Har försökt hitta något ang detta på google men finner inte ett enda resultat om det här.

Jag vill alltså sänka maxvärmen som kommer ur kranarna här hemma. Full värme är aldeles för varmt för att ha handen i när man fiskar något, tycker jag, medans frugan badar på full värme. Detta resulterar i att varmvattnet tar slut väldigt snabbt vilket kan vara lite drygt när man vill duscha efter henne.

Sen så är det även en ekonomisk aspekt i dessa tider.

Så hur gör man?

Tack på förhand!
 
A abiz skrev:
Har försökt hitta något ang detta på google men finner inte ett enda resultat om det här.

Jag vill alltså sänka maxvärmen som kommer ur kranarna här hemma. Full värme är aldeles för varmt för att ha handen i när man fiskar något, tycker jag, medans frugan badar på full värme. Detta resulterar i att varmvattnet tar slut väldigt snabbt vilket kan vara lite drygt när man vill duscha efter henne.

Sen så är det även en ekonomisk aspekt i dessa tider.

Så hur gör man?

Tack på förhand!
du får titta vid pumpen (värmepump?) och leta fram blandningsventilen.Brukar stå plus/minus på ratten.
 
  • Gilla
abiz
  • Laddar…
V växelventil skrev:
du får titta vid pumpen (värmepump?) och leta fram blandningsventilen.Brukar stå plus/minus på ratten.
Okej så det är alltså en fysisk ventil. Trodde man kunde göra det på skärmen
 
A abiz skrev:
Okej så det är alltså en fysisk ventil. Trodde man kunde göra det på skärmen
japp börja med blandningsventilen.Fast risken blir nog att du förlorar tvekampen om hur varmt varmvattnet ska vara ur tappkranen;)
 
A abiz skrev:
Okej så det är alltså en fysisk ventil.
Ja, oftast med en stort svart vred.
 
V växelventil skrev:
japp börja med blandningsventilen.Fast risken blir nog att du förlorar tvekampen om hur varmt varmvattnet ska vara ur tappkranen;)
Tanken är att jag ska sänka i etapper så det inte blir lika uppenbart haha. Sånt här måste planeras!
 
  • Gilla
  • Haha
riob och 2 till
  • Laddar…
NIBE rationaliserade bort blandningsventilen på frånluftsvärmepumparna för runt 20 år sedan. Vill man ha en måste den eftermonteras.
 
J Josth skrev:
NIBE rationaliserade bort blandningsventilen på frånluftsvärmepumparna för runt 20 år sedan. Vill man ha en måste den eftermonteras.
Det var ju mindre kul att höra.

Får helt enkelt visa elräkningen för frugan så kanske hon sänker värmen :/
 
J Josth skrev:
NIBE rationaliserade bort blandningsventilen på frånluftsvärmepumparna för runt 20 år sedan. Vill man ha en måste den eftermonteras.
Stämmer detta verkligen? Varför skulle de ta bort en sådan viktig del?
 
Har du ingen manual till pumpen? Tror faktiskt att du kan ställa i vv temperaturen på skärmen?
 
Immobil Immobil skrev:
Stämmer detta verkligen? Varför skulle de ta bort en sådan viktig del?
Temperaturen blir inte särskilt hög i dessa värmepumpar eftersom de är gjorda för hus med lågtempererade värmesystem och varmvattnet värms normalt till max 55° (kanske 60° vid legionellakörning med el-patronen). Då ses det väl som ofarligt att inte ha blandningsventil.
 
Det enklaste är ju på skärmen att välja mellan lägena lyx, normal?, ekonomi som finns på vatten sidan i menyerna
 
I vår F370 kan du även ställa temperaturerna för dessa lägen har jag för mig, kan inte på rak arm säga hur, men du måste in i service-menyn.
 
Förutom lägena lyx, komfort och ekonomi i "vanliga" menyn så kan man hålla in bakåtknappen i runt 10 sekunder så dyker en service-meny upp. Där kan du gå in och ställa in temperaturerna för de olika lägena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.