Har en Danfoss ECL Comfort 110 och där går det att montera en rumsgivare istället för utegivare som jag har nu på plint 7 och 8 enligt manualen.

Men hur installerar och konfigurerar jag denna? Har lite svårt att läsa mig fram till detta men det kan väl inte vara så omständigt att jag måste ringa ut en vvs'are för detta?

Är det någon som kan ge lite steg för steg beskrivning på hur jag ska göra.

T ex kablarna går det väl att ta 0.75mm för det krävs väl inte grövre än det? Och det spelar väl ingen roll i vilken plint jag kopplar i då det bara går runt, eller har jag fel? Och finns det någon maxlängd på kabeln? Det blir ca 20-25m kabel till stället där jag vill ha rumsgivaren placerad då fjärrvärmecentralen är i källaren och givaren ska sitta kring matplatsen är det tänkt.

Sen hur gör man med konfigureringen på själva danfoss enheten så den vet vilken temperatur den ska göra vad? T ex har jag hört flera att man ska lägga själva rumsgivaren i kylen/frysen för att få en låg och säker temperatur att kalibrera mot då jag vet temperaturen på dom 2 ställena, eller är det något man inte behöver göra?

Bifogar lite bilder på sakerna, är det mer ni behöver veta så hojta till så bifogar jag det också.

Värmesystem med röda expansionskärl, cirkulationspump, mätare och kopplingar mot grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med etiketterad modul och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en WebIQ AB-kretskort kopplingsmodul för sensorer, monterad på vit plast med text och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller manual för Danfoss ECL Comfort 110 med instruktioner för väderkompenserad reglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du säker på att det går att montera rumsgivare i stället för utegivare?
Nu kan jag inte just denna regulator men alla motsvarande regulatorer jag stött på utgår från utetemperaturen och en reglerkurva man får välja. Man kan sedan komplettera med en innegivare men nyttan av denna är beroende på hur byggnaden ser ut.
Är du säker på att det går att det går att montera en rumsgivare istället för utegivare, dvs ta bort utegivaren?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är du säker på att det går att montera rumsgivare i stället för utegivare?
Nej det har jag tyvärr inte koll på, antog att det gick när det fanns plats för rumsgivare. Men hur tar man reda på detta? :D
 
Meningen är att man ska kunna komplettera med innegivare.
Framgår det inte i manualen vilken plint den ska sitta på?
När den är ansluten brukar regluatorn hitta den när man slår igång den.
Misstänker att givaren är av typen pt-1000, borde framgå av manualen.
 
Grillen Grillen skrev:
Har en Danfoss ECL Comfort 110 och där går det att montera en rumsgivare istället för utegivare som jag har nu på plint 7 och 8 enligt manualen.
Var har du givarna?

utegivare på 1 & 2,
innegivare på 7 & 8

Diagram som visar anslutning av temperaturgivare och ECL BUS för värmesystem, med tabell för plintbeskrivning och typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är den manualen.

Just nu är bara utegivaren monterad på plint 1 och 2. Men jag tycker den svajar så oerhört på radiatorerna när temperaturerna flexar ute, därför hade jag helst velat att bara köra innegivare för att slippa dessa värmetoppar och kyldalar på radiatorerna samt att förhoppningsvis få en jämnare och lägre förbrukning överlag.
 
Alla fyra tempgivarna (framledning, ute, inne & retur) är alla PT1000-givare.

Diagram och teknisk specifikation för ECL 110 temperaturregulator med PT1000 sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.

Edit: Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.

Nej, det behövs ingen kalibrering av givarna, absolut inte genom att tex lägga de i kylen/frysen.

Eftersom reglercentralen ”mäter” temperaturen via resistans så kommer kabelns resistans att påverka det aktuella mätvärdet.
För att minska kabelns påverkan av mätvärden så bör man gå upp lite i kabelarea vid längre sträckor, 0,75mm^2 å 25 meter kabel kommer att ge ca 0,8° i diff.
En PT1000-givare ändrar sin resistans med 3,9 Ohm per grad.
https://www.nn-energy.se/sites/default/files/tools/pt1000tabell.pdf
 
Redigerat:
@Demmpa framledning och retur, är det givare man sätter runt röret för att mäta temperaturen?

Förstår ingenting av dom där siffrorna tyvärr, är det "generella" siffror eller måste man ställa in olika på varje enskild fjärrvärmecentral?

Och blir det jämnare/mindre temperaturväxlingar om man har alla givare istället för bara utegivaren?

Och är det denna givare man har för retur/framledning? Alltså 2st
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...vervakningslösningar/Givare/ESM-11/p/087B1165
 
Framledning sitter garanterat där redan. Mitt tips är att läsa på hur man trimmar in rätt reglerkurva. De hus jag bott i har alla blivit för varma när utetempen sjönk. En lägre kurva löser det. Sedan gör termostaten på radiatorn ungefär samma jobb som innegivaren.
 
Framledningsgivare brukar sitta från början, den brukar vara en utanpåliggande.
Returgivaren begränsningar framledningen så att inte returen blir för varm.
Bägge fram-/returgivarna kan vara utanpåliggande (den du länkade till) eller insticks.
Man behöver inte använda Danfoss egna givare till någon av ingångarna utan det räcker att det är PT1000-givare.

De fyra siffrorna är de olika menynivåerna.
Vissa av inställningarna är generella medan andra är inviduella.
Exakt vad varje menynivå betyder står i manualen.
 
Har nu kollat igenom samtliga inställningar och det ser ut såhär. Sedan dom installerade fjärrvärmen och ställde in detta har jag alltså tilläggsisolerat vinden 500mm, bytt till 3-glas fönster, monterat FTX samt bytt entredörr till en klimatdörr som är ruggigt isolerad. Så kanske behöver ändras något? Sen hur ska jag ställa in radiatorerna, ska dom vara på max?

Samt det är alltså bara att koppla in och skruva upp innegivaren utan att göra något speciellt i inställningarna för att den ska "känna av den" tillsammans med utegivaren?

Akt. T retur visar ingen givare ( -- ) är det något jag bör skaffa eller gör det ingen skillnad att inte ha en givare på returtempen?

Den var även satt på (KOMFORT) men har nu ändrat till (AUTO) om det gör någon skillnad?

Akt. T ute 7°C
Ack. T ute 7°C
Akt. T rum --
Önsk T rum 20°C
Akt T till 34°C
Önsk T till 37°C
Akt T ret. --
Begr T ret. 50°C

2175 Tilloppstemp kurva 1.0
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 90°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 50°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 80K
6185 Reglerparametrar I-tid 30s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 15
7600 Applikation Typ 130

Samt hur ska inställningarna vara på pumpen, är det något jag bör kolla och ändra, och isf hur? Dessa saker är det jag har i fjärrvärmen om det hjälper något.

Danfoss-termostat för fjärrvärmesystem inställd på okänd parameter i ett dammigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos Alpha+ cirkulationspump för fjärrvärme med tekniska specifikationer och grönt driftljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital värmemätare för fjärrvärme med visad temperatur och inställningar på displayen, monterad i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsetikett på en röd LK Armatur fjärrvärmecentral med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att koppla in givaren, optimala placeringen av givaren är det svåra.

Vi hade vår givare placerad i hallen på markplanet först men då stängdes värmen av ”för tidigt”, nu har vi den placerad i källaren.

Cirkulationspumpen verkar stå på ganska vettigt läge.

Med alla de där åtgärderna så kan du minska kurvlutningen, eventuellt även justera var ”knäcken” ska vara.

När du har monterat innegivaren så skulle jag tillfälligt ta bort alla termostater på radiatorerna, sen skulle jag börja justera de olika parametrarna så att det blir ”lagom”/”rätt” temperatur. Det tar någon/några dag(ar) för huset att inta nya temperaturen. Helst bör man göra justeringen när utetemperaturen är runt 0°.
Du kan jämföra lite med mina värden, men tänkte på att jag bor i södra Sverige längs ostkusten.

I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Det är just själva justeringen av kurvan som jag inte förstår hur jag ska göra. Är det någon som har en danfoss som kan filma eller ge en liten utförlig beskrivning av hur man justerar och vilka värden?

Samt knäcken bör den ställas upp eller ned i temp?

Termostaterna ska alltså bort helt eller öppnas fullt med innegivaren på plats? Finns det inte risk då att vissa rum blir varma med några kalla/kallare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.