M
kashieda kashieda skrev:
Se till att rösta på någon som säljer ut stamnätet till en kompis till priset av ett paket långa Prince.
Ja hemska tanke då hade det kanske fungerat!

Ungefär som ett annat helt privatägt nät som täcker hela jorden och som bara fungerar till låg kostnad, nämligen internet! Allt staten och politiker tar i har en förmåga att förvandlas till skit, det är deras superkraft!
 
M mnils skrev:
Ja hemska tanke då hade det kanske fungerat!

Ungefär som ett annat helt privatägt nät som täcker hela jorden och som bara fungerar till låg kostnad, nämligen internet! Allt staten och politiker tar i har en förmåga att förvandlas till skit, det är deras superkraft!
Kan internets framgång och fördelaktiga pris eventuellt bero lite på att det var ingenjörer och forskare som skapade något för dess funktion och inte för att tjäna pengar? Om vi pratar "stamnätet"?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Ja hemska tanke då hade det kanske fungerat!

Ungefär som ett annat helt privatägt nät som täcker hela jorden och som bara fungerar till låg kostnad, nämligen internet! Allt staten och politiker tar i har en förmåga att förvandlas till skit, det är deras superkraft!
Det låter som en riktigt dålig ide att lägga ett monopol i privat ägo.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Det låter som en riktigt dålig ide att lägga ett monopol i privat ägo.
Vad är det som säger att det måste vara ett monopol med bara en aktör? Internet funkar ju fint och operatörerna clearar trafiken mellan sig. Och det funkar ju att skicka elen till andra länder med andra nätägare. Att avreglera lokalnäten lär bli betydligt besvärligare men stamnätet borde gå om bara viljan fanns.
 
Det är avsevärt lättare att lägga en fiber än en högspänningsledning. Data kan även gå via satellit. Att bygga parallella kraftledningar med den överkapacitet som krävs för en fungerande konkurrens är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Det kommer heller inte att hända, vilket leder till monopol på väldigt många sträckor.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är avsevärt lättare att lägga en fiber än en högspänningsledning. Data kan även gå via satellit. Att bygga parallella kraftledningar med den överkapacitet som krävs för en fungerande konkurrens är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Det kommer heller inte att hända, vilket leder till monopol på väldigt många sträckor.
För en gång skull håller jag med dig i denna fråga.

Jag ser dock en fara i att framöver, när fiber-näten är fullt utbyggda, pga vi inte har en reglering på datatrafik... Att några av de som dragit nätet "sista biten" kommer göra ett antal ganska kraftiga prishöjningar som antingen får ätas av slutkund eller ISP. Jag skulle hellre ha en samfällighet eller fiberförening som byggde mitt nät till huset än ett vinstdrivande företag. I mitt personliga fall är det kommunens bolag som äger el, vatten, sophantering och fiber så jag känner ändå jag har det hyfsat bra utifrån jag tror de inte har en intention att prishöja mer än nödvändigt.

Stamnäten för internet tror jag inte drabbas av samma problem som sista biten fiber, eftersom internets uppbyggnad är sådan att datat kommer välja "bästa väg" och jag har svårt att se att inte andra aktörer kan öppna nya vägar om någon aktör börjar missköta sig i form av prissättning eller kvalitet.

Det som talar mot kraftiga prishöjningar på fibern in till huset är 1) mobilt internet 2) att många områden har dubbla leverantörer i gatan och man kan fimpa sin nuvarande fiber och dra in en från konkurrenten om nuvarande sätter upp orimliga villkor

Jag kan känna att våra elbolag just nu har orimliga villkor, men där har vi inget val.
 
Ja, lokalnät borde inte vara privata då de är monopol. Att de dessutom subventioneras av skattemedel gör inte saken bättre.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Samt en LLVP per våningsplan som också har inbyggd timer så man blåser på fullt nattetid.
Jag kanske missuppfattar dig, men du kör alltså pumpen på natten? Är det inte bättre att köra den på den (ofta) varmare delen av dygnet, även om elen är dyrare då?
Man brukar ju dessutom vilja ha lite svalare på natten.
 
M Micke7700 skrev:
Det är upp till politikerna att ta in experterna, men fortfarande politiker som bestämmer. Förutom om det är en avreglerad marknad, då är det marknaden som styr.
Det borde vara ett krav på styrande att i alla fall ha grundläggande kunskaper.
Som det är nu kan ju en socialminister nästa dag bli försvarsminister.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Ja, fy då kan du snart ställa dig tillsammans med oss andra. Skicka gärna ett tackkort till de partier som sett till att avveckla kärnkraften,
Den avvecklar ju sig själv (läs Ringhals).
Så har det varit genom historien. Kärnkraftverken har en förmåga att behöva underhållas/repareras när de som mest behövs, även när det fanns 12 st.
Men jag antar att det är det som menas med planerbar.
 
A Arne_Planka skrev:
Jag kanske missuppfattar dig, men du kör alltså pumpen på natten? Är det inte bättre att köra den på den (ofta) varmare delen av dygnet, även om elen är dyrare då?
Man brukar ju dessutom vilja ha lite svalare på natten.
Även om du får ut några procent mer värme per energimängd så är det inte värt det om elen är flera hundra procent dyrare.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Systemet är faktiskt uppbyggt så att politikerna inte behöver vara sakkunniga. Det är därför det skall göras utredningar av sakkunniga innan beslut tas. Politikerna skall sedan bedöma om det är i folkets intresse att införa och besluta. Tyvärr har svensk politik blivit att handla om ideologi och att tillgodose sitt partis väljares vilja. Blockpolitiken har sedan gjort det möjligt för småpartier att tvinga igenom sina förslag. Hade fler folk röstat på S eller M och dom därmed kunnat ha majoritet själva så hade vi inte haft dessa problem.
A Arne_Planka skrev:
Det borde vara ett krav på styrande att i alla fall ha grundläggande kunskaper.
Som det är nu kan ju en socialminister nästa dag bli försvarsminister.
 
EddieHansson
M mnils skrev:
Ungefär som ett annat helt privatägt nät som täcker hela jorden och som bara fungerar till låg kostnad, nämligen internet!
Mjae. Stora företag har gärna gått in och censurerat eller blockerat konkurrenter. Även Telia var ett tag inne på att blockera telefonsamtal över internet..

Internet kan dock inte alls jämföras med en monopolmarknad som elnät och energi. Det går helt enkelt inte att välja alternativa produkter på ett enkelt sätt. Jag kan inte enkelt byta från el till generator, pellets, olja eller annat, eller helt avstå.
M Micke7700 skrev:
svensk politik blivit att handla om ideologi
Ja, och det är kanske inte helt fel. Ideologi är ju i mångt och mycket varför vi har olika partier.

Det finns helt enkelt många olika sätt att lösa behov.

Just nu är det ju högst aktuellt att diskutera huruvida elnäten är samgällsviktig infrastruktur och om den ska vara statligt ägd, reglerad eller avreglerad.

Man ska inte glömma att även kommersialism är en ideologi. Just i monopol och oligopol är det väl rätt tydligt att kommersiella krafter inte alltid är bäst utifrån kunders eller folkets perspektiv.
 
S
I Ironside skrev:
Rättighet? Man har valt att bo i Sverige och bidra till dess utveckling, då förväntar man sig grundläggande förutsättningar på hyfsat jämlika premisser. Här har regeringen tabbat sig och dessutom valt att negligera problemet under flera år och priset får södra Sverige stå för, att andra halvan inte anser att de ska kompenseras faller inte som en chock direkt. Frågan är vad man tycker när produkter från SE3 och SE4 försvinner eller blir kraftigt mycket dyrare i hyllan.
Mer än halva befolkningen bor i småhus, hur ska du lyckas kränga in dessa i storstaden? Blir billigt att bygga lägenheter åt 5 miljoner personer.
 
S
M Micke7700 skrev:
Systemet är faktiskt uppbyggt så att politikerna inte behöver vara sakkunniga. Det är därför det skall göras utredningar av sakkunniga innan beslut tas. Politikerna skall sedan bedöma om det är i folkets intresse att införa och besluta. Tyvärr har svensk politik blivit att handla om ideologi och att tillgodose sitt partis väljares vilja. Blockpolitiken har sedan gjort det möjligt för småpartier att tvinga igenom sina förslag. Hade fler folk röstat på S eller M och dom därmed kunnat ha majoritet själva så hade vi inte haft dessa problem.
Håller med om det mesta du skriver, men inte det sista. Det är bara att studera USA med sina två partier. Det är total katastrof. Det man ska ta bort från politiken är galna ideologier och istället tjäna folket i sin helhet. Identitetspolitik hör inte hemma i politiken, den kan folk hantera på sin fritid om de känner för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.