harry73
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Det man måste förstå kring politiska förslag, är att de aldrig genomförs rakt av. Det som händer när man samlat majoritet runt ett förslag, är att man tillsätter en utredning med de experter som anses behövas. Därefter tittar de noga på hur man bör ändra lagar och regler så att förslaget kan genomföras. Jag förutsätter att en sådan utredning skulle säga att det finns områden där Sverigehuset inte ska få byggas, till exempel. Men utgångspunkten är fortfarande det förslag som vi tagit fram. Därmed är det inte ett problem om det finns mindre frågetecken kvar kring hur det ska fungera. Jag anser dock att förslaget är solklart och funkar till minst 99%
Så ni kommer med ett förslag som ni inser är dåligt och som inte kommer att genomföras som den är, men ni hoppas att för att få en politisk majoritet kommer någon annan anpassa förslaget varefter ni kan ta äran för allt
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Nu är det ju aktuellt att bygga ett nytt hus, först om det finns tomter som är lediga att bygga på. Så i dessa redan färdiga områden finns knappast möjligheten att ens bygga något helt nytt. Därtill ska läggas att det givetvis måste få plats på tomten och lämna sedvanliga 4,5 meter till grannen (precis som Attefallshus) annars blir det vanlig bygglovsansökan.
vad menar partiet med lediga tomter?
 
BirgitS
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Ja, huset ska leva upp till gällande normer. Det ska testas när det blir typgodkänt.
Men 70-talshusen med impregnerat trä på oisolerad betongplatta uppfyllde de normer som gällde då.
Alltså om något i dagens gällande normer visar sig vara dumt efter 10 eller 20 år och staten då har sagt att huset ska byggas på just det sättet och inte på något annat sätt. Kommer staten då ta något ansvar för sin högst olämpliga regel?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så ni kommer med ett förslag som ni inser är dåligt och som inte kommer att genomföras som den är, men ni hoppas att för att få en politisk majoritet kommer någon annan anpassa förslaget varefter ni kan ta äran för allt
Nej, vi kommer med ett förslag som är väldigt bra och noga genomtänkt. Vi har också lyssnat av marknaden (som efterfrågar typgodkända hus) och ger ett mycket konkret sätt som det kan genomföras. Det är små detaljer kvar, som att faktiskt skriva lagtexten så att det fungerar i praktiken, men detta sköter experterna på lagtext om.
Det enda som saknas i vårt kompendium är lagtexterna.
Se:https://sd.se/wp-content/uploads/2022/09/sverigehuset.pdf
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Nej, vi kommer med ett förslag som är väldigt bra och noga genomtänkt. Vi har också lyssnat av marknaden (som efterfrågar typgodkända hus) och ger ett mycket konkret sätt som det kan genomföras. Det är små detaljer kvar, som att faktiskt skriva lagtexten så att det fungerar i praktiken, men detta sköter experterna på lagtext om.
Det enda som saknas i vårt kompendium är lagtexterna.
Se:[länk]

Vilka är det som ska bo i dessa bostäder som säkert hamnar på över snittet i byggkostnad på det som byggs i dag?

Är Ert förslag också att ordna så att det finns ekonomiska förutsättningar för fler att bo i dessa dyra hus?

Även om jag kan gissa svaret: Varför vill ni sätta en designstandard på hur det ska se ut istället för att låta experterna göra detta och ni sätter regelverket?


Vad blir nästa steg, är det Sverigebilen, gul och blå kombi i Volvo 240 modell (fast modernare) som inte behöver besiktigas lika ofta?
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
harry73
mathiash77 skrev:
Vad blir nästa steg, är det Sverigebilen, gul och blå kombi i Volvo 240 modell (fast modernare) som inte behöver besiktigas lika ofta?
Nej, det blir skoluniform på sfi i svensk folkdräktstil, kanske rentav sverigedräkten
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
Vad blir nästa steg, är det Sverigebilen, gul och blå kombi i Volvo 240 modell (fast modernare) som inte behöver besiktigas lika ofta?
En given succé om man utökade kulörvalet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har ni sett det här?
Upptäckte det häromdagen i den uppblossande valdebatten:
[bild]
[länk]

Ser det inte liiite 1800-tal ut?
Populism utan gränser!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Populism utan gränser!
Populism med stängda gränser!
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
B
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Stämmer bra. Det är dessutom 2 eldstader på bottenvåningen och skorstenen är inte i mitten, utan förskjuten för att det ska vara möjligt att ha en eldstad i vardagsrummet och en i matsalen. Den tänkta möbleringen finns med i en av planlösningarna.
Vill du förklara mer hur ni tänkt runt de två eldstäderna på bottenvåningen? Det låter som om ni tänkt till extra runt skorstenen så jag undrar vad tanken är med dessa? En modern miljövänlig eldstad ger ju inte så mycket värme. Så jag gissar att ni är ute efter någon mysfaktor? Men behöver man verkligen två?
 
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Det man måste förstå kring politiska förslag, är att de aldrig genomförs rakt av.
Kanske har du rätt, men hur var det med Friggeboden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I en hel del områden så sticker ett hus som ser ut som på bilden i trådstarten ut väldigt mycket.

Och vad menas med traditionella kulörer?
Vitputsat som i Södra Ängby och i delar av Skåne, gröna, gula och bruna som i Norra Ängby, falurött och obehandlat trä som på en del håll på landsbygden?
Finns det någon färg som inte har varit vanlig på nya hus under någon tidsepok och därmed kan sägas vara inte traditionell?
Skulle vara vissa typer av blått då. Vill du med andra förbjuda blå hus bara?
Vem har pratat om att förbjuda? Inte jag iaf.
Blått kan säkert passa i rätt nyans.
Allt handlar ju om nyans och kulör, inte vilken färg det är.

Sen ska man givetvis ha kvar den vanliga ordningen, bygglovsärenden för arkitektritade och allsköns kataloghus osv.
Det här är ju bara tänkt som en genväg för den som vill göra det enklare och billigare för sig själv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Vill du förklara mer hur ni tänkt runt de två eldstäderna på bottenvåningen? Det låter som om ni tänkt till extra runt skorstenen så jag undrar vad tanken är med dessa? En modern miljövänlig eldstad ger ju inte så mycket värme. Så jag gissar att ni är ute efter någon mysfaktor? Men behöver man verkligen två?
Varför skulle inte en modern eldstad ge mycket värme? Det handlar ju mer om att de förbränner bättre.
Finns tom vattenmantlade godkända kaminer som ensamt kan värma upp en modern villa med de krav på enegiprestanda som gäller idag.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför skulle inte en modern eldstad ge mycket värme? Det handlar ju mer om att de förbränner bättre.
Finns tom vattenmantlade godkända kaminer som ensamt kan värma upp en modern villa med de krav på enegiprestanda som gäller idag.
Ah! Du har bättre koll än mig hör jag. Vi byggde precis nytt hus med kamin och den är så välisolerad (det gäller även skorstenen) att den inte värmer upp så värst jättemycket jämfört med kompisar med äldre kaminer. Men jag var nog för snabb att dra alla över en kam där. My bad.

Men min fråga kvarstår; varför två eldstäder? De ger trots allt bara punktvärme…
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Ah! Du har bättre koll än mig hör jag. Vi byggde precis nytt hus med kamin och den är så välisolerad (det gäller även skorstenen) att den inte värmer upp så värst jättemycket jämfört med kompisar med äldre kaminer. Men jag var nog för snabb att dra alla över en kam där. My bad.

Men min fråga kvarstår; varför två eldstäder? De ger trots allt bara punktvärme…
70-talets plåtkaminer gav snabbt hetta i vardagsrummet och svalnade sedan lika snabbt.
De nyare verkar hålla värmen längre och inte ge lika omedelbar hetta...
Bra fråga varför två eldstäder, kanske en köksspis?
Eller vattenburen kökspanna + en braskamin i vardagsrummet som mysvärme...
Då klarar man vargavintern utan ström
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.