett sovrum kombinerat med klädkammare och badrum och byggde då ett "sovrum" på 25 m2 med ett badrum och sen stor klädkammare i mitten, så slipper man stå och slamra och ha sig mitt framför den andra som sover. Funkar perfekt. Kan stå i klädkammaren och välja mina kläder i godan ro med lampan tänd utan att min fru som går upp senare stör sig.

Själva delen där man sover behöver ju inte vara större än sängen och nån meter runt den.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.