Hej!
Jag har fastnat för stilen på hatthyllan och skohyllan LEKSVIK på IKEA. Dock känns ingen av dem så praktiska. Jag skulle vilja ha en hatthylla där man kan hänga upp blöta jackor på GALGE. Det samma gäller skohyllan; känns inte så praktiskt att ställa blöta skor på en trähylla…
Någon här som vet var man kan hitta hatt- och skohylla med liknade stuk?
 
  • LEKSVIK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tidigare en liknande skohylla platsbyggd i vår hall. Till den klippte jag till gensomskinlig plast med grova "knottror" i ytan så att fukten kunde torka bort. Det fungerade bra. Plasten köpte jag på IKEAs köksavdelning, den var tänkt att ha i kökslådor så saker inte rullade omkring. Den värsta snön borstar vi av utomhus. Tycker dock att denna version ser lite svår ut att städa under.
I hatthyllan satte vi en lång tvärgående stålbygel (tror det var luckhandtag eller redskapsupphängning från nämnda köksavdelning) att hänga galgarna på. Vet inte om det kan var något tips. Skall du köpa nytt vill du vill ha det "rätt" från början. Vi byggde själva eftersom måtten i vårt torp inte stämde med några färdiga prylar.
 
Vi har skohyllan Leksvik i hallen. Det var den enda vi hittade (till vettigt pris) som man kan sitta på. Vi har inte haft den så länge, ca ett år bara, men inte upplevt något problem med att ställa skorna på trä. Tycker den ser lika fin ut som ny.

Men stövlarna får ju inte plats, så de får stå vid köksingången på den gamla skohyllan. Den är säkert över 20 år och också i trä (från IKEA). Visst har den blivit sliten med åren, men har definitivt tålt fukten. Skulle säkert kunna bli fin igen med lite ans, om någon orkade bry sig.

Leksvik var lite för lång så vi kortade av den på ena sidan. Mycket enklare och fortare gjort än att bygga en helt själva.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.